Denník odvážneho bojka

Greg Heffley je odvážny. Ale dokedy? Dovtedy, kým sa nezačne báť, veď nebezpečenstiev hroziacich jedenásťročnému chlapcovi je nespočetne veľa. Napríklad syrový dotyk.

Písanie najtajnejších prianí, tajomstiev, zlostí aj radostí je typickou záležitosťou násťročných dievčat. Môžu sa tak do sýtosti vybúriť, posťažovať sa na svoj mizerný život, nechápavých rodičov či zdôveriť sa so svojou nehynúcou láskou k božskému chalanovi alebo s nenávisťou k zbohatlíckej spolužiačke a zároveň najväčšej konkurentke. Áno, to riešia mladé dievčatá vo svojich najtajnejších denníčkoch, čo sa však stane, keď sa majiteľom knižky s názvom denník stane jedenásťročný chalan?

čo sa však stane, keď sa majiteľom knižky s názvom denník stane jedenásťročný chalan?

„,Keď si myslí, že sem budem zapisovať svoje pocity alebo čo, tak jej preskočilo. Určite odo mňa nečakaj, že budem donekonečna vylievať srdce milému denníčku,´ dodáva Greg.“

Greg Heffley dostáva na konci prázdnin od mamy denník, aby si zapisoval pocity a vylieval si srdce. To by ale nebol Greg, keby sa mu takýto nápad pozdával. Nachádza v ňom však jednu výhodu: keď raz bude veľmi slávny a nebude mať čas odpovedať na všetky otázky novinárov, použije tieto zápisky (pozor, nie denník) a bude sa môcť zaoberať inými vecami.

Teraz však medzi najhlavnejšie záležitosti, ktoré ho trápia, patrí škola, kamaráti a rodina. Ako sa cez prázdniny mohli spolužiačky a ich pohľad na chalanov tak zmeniť? Čo sa stalo s tým zaschnutým syrom na ihrisku? A ako zarobiť počas Halloweenu čo najviac sladkostí a zbaviť sa mladšieho brata? Jednoducho, myseľ jedenásťročného chlapca je do prasknutia zavalená problémami a šibalskými plánmi. Ako napríklad vyskúšať všetky chytrácke nápady na svojom susedovi s prehnane úzkostlivými rodičmi alebo ako presvedčiť rodičov, že športovanie nie je pre neho to pravé a hry na konzolách sú oveľa praktickejšie.

A ako zarobiť počas Halloweenu čo najviac sladkostí a zbaviť sa mladšieho brata?

„Dnes po večeri, keď ma tatko zase začal vyháňať von, som sa mu teda pokúsil vysvetliť, že na konzole si človek môže zahrať aj futbal či hokej, a ani sa pritom totálne nezadýcha a nespotí.“

Knižka je určená školákom, no podľa mňa je vhodná pre kohokoľvek bez ohľadu na vek, zamestnanie či pohlavie. Denník odvážneho bojka jednoducho nediskriminuje. Každé malé dobrodružstvo Greg opisuje svojským spôsobom tak, že sa vám pri niektorých zastavuje rozum. Zároveň je to však neskutočne vtipné a na detskú knihu obsahuje neočakávané množstvo hlášok, ktoré vám budú vŕtať v hlave ešte dlhú dobu a rozjasňovať tak aj sychravé jesenné dni.

Denník odvážneho bojka jednoducho nediskriminuje.

„Rowley prišiel okolo pol siedmej vo svojej maske, ale jeho rytierske brnenie už vôbec nevyzeralo tak ako včera. Rowleyho mama na ňom urobila kopec bezpečnostných vylepšení, ktoré ho zmenili na nepoznanie. V prednej časti helmy vyrezala obrovský otvor, aby lepšie videl, a celé brnenie polepila reflexnou páskou.“

Gregove zápisky sú doplnené o typické zošitové kresby a aj písmo zodpovedá rukopisu jedenásťročného chlapca. Pôsobí to skutočne dôveryhodne a u občasných čitateľov môže zapríčiniť chorobný a neuveriteľne ťažko liečiteľný návyk čítať knihy. Žiaci uveria, že školský rok nemusí byť až taký nudný a namáhavý, ako sa to na prvý pohľad zdá, a dospelí si tak určite zaspomínajú na svoje školské časy a vlastné dobrodružstvá.

Jednoduchosť je často oveľa viac ako prekombinované príbehy. Aj v tomto prípade sa toto pravidlo ukazuje ako pravdivé. Niekedy naozaj stačí spojiť pohodový príbeh s netypickým humorom, svojskými postavami a výstižnými ilustráciami a vznikne dokonalá, aj keď nie príliš rozsiahla knižka. Navyše Jeff Kinley bol milý a zbavil nás trápenia tým, že vytvoril aj ďalších šesť pokračovaní Gregových denníkov. Mimochodom, Denník odvážneho bojka odporúčam aj ako audioknihu – počas dlhšej cesty nebudete ľutovať.

Recenzoval: Mária Brišová