Dôvod dýchať - Rebecca Donovan

Túto knihu som kedysi dávno začala čítať, no vtedy som ešte nevedela tak po anglicky a keďže som viacerým slovám nerozumela odložila som ju. Po rokoch sa vraciam k jej slovenskému prekladu a s tým som mimoriadne spokojná.

Dosť ma zarazili, ale zároveň príjemne prekvapili nadávky obsiahnuté v knihe. Mám pocit, že v angličtine isté nadávky používajú častejšie ako u nás (myslím všemožné odvodeniny slova fuck) ale, čo je hlavné u nich to nemá až takú silnú váhu ako niektoré slová u nás. V knihe nebolo nadávok veľa no skvelo vystihovali mrazivosť a hnev, ktorý sršal z danej situácie.

Ema, Ema, Ema. Je skvelá, má bezchybný prospech, reprezentuje školu nie v jednom, ale dokonca v troch športoch, je vedúcou školských novín, nechodí na párty a myslí si, že na nej nie je nič zaujímavé (a ak jej aj niekto povie, že je zaujímavá a pekná, tak mu proste neverí). Človek by si pomyslel, že to je hanblivé dievča, ktorú zaujíma iba postup na vysokú školu, ale všetko je rozhodne inak. Vnútri je to silná osobnosť, ale v romanticko-citových situáciách sa správa ako krava. Prečo majú autori tendenciu písať o hrdinkách, ktoré sa správajú tak nelogicky ? Možno som našla jedno prečo. Tým je zmýšľanie autora, ktorý si myslí, že väčšina čitateľov sú zarytí hanbliví introverti a práve takto sa k ním chcú priblížiť. Čo už, stávajú sa aj horšie veci. Ale Emminmu chovaniu asi fakt nikdy neporozumiem. Ostatné postavy v knihe boli všelijaké cez hroznú tetu Carol, až po sladkého Evana a najlepšiu kamošku Saru.

Vedel, že existujem. Bol odhodlaný vytiahnuť ma z tieňa a nedokázala som pred ním ujsť. Neodradili ho moje jednoslovné odpovede ani príkre slová. Nemal si ma všímať a ja som sa neúspešne usilovala nevšímať si jeho. No dostával sa mi pod kožu a myslím si, že to vedel - a zjavne ho to bavilo.

Viem si živo predstaviť ako by som túto knihu kedysi milovala. Keď som bola na začiatku svojej knižnej obsesie, keď som väčšinu kníh hodnotila pozitívne, a keď som zbožňovala (alebo milovala?) young adult. Všetci starneme a mám pocit, že z týchto knižiek som vyrástla. Skvelý potenciál, ktorý kniha vďaka téme Čo sa deje za dverami ? mala, nebol podľa môjho názoru až tak rozpracovaný. Autorka sa viac zamerala na postupne sa vyvíjajúci sladký vzťah hlavných postáv a tak ostatné šlo do úzadia. Aj keď je moje hodnotenie knihy priemerné, odporúčam ju milovníkom Young Adult, ktorý nemajú až také vysoké nároky.

Trilógiu na Slovensku vydáva vydavateľstvo Noxi. Kniha Dôvod dýchať vychádza 16.9. Na druhý diel s názvom Sotva dýcham sa môžeme tešiť už v Novembri tohto roku. Posledný tretí diel so zatiaľ pracovným názvom Na konci s dychom by mal vyjsť vo februári v roku 2015.

Hodnotenie: ***

Recenzoval: Nikee