Dystopický historický Londýn

„Tí, čo sa zaoberajú štúdiom fyzikálnych vied a ich vplyvom na zdravie človeka, nám hovoria, že keby boli škodlivé častice, ktoré stúpajú zo skazeného vzduchu, badateľné zrakom, videli by sme, ako sa v hustých čiernych mračnách znášajú na tie brlohy a pomaly pohlcujú aj lepšie časti mesta. Ak by však bolo voľným okom vidieť aj mravný mor, čo sa šíri s nimi... ach, aké hrôzostrašné zjavenie by to bolo!
Charles Dickens: Dombey a syn (1848)“ – úvodná citácia z knihy Dym

K napísaniu historicko-dystopického príbehu o hriechu, túžbach a nadradenosti aristokratickej vrstvy sa autor inšpiroval práve týmto citátom. Dej sa odohráva v Anglicku, niekedy pred sto rokmi, kedy ktokoľvek s hriešnymi myšlienkami alebo činmi vypúšťal zo svojho tela dym. Na chlapčenskej škole pre aristokratov sú chlapci z dobrých a zámožných rodín vedení k disciplíne, aby nemali hriešne, nečisté myšlienky ako obyčajní ľudia. Jeden z profesorov sa ich rozhodne zobrať na výlet do Londýna, centra hriechu, kde hlavný hrdina Thomas a jeho priateľ Charlie zbadajú nevídané veci.
Po návrate do školy sú chlapci pozvaní na vianočné sviatky k Thomasovým poručníkom, kde sa dej začne zvrtať až do samého konca.

Na túto knihu som sa veľmi tešila, pretože jej anotácia sľubovala neopozeraný príbeh opradený zvláštnou vlastnosťou ľudí. No ako som knihu čítala stranu po strane, stále som deju nerozumela (nie preto, že by bol priveľmi zložito napísaný). Príbeh o dyme je opradený takým tajomnom, že autor po celý čas vlastne nevysvetlil, ako to s tým dymom naozaj je. Nerozumela som, prečo pri istom konaní postavy vypúšťali dym. Niekde za prvou tretinou som si povedala, že konečne tomu začínam prichádzať na stopu, keď tu autor zase zvrtol príbeh iným, nepochopiteľným smerom. Áno, dej napreduje a vyúsťuje do zaujímavých situácií, no keď tomu celému stále nerozumiete, tak vás čítanie postupne nudí a znechucuje.

V tomto príbehu vystupujú až tri hlavné postavy – Thomas, Charlie a Livia, ktorí sa snažia zistiť pravdu o dyme, revolúcii a politických záujmoch svojich rodičov, ktorí sú zapletení do výnosného biznisu okolo utajovania dymu medzi aristokratickou vrstvou, ktorá vládla Anglicku. Celý čas sú prenasledovaní Thomasovým bratrancom a Liviiným nevlastným bratom, ktorého dym pohltil natoľko, že ho zmenil na „netvora“. Trojica hlavných hrdinov nikomu nedôveruje, ich konanie je niekedy v rozpore s vlastnou morálkou a medzi hrdinami dokonca vzniká ľúbostný románik.

Autorov štýl sa mi celkom nepozdával, preto som knižku s každou ďalšou kapitolou čítala čoraz neochotnejšie. Nepáčili sa mi nepodstatné a podrobné opisy, ktoré s dejom ani nesúviseli.
Aj po prečítaní knihy Dym ju stále neviem zaradiť do nejakej kategórie. Netuším, ktorej skupine čitateľov by som ju odporúčala. Zo začiatku sa zdalo, že je vhodná aj pre násťročných, no postupom času sa pomyselná veková hranica posúvala stále vyššie a vyššie (nielen použitím vulgarizmov, násilnosťami, ale aj správaním postáv).
Pozitívom tejto knihy je to, že dym, ktorý predstavuje hriech (v hocijakej podobe) má rôzne farby a rozličné postavy reagujú na dym rozmanitými spôsobmi.

Teologické, resp. mytologické odôvodnenie vzniku dymu je stále zahalené tajomstvom a ani po dočítaní knihy sa vlastne nedozviete nič viac, čo vo mne zanechalo obrovské sklamanie. Svojím obsahom by ašpirovala na úžasný príbeh, nebyť toho, že autor vlastne nevyzradil nič. Napriek tomu si určite nájde aj čitateľov, ktorých to zaujme viac. Veď si to predstavte, chceli by ste žiť v spoločnosti, kde sú vaše hriešne myšlienky všetkým na očiach?

Naše hodnotenie:

Fascinujúci začiatok príbehu nevydržal až do konca a priniesol mi sklamanie z celej knihy.

Klady