Eleanor a Park

Prečo sa mi zdá, že posledných 20 strán sa niekam podelo? Je chyba u pôvodného vydavateľa? Mám im napísať výhražný list neviem kam presne do Ameriky? Alebo rovno napísať Rowellovej a cítiť sa pritom ako Hazel Grace, keď mala toľko otázok pre Van Houtena? Presne by som vedela, čo sa spýtať a jeden e-mail by na to určite nestačil. Dobiedzala by som dovtedy, kým by mi neodpovedala.

Milá Rainbow Rowellová,

aj keď tvoje meno je ako dúha, mám pocit, že posledné minúty u mňa len pršalo, ale netráp sa. Bol to osviežujúci dážď a ja mám predsa dážď rada. Len by som potrebovala pochopiť niekoľko detailov ohľadom tvojej knihy - vieš, tej knihy, ktorá skončila tak zvláštne a ja mám pocit, že potrebujem niečo viac... definitívne. Niečo, čo by mi fakt povedalo, že to skončilo.

Teraz sa však môžem spoľahnúť na svoju fantáziu, že ten príbeh nejako dokončí za teba a že mi dá chabé odpovede a množstvo alternatív. Nemám rada alternatívy.

S pozdravom

tá, ktorá sa cíti tak, akoby ju niekto zradil.

Eleanor a Park je príbeh, ktorý mi proste ostane v mysli ešte poriadne dlho. Je to ten typ príbehu, pri ktorom si ohrýzate nechty a v noci sa vám nedá spať, pretože vás bolí hlava od množstva myšlienok. Prehrávate si v hlave všetky tie super hlášky alebo milé scény, ktoré sa vám páčili a tiež premýšľate nad tým, že aj keď sa kniha skončila... skončila tak otvorene a vy vlastne neviete, či sa máte tešiť alebo plakať, pretože vo vás vyvoláva zmätené pocity, ktoré však nemusia častokrát znamenať zlé.

Nezdvihol hlavu. Omotal si šatku okolo prstov. Ruka jej bezvládne visela medzi nimi.

Zrazu jej vložil hodváb a svoju ruku do jej otvorenej dlane.

A Eleanor sa rozdrobila.

O Rainbow Rowellovej počúvam samé chvály a v young adult literatúre je fakt hviezda a má svoje postavenie. Čítala som od nej len Eleanor a Parka a musím povedať, že to bolo také osviežujúce, také nenútené. Na obálke je napísané - „Dvaja čudáci, jedna výnimočná láska.“ Viete, je to taký typ vety, ktorý ma hneď upútať pozornosť a moju by upútal, pretože takéto príbehy mám rada. Viete, prostredie sa nemení, to je rovnaké a sme naň zvyknutí. Milujem však, keď sa autor/ka venuje viac postavám a naozaj im dáva priestor na to, aby mohli ožiť. Eleanor je červenovláska, žije v chudobnej rodine, kde sa o všetko musí deliť a tak možno sama vyzerá trochu zvláštne a čudácky - nemá miery 60-90-60 a preto jej je na telesnej medzi toľkými dievčatami nepríjemne, nosí pánske košele, kravaty, vyťahané rifle a na krku má množstvo náhrdelníkov a na rukách šatky. Park na druhej strane nemal nikdy o nič núdzu, no chýba mu to správne sebavedomie a možno trochu pozornosti od vlastného otca - nikdy sa totiž necíti ako dosť dobrý. Pôvodom je z Kórey, rád číta komiksy a počúva punkovú hudbu. Eleanor a Park. Skvelá a bláznivá kombinácia nie? Na pohľad obaja rozdielni, no keď prekonali zábrany a pustili sa do rečí, zistili, že majú veľa spoločného.

Len čo sa jej dotkol, zauvažoval, ako mohol tak dlho vydržať a nič neurobiť. Pohladkal ju po dlani a po prstoch. Uvedomoval si každý jej výdych. Keď sa dotkol Eleanorinej ruky, mal ju prečítanú. Bol si tým istý.

Rainbow Rowellová vytvorila úžasný príbeh, ktorý nám podala raz z Eleanorinho pohľadu a raz z toho Parkovho. Páčilo sa mi, ako svižne preskakovala cez dej, nikdy nám nepredostrela nič nudné, čo by nám zabránilo pretáčať stránky ako divým. Nemohla som sa od knihy odtrhnúť - mám neskutočne rada príbehy, ktoré vás nútia uškŕňať sa ako keby ste boli pomätený blázon, až sa vás mama spýta, čo je akože zase také nesmierne vtipné na knihe, ktorú čítate. A ja neodpoviem nič iné ako: „Nič vtipné sa tam momentálne nedeje. To proste Eleanor a Park.“

Chabé vysvetlenie. Naozaj veľmi chabé a ja mám pocit, že v posledných dňoch som taká vyžmýkaná zo školy, že už poriadne ani neviem, čo píšem a vysvetľujem. No pri niektorých knihách proste nestačí to, čo vám povedia iní ľudia. Musíte zhrabnúť peňaženku a ísť do kníhkupectva a kúpiť si tú knihu. Čítanie vám opäť prejde rýchlo, naozaj som sa nestihla čudovať, že je už koniec.

Pondelok bol vždy najlepší.

Len čo ráno nastúpila do autobusu, na Parkovej tvári sa zjavil úsmev. Uškŕňal sa celý čas, kým k nemu kráčala uličkou.

Láska Eleanor a Parka sa neponáhľala, ale kvitla každou stranou. Viete, Eleanor je taký typ dievčaťa, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako šedá myška, no keď jej dáte príležitosť a spoznáte ju, uvidíte, že je to úžasná osoba so skvelým srdcom. A celý ten ich príbeh... nenápadné držanie sa za ruky v autobuse, bitka na školskom pozemku, čakanie sa pri skrinke, letmé pohľady na angline a prvý bozk. To je také hrozne... zlaté, áno, myslím, že takto by to nazvali Eleanor a Park.

Ich príbeh bol zlatý a rozkošný a aj keď by Eleanor najprv krútila nad výberom mojich slov hlavou... viem, že Park by mi dal za pravdu.

Recenzoval: Wanderer