Dievča, ktoré si tu zanechal (Jojo Moyesová)

Zo začiatku som mala mierne (čoby mierne, to je slabé slovo) obavy, čo sa z tejto knihy nakoniec vyvynie. Našťastie, nesplnili sa moje očakávania. Predpokladala som, že to bude ďalší nudný, otrepaný ženský román, ktorý by som mala chuť trieskať o zem (samozrejme, že by som to naozaj nespravila). Kniha nebola až taká hrozná, aj keď zopár chýb krásy pre mňa mala.

Prvá časť knihy ma miestami nudila (nieže by bola málo akčná), ja len nemám rada knihy, ktoré sa odohrávajú počas prvej/druhej svetovej vojny. Uznávam, bolo to hrozné obdobie, preto o tom nepotrebujem ešte aj čítať. Pravdaže, takmer v každej knihe je nejaký boj, no ja som si postupom času asi spôsobila alergiu na čítanie kníh v prostredí prvej/druhej svetovej vojny. To sa ani neoplatí spomínať, v akej nálade asi prvá časť knihy bola. Skúste trikrát hádať. Dobre, toto ma až tak na prvej časti knihy neštvalo. Viete, celá kniha je preložená do slovenčiny (áno, je to logické, ale prečítajte si tieto vety až dokonca, prosím). Teda by mali všetky vety byť v slovenčine. Vysvetlí mi niekto, prečo vždy a iba pri knihách, ktoré sú počas prvej/druhej svetovej je nejaká vety, ktorú povedal nejaký Nemec po nemecky?! Však si predstavte tú situáciu, že neviete po nemecky povedať nič. A teraz by ste tu mali aj niekoľko viet po nemecky. Pre tých, ktorí nemecky vedia, to možno až také hrozné nebolo, no mňa by naozaj iritovalo, kebyže tým vetám nerozumiem. Fakt by ma to štvalo. A aj ma to štvalo za tých, ktorí tým vetám nerozumeli :D Uznávam, že tie vety sú tam asi na akési zdôraznenie, no napriek tomu mi to prišlo veľmi rušivé! Čítate celé strany po slovensky a zrazu vám tam skočí veta v inom jazyku... :D

Ale prejdem skôr k dejovej línii prvej časti (teda tej, ktorá sa odohrávala počas vojny). Ako som už spomínala, takéto knihy ma veľmi nezaujímajú. Toto bol však trošičku iný prípad (najmä ku koncu), keď som hlavnú hrdinku (v prvej časti to bola Sophie) obdivovala za jej odvahu. Predpokladám, že ja by som sa tak obetovať pre niekoho zrejme nedokázala (koľké sebectvo z mojej strany XD ). Dej prvej časti sa mi miestami skutočne vliekol. Išlo to pomaly, veľmi pomaly a trvalo dlhú dobu, kým ma príbeh konečne začal baviť.

Čo sa týka postavy z prvej časti, Sophie, tá bola z môjho pohľadu v poriadku, bola dostatočne odvážna a bojovala za to, čomu verila. Za to má odo mňa naozaj veľký rešpekt!

Ak prejdem k druhej časti deja, tá bola z môjho pohľadu zaujímavejšia. Viac ma bavila, a celkovo obsahovala menej "hluchých miest", ktoré by ma nebavili. Hlavnou hrdinkou bola Liv, ktorej jedného dňa chcú zobrať obraz, ktorý dostala od manžela, pretože to vraj bolo ukradnuté dielo známeho umelca. Liv sa, pochopiteľne, obrazu vzdať nechcela. Občas mi však prišla strašne naivná. Veď, poviem to otvorene, kto by mal ešte stále chuť bojovať a nevzdať sa, keď sa zdá, že všetky dobré karty má v rukáve práve súper?! Ja by som sa na to zrejme vykašľala. Ešte keď jej ponúkajú, že jej časť obrazu vyplatia. Neviem, neviem...

Liv sa však nevzdala, a urobila dobre! Čo je podľa mňa skvelý príklad toho, že sa netreba vzdávať aj keď sa zdá byť všetko naozaj stratené. Dovolím si tvrdiť, že ma práve táto postava motivovala k tomu, aby som sa nevzdávala. Občas sa zdá, že naozaj boj prehráte, no treba hrať tvrdo až do konca, nevzdávať sa a možno nakoniec predsa zvíťazite! V tomto bola tá kniha naozaj "mega" motivujúca.

Ak by som to chcela vziať po tej dejovej stránke, mňa to ani neohúrilo, ale ani extra nesklamalo. Jednoducho taký zlatý čistý priemer.

Recenzoval: Kris