Eleanor a Park

Predpokladám, že ste už všetci aspoň počuli o Rainbow Rowellovej, ktorá napísala príbeh pre tínedžerov s názvom Fangirl. Táto milá autorka má však na konte omnoho viac príbehov a jedným z nich je aj príbeh o výnimočnej láske dvoch čudákov, Eleanor a Park.

Na prvý pohľad by sa vám Eleanor mohla zdať ako plaché dievča, ktoré má okolo seba vztýčené bariéry, ktoré nikto nedokáže zbúrať. Predsa len má dobrý dôvod tie bariéry mať. Ani náhodou nemá ľahký život. Je z chudobnej rodiny, svojho nevlastného otca neznáša a ten vlastný na ňu kašle. Na posmech spolužiakov je zvyknutá, ale stále ju to rovnako trápi. Keď ju však lepšie spoznáte, zistíte, že je citlivá (občas mi prišla až príliš precitlivená), aj celkom výrečná a občas aj drzá.
Naopak Park pochádza z dobre rodiny, ale je samotár, ktorý číta komiksy, počúva hudbu a väčšinou chodí v čiernom (za to má u mňa bezvýznamný bod). Tiež nemá moc priateľov a tiež je občas spolužiakom na posmech. Lenže on si z toho ťažkú hlavu nerobí. Veď prečo by aj? Sú to predsa idioti. Park bol tiež veľmi sympatický, milý, ale občas mi prišiel trošku precitlivelý a niekedy mi pripomínal skôr babu. On by určite nebol chalan pre mňa. :D Postavy v knihe boli vykreslené veľmi realisticky a správali sa tak, ako sa od obyčajných tínedžerov očakáva.

Dnes stál pri skrinkách a predstavoval si, ako sa jej dotýka. Chcela jej povedať dobrú správu, no pripadala mu taká vzdialená, že by ho možno ani nepočula.

Príbeh bol tiež napísaný neskutočne realisticky a to bolo jednoducho absolútne fantastické. Dalo sa vžiť do hrdinov aj príbehu, v knihe nebola bezproblémová láska na prvý pohľad a nebol tam ani bezproblémový život tínedžerov na strednej škole. Ich láska sa pomaly a obdivuhodne vyvíjala. Rowellová jednoducho vie písať. Určite ste už postrehli ako nemusím romantické knihy. Tak toto bola výnimka. Príbeh Eleanor a Parka bol zaujímavo a pútavo napísaný a čítal sa veľmi rýchlo. A páčil sa mi. Veľmi. Je to skutočne výnimočný príbeh lásky, problémov a príbeh dvoch absolútne odlišných ľudí, ktorí si k sebe pomaly a postupne hľadajú cestu. Cez hudbu, komiksy a sedenia v autobuse. Neskutočne zaujímavé čítanie.

V príbehu sa tiež vyskytujú jednoduché, nenútené a neumelé dialógy, ktoré vám občas prídu vtipné. Páčili sa mi, pretože sa do tej knihy naozaj hodili. Vôbec neboli písané tak, že na trištvrte strany rozpráva jedna postava. Boli to proste párslovné alebo jednoslovné odpovede, ktoré si naši hlavní hrdinovia rozprávali. Občas boli dokonca úplne nezmyselné alebo niekto by povedal, že zbytočné. Podľa mňa sa však do knihy hodili a bolo milé, že tú atmosféru niečo oživilo.

Nikdy neuvažovala, že by sa mohla zabiť, ale často myslela, že by mohla zastať. Utekať, kým sa neunaví natoľko, že už nebude vládať. Skočiť z takej výšky, že nikdy nedopadne na dno.

Knižka bola písaná z oboch pohľadov. Mohli sme teda vidieť myšlienky samotnej Eleanor a aj Parka. A samozrejme aj pohľad na situáciu z oboch strán. Čitateľ podľa mňa mohol intenzívnejšie vnímať ich pocity aj myšlienky. Moc nemusím striedanie pohľadov (taký záverečný diel Divergencie bol v tomto  ohľade absolútne nudný), ale v tejto knižke by to bez toho jednoducho nešlo. Myslím, že aj preto mi neprišla nudná. Keby mám sledovať pohľad jedného hrdinu, asi by som sa unudila k smrti, ale toto na knihe dodávalo neskutočné čaro a je to veľkým plusom.
Na knihe ma veľmi prekvapil koniec a ja som mala pocit, že tam proste chýbajú strany. Že ich tam vydavateľstvo zabudlo dať alebo čo. Trikrát som si obrátila poslednú stranu aby som si bola istá, že je naozaj posledná. To jednoducho bolo neuveriteľné. Ale u mňa koniec má veľké uznanie. Bolo to nečakané, originálne, prekvapivé a nekončilo to ako ostatné presladené romantické knižky, ktoré zo srdca neznášam.

Keď niekoho tuho objímete, rátate s tým, že ho budete cítiť bližšie pri sebe. Že ho na sebe budete cítiť, aj keď sa odtiahnete. Vždy, keď sa od neho odtiahla, zívala v nej ohromná prázdnota.

Každopádne, ak chcete milú a romantickú knihu, tak po príbehu Eleanor a Parka proste siahnite. Táto knižka mi perfektne sadla, bola to taká veľmi príjemná oddychovka, ktorá vám vykúzli úsmev na tvári. Proste príbeh skutočne neskutočnej výnimočnej lásky, na ktorý len tak ľahko nezabudnete. Som si istá, že toto určite nebola posledná kniha, ktorú som od Rainbow Rowell čítala, pretože píše fantasticky. Som rada, že sme sa dočkali aj slovenského prekladu a už teraz sa teším na Fanúšičku, ak teda naozaj bude. Ak nie, prečítam v angličtine. Eleanor a Parka vám jednoznačne odporúčam a u mňa má 4/5 vločiek. Viac mi príde veľa.

Recenzoval: Naty Chudá