Fantastické zvery, metlobal a rozprávky barda Beedla v novej edícii

Vždy, keď sa ma niekto spýta, aká je moja najobľúbenejšia kniha, nikdy nedokážem s určitosťou vybrať jeden najlepší titul. A preto spomeniem viaceré série, ktoré mi prirástli k srdcu. Ako isto tušíte, jednou z nich je aj Harry Potter, ktorý naozaj patrí medzi moje TOPky. Možno aj preto, že sa tento čarodejnícky svet neustále rozrastá o nové a nové knihy – či už o darčekové vydania, knihy s novými obálkami, ilustrované edície, scenár k Prekliatemu dieťaťu a množstvo iných. Medzi tie najnovšie patrí aj nové vydanie troch útlych knižiek.

Práve tie by mali byť súčasťou zbierky každého fanúšika tohto čarodejníckeho sveta. Fantastické zvery, Metlobal v priebehu vekov a Rozprávky barda Beedla totiž vyšli len pred pár dňami v novej edícii, ktorá rozhodne stojí za to. Musím sa však priznať, že som tieto knižky až do ich nového vydania nevlastnil. No keď som sa dozvedel, že vyjdu v takejto krásnej edícii, neváhal som ani sekundu. Všetky tri majú niečo vyše sto strán a text, ktorého nie je veľa, bol doplnený novými ilustráciami. Aj staré vydanie týchto knižiek malo svoje čaro, a najmä viac učebnicový charakter, no táto verzia ma osobne zaujala viac.

Viacerí ľudia tvrdia, že nekonečné vydávanie nových a nových kníh má iba peňažný účel a diela nepredáva ich kvalita, ale marketingová značka. V prípade Harry Pottera však s takýmto tvrdením nemôžem súhlasiť. J. K. Rowlingová svoj čarodejnícky svet premyslela do poslednej bodky. Nielenže vymyslela hlavnú dejovú líniu, na ktorej je postavená celá séria, vymyslela takisto svet Fantastických zverov, ktoré sa dostali na jeseň do kín. Dôkazom jej originality je aj samotná príručka fantastických zverov, ktorá obsahuje abecedný zoznam fantastických bytostí, s ktorými sa vo svete Harryho Pottera môžeme stretnúť. Nehovoriac o dejinách metlobalu, vývoji čarodejníckej metly či prehľade metlobalových družstiev sveta, ktorý takisto pochádza z hlavy J. K. Rowlingovej.

No zo všetkých troch kníh, ktorých ilustrácie môžete vidieť na fotografiách, ma zaujali najviac Rozprávky barda Beedla. Tie prinášajú originálne poviedky z čarodejníckeho sveta, doplnené o mravné ponaučenie a ich následný výklad Albusa Dumledora, aby tieto rozprávky boli zrozumiteľné aj pre mladšieho čitateľa. Zaujala ma tiež myšlienka, že výťažok z týchto troch kníh autorka investuje do svojich organizácií, ktoré pomáhajú deťom v núdzi a prinášajú "svetlo do ich domovov". Aj to je jeden z faktov, ktoré ma presvedčili o dobrom a úprimnom zámere J. K. Rowlingovej. Ak dá totiž niekto do svojho diela srdce a kúsok zo seba, čitatelia to veľmi rýchlo zistia. Práve preto mám túto sériu tak rád a práve preto sa k nej vždy s radosťou vraciam. Ak ste aj vy fanúšikom Rokfortu, fantastických bytostí a sveta Harryho Pottera a tieto tri útle knižky ešte nevlastníte, nemali by ste dlho váhať. Ja som svoje rozhodnutie zaobstarať si ich určite neoľutoval. :-)