Fionnuela Kearneyová – Ty, ja a tí druhí

Prvá myšlienka bezprostredne po dočítaní: toľko klišé na jednej kope som už dávno nevidela

Ty, ja a tí druhí je debutová kniha z pera írskej autorky Fionnualy Kearneyrovej. Poznáte ten pocit, keď do čítania idete s obrovskými očakávaniami, pretože vás anotácia a obálka zaujali natoľko, že si poviete: „Toto určite bude skvelé“? Práve takto som sa cítila, keď som sa o tejto knihe dozvedela. Moje nadšenie bolo neopísateľné a ja som sa na ňu tešila ako dieťa na novú hračku. Avšak prerátala som sa a to, čo som dostala, sa ani trošku nepriblížilo predstavám, ktoré som mala. Príbeh je popretkávaný toľkými klišé, že by som ich nezrátala ani na prstoch oboch rúk. Nápad bol super, ale prevedenie zaostávalo. Preto som sa rozhodla dať knihe 3 hviezdičky.

Moja mama je ako Terminátor – vždy sa vráti.

1* – občasné prekvapenia

Aj keď by som povedala, že príbeh sa niesol v jednej rovine a nič ma poriadne neprekvapilo, boli okamihy, pri ktorých som sa pozastavila a hovorila som si, že konečne prichádza osvieženie, ktoré dej tak nevyhnutne potrebuje. Vtedy som mala chuť skákať od radosti, pretože autorka konečne nabúrala stereotyp a vložila tam zvrat, ktorý ma fakt zaujal a nútil ma čítať ďalej, aby som sa dozvedela, ako sa to skončí. Toto bol jeden z mála plusov tohto príbehu. Bohužiaľ, tak veľa ich nebolo, ale som rada aj za tých pár.

2* – autorkin štýl a plynulosť príbehu

Absolútne najviac ma uchvátil autorkin štýl. V tej spleti klišé okamihov to bola práve plynulosť deja, ktorá ma nútila čítať ďalej a nedovolila mi odložiť čítačku. Keď som to už chcela zabaliť, lebo sa tam nič nedialo a stagnovalo to, práve toto ma držalo pri čítaní. Vďaka tomuto aspektu som knihu dočítala dokonca, pretože inak by to vyzeralo veľmi zle. Úvod začal pozvoľna. Ty, ja a tí druhí nie je typ príbehu, ktorý vás hneď nevtiahne, ale musíte si naň pomaly zvyknúť. Práve preto som mala pocit, že úvod bol veľmi vláčny a v podstate sa tam nič zaujímavé nedozviete. Autorka priblíži, aké tajomstvá postavy skrývajú a ako sa s nimi snažia vysporiadať. A práve tu prichádza na rad tá hŕba klišé, ktoré som už v úvode recenzie spomínala.

Toto bol môj domov. Toto je domov, ktorý sme spolu vytvorili a býval v ňom. Stále existuje, iba ja už sem nepatrím. Sadnem si, zmorený pocitom viny.

Máme tu neverného manžela, ktorý aj napriek tomu, že vie, že to, čo robí, nie je správne, uprednostní chvíľkové rozptýlenie pred rodinou. A tak sa začína súbor udalostí, ktoré nikto nepredpokladal. Teda ja tak trochu áno, pretože autorka to tak jemne naznačuje medzi riadkami. A práve preto ma tam takmer nič neprekvapilo, hádam až na záver, kedy som si hovorila: „Prečo sa to muselo stať?“

Čo príbehu najviac chýbalo, bola hĺbka postáv. Prišli mi nevýrazné a mne bolo absolútne jedno, čo sa s nimi bude diať. Čo je veľké mínus ak berieme do úvahy, že postava má mať svoj charakter. V tomto momente, bohužiaľ, neviem prísť na meno ani jednej a to nie je preto, že by som knihu čítala dávno, ale jednoducho je to pre mňa nepodstatná informácia, ktorú som automaticky vypustila z hlavy. Navyše sa správali veľmi predvídateľne, čo tiež ubralo na zážitku z čítania.

Predieram sa pomedzi ľudí ku Karen a cestou urobím tri rozhodnutia. Po prvé, pokúsim sa obľúbiť si priateľa svojej dcéry, ku ktorému som si bezdôvodne vytvorila okamžitú averziu. Po druhé, kvôli Karen tu zostanem tak dlho, ako bude treba, ale vrátim sa domov. Obzriem sa k dverám spálne, z ktorých práve vyšiel Adam. Vyzerá unavený a zničený. Karen mi ovinie ruku okolo pliec, začneme tancovať a ja si v duchu opakujem svoje tretie rozhodnutie: Raz, hoci tak skoro to nebude, sa možno pokúsim obnoviť priateľstvo so svojím manželom.

Ty, ja a tí druhí je celkom príjemný a nenáročný príbeh na zabitie voľného času. Nie je ničím výnimočný, pretože o tejto téme sa napísalo už neúrekom kníh. No ak máte času nazvyš a chcete si prečítať niečo, pri čom si nebudete musieť namáhať mozgové bunky a zhltnete to za pár hodín, tak pokojne siahnite po tejto knihe.

Recenzovala: Zuzana Fabiánová