Dobrá matka (Sinéad Moriartyová)

Občas pri výbere knihy skúšam šťastie a nečítam anotáciu alebo si ju zbežne preletím očami. Tak to bolo aj pri knihe Dobrá matka írskej autorky Sinéad Moriarty.

Som matka a verím, že aj dobrá, takže som bola presvedčená o tom, že je určená pre mňa. Ak som si myslela, že knihy My verzus vy a Keby som ťa našla ma emočne dostali, tak som sa mýlila. Najsilnejší príbeh tohto roka sa ukrýval práve v tejto knihe.

DSC_0335Kate je žena tesne po štyridsiatke a má tri deti (Luke, Jess a Bobby). Jej manžel Nick si našiel mladšiu milenku, s ktorou má teraz bábätko. Kate tak zostala na všetko sama. Nasťahovala sa k otcovi, ktorý vlastní malú kaviareň a vypomáha mu. Nick je nespoľahlivý a na svoje deti nemá čas. Veľakrát sľúbil, že ich vezme von a neprišiel alebo musel hneď odísť. Kate si už na tento život začínala zvykať, ale stalo sa niečo, čo nechce prežiť žiaden rodič. Jej milovaná dcéra Jess ochorela na leukémiu. Celej rodine sa život obrátil naruby. Začal sa boj o život, boj so zákernou chorobou. Chorobou, pri ktorej sa pýtate, prečo postihla práve dvanásť ročné dievčatko, ktoré ma celý život pred sebou.

Nejdem písať celý obsah, hoci by som sa z neho najradšej vyrozprávala. Táto kniha vo mne zanechala veľmi silný dojem. Myslela som si, že pôjde o zničenú matku, ktorá sa rozviedla a bude nadávať na svoj mizerný život. Lenže tento príbeh bol o silnej žene, ktorá zažila za krátky čas veľa rán osudu. Aj napriek tomu, koľko trápenia bolo naloženého Kate na plecia, príbeh nebol prehnaný. Bol viac ako reálny.

DSC_0338

Pri knihe som veľakrát plakala. Možno preto, že som matka a všetko sa ma dotýkalo viac, ako by som si chcela pripustiť. Prvýkrát v živote sa mi dokonca stalo, že som nebola schopná čítať knihu ďalej. Jednoducho som sa bála, čo sa stane. Nechcela som vedieť, čo bude s Jess. Knihu som vtedy na jeden deň úplne odložila. Radšej som sa pustila do čítania detskej knihy. Tam aspoň máte istotu, že všetko dobre dopadne. Román som samozrejme hneď potom čítala ďalej. Napriek ťažkej a depresívnej téme rakoviny sa kniha číta dobre. Po celý čas sa niečo deje a váš strach o život mladej hrdinky sa stupňuje. V knihe nebolo žiadne nudné miesto, dokonca sa pri nej aj zasmejete.

DSC_0337

Pre mňa osobne bola toto najemotívnejšia kniha tohto roka. Dokonca možno aj celkovo, akú som čítala. Podobná téma rezonovala aj v knihe Na vine sú hviezdy (John Green). Dobrá matka je ešte silnejšia. Rozhodnutie, ktoré musí Kate urobiť, vám vyrazí dych. A začnete sa pýtať, ako by ste sa v jej situácii zachovali vy. Aká veľká je láska matky k dieťaťu?

“Milovať až na smrť. Výrok, o ktorom mi nikdy nenapadlo, že ho raz skutočne pochopím.”

Veľmi ma mrzí, že o tejto knihe som veľa nepočula a verím, že sa týmto dostane do povedomia. Knihu odporúčam, ale vopred varujem každú čitateľku. Nie je to ľahké čítanie. Mne bolo niekedy až fyzicky zle a potrebovala som objatie. Ale táto kniha si zaslúži, aby si ju prečítalo čo najviac z vás. Dostane sa vám pod kožu. Ukáže vám krutosť osudu. Pripravte si vreckovky a potom mi napíšte, čo si o knihe myslíte.

Recenzovala: Dominika Štefčíková