Dolores Redondová - Neviditeľný strážca

Inšpektorka Amaia Salazarová je poverená vyšetrovaním vrážd mladých dievčat v Elizonde. Vrah ich uškrtí, a potom ich telo naaranžuje do pozície, ktorá má vyjadrovať nevinnosť. Je očividné, že mu prekážajú mladé dievčatá, ktoré sa snažia správať ako dospelé promiskuitné ženy a pokladá za svoju svätú povinnosť zabíjať ich. Amaia sa v Elizonde musí vysporiadať aj s traumou zo svojho detstva, so svojou nevrlou sestrou aj s nepriaznivým postojom niektorých svojich kolegov. Zároveň mestečko obostiera aj mnoho legiend o basajaunovi - obrovskej chlpatej bytosti, ktorý je podľa povier ochrancom lesa. Zdá sa, že legendy o ňom sú možno pravdivé...

Neviditeľný strážca je kniha, ktorá v sebe spája detektívku, triller a nadprirodzené prvky. Môj dojem z nej sa menil s každou prečítanou kapitolou. Najprv som si myslela, že ide o klasickú detektívku, neskôr som sa domnievala, že to bude akási fantasy, no nakoniec som zistila, že ide o skvelý príbeh v štýle "z každého rožka troška". Obávala som sa, že sa autorka nechá uniesť a pomieša všetko možné do nezmyselného celku, no tie obavy boli zbytočné.

Amaia Salazarová a celá jej minulosť a rodina bola veľmi zvláštna. Od tety, ktorá je vešticou, cez jej šialenú matku, až po jej vyslovene zlú staršiu sestru. Ich rodinné peripetie ma miestami zaujímali oveľa viac ako samotné vyšetrovanie vrážd. A tajomný basajaun? Nuž, stavala som sa k nemu skepticky, ale nakoniec vniesol do deja vzrušujúci a nadprirodzený nádych, ktorý ozvláštnil celú zápletku. Samotné postavy mi neboli vyslovene sympatické, no vzbudili vo mne zvedavosť. Boli buď šialené, poverčivé alebo traumatizované.

Okrem línie odohrávajúcej sa v súčasnosti nás autorka občas prenesie aj do Amaiinho temného detstva. Tieto časti sa mi páčili najviac a boli aj najemotívnejšie. Musím vyzdvihnúť aj fakt, že ma veľmi bavili aj dlhé úvahy odohrávajúce sa v hlavách postáv a dokonca aj opisy, ktoré výstižne korešpondovali s ich momentálnym citovým rozpoložením. Prekážali mi jedine časti, kde príliš rýchlo - takmer až nelogicky - preskočil dej z jednej úrovne na druhú (Amaia sa napríklad zamýšľala nad problémami vo svojej rodine a vzápätí, uprostred úvah, už rieši prípad zavraždených dievčat).

Samotná detektívka zápletka sa ku koncu stala priehľadnou a bolo mi hneď jasné, kto je vlastne vrahom. Nič to však nemení na fakte, že celkovo je Neviditeľný strážca výborným spojením zdanlivo nezlučiteľných prvkov. Medzi detektívkami určite vyniká, je zapamätateľná, lebo je oživená legendami a komplikovaným rodinným životom vyšetrovateľky. K dobrému dojmu prispel aj záver, ktorý síce v hlavnej zápletke ponúkol rozuzlenie, no zároveň nechal mnoho otvorených vrát. A tak to má byť, lebo hoci sa vyšetrovanie uzavrie, Amaiin život pokračuje a povery medi ľuďmi tiež zostávajú.

Celkové hodnotenie: ****

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Ikar ZA POSKYTNUTIE RECENZNÉHO VÝTLAČKU! Knihu si môžete zakúpiť TU (kniha vychádza 29.10.2013).

Recenzoval: Catty