Darcey Bellová – Láskavosť

Každý skrýva nejaké tajomstvo

She’s your best friend.
She knows all your secrets.
That’s why she’s so dangerous.

Žena, ktorá prosí o jednu láskavosť svoju priateľku. Vyzdvihnúť syna zo škôlky a počkať, kým si poňho večer po práci sama nepríde. Jednoduché. Stephanie má syna Milesa, ktorý je veľmi dobrý kamarát so synom priateľky Emily, ktorá žiada o láskavosť. Nejde teda o nezvyčajnú žiadosť. Až do momentu, kým Stephanie nezistí, že po Emily niet ani stopy. Nedvíha mobil, neodpisuje na správy, po syna neprišla už niekoľko dní. Zmizla. V jej práci tvrdia, že je na služobnej ceste, to isté tvrdí aj manžel Emily, Sean. Až do chvíle, kým sa nenájde telo. Pozor, tu sa príbeh nekončí, naopak, práve tu sa všetko iba začína!

Darcey Bell (1981) je mladá americká autorka. Narodila sa a vyrastala na mliečnej farme v západnej lowe. V súčasnosti pracuje ako učiteľka v materskej škole v Chicagu. Thriller Láskavosť je autorkin literárny debut, ktorý zaujal natoľko, že o filmové práva sa už prihlásila spoločnosť Fox 2000. Photo: in Twitter @darceykbell

Stephanie je mladá mamička-vdova. Manžel jej prednedávnom tragicky zahynul, zanechal jej finančné zázemie a krásneho päťročného syna Milesa. Stephanie nepracuje, jej záľubou však je blogovať na vlastnom blogu, kde motivuje ďalšie mamičky, ako ľahšie zvládať rodičovské povinnosti. Je to jej spôsob komunikácie s ostatným svetom, inak žije rezervovane. A keď sa jej jedného dňa do cesty pripletie krásna Emily s päťročným synom Nickym, ktorý je kamarátom jej Milesa, viac ku šťastiu nepotrebuje. Našla si najlepšiu priateľku. Je spokojná. S Emily chce tráviť väčšinu voľného času, zdieľať s ňou život, trápenia, starosti i radosti.

Emily je úplne iná. Popri materste pracuje, maximálne ako môže. Jej manžel pracuje tiež a teda na syna toľko času, ako by obaja chceli, nemajú. Nežije rezervovaným životom, práve naopak, neustále sa okolo nej niečo deje, zachraňuje svojho šéfa pred mediálnymi katastrofami, spolupracuje s médiami, jej pracovnou úlohou je podávať informácie takým spôsobom, aby splnili žiadaný účinok. A je v tom veľmi dobrá. O najlepšiu priateľku nemá záujem, nemá na ňu čas a nie je ten typ domasedky a tárajky, ako je Stephanie.

Sú predstavené hlavné protagonistky. Keď Emily zmizne, začnú sa diať zvláštne veci. Na povrch začnú prenikať tajomstvá, ktoré mali ostať utajené. Čitateľ zisťuje, že nič nie je tak, ako sa na prvý pohľad zdalo. Každá karta má vždy dve strany. A život Stephanie neplynie tak, ako by si priala. V blogu píše, ako jej Emily chýba, pritom tajne túži po jej manželovi. Poukazuje na materinskú lásku a pritom si tajne praje, aby sa Miles (syn Emily) stal jej druhým synom. Tvrdí o sebe niečo, ale opak je pravdou.

Tu však na scénu prichádza ďalšia postava, Sean, manžel zosnulej. Jeho podozrivé správanie nenechá na pochybách políciu, ani poistných agentov, dokonca ani Stephanie. Tá začne niečo tušiť, keď už je veľmi neskoro. A všetko okolo nej sa začne rúcať ako domino.

Námet knihy nie je zlý, zápletka je zaujímavá. Chýbala mi prepracovanosť, hlbšie myšlienky, kvalitnejšie dialógy. Charaktery postáv sú spracované slabšie, dielo spĺňa základné aspekty napínavého príbehu, nejedná sa však o kvalitný thriller. Na tom by autorka musela popracovať viac. V knihe má čitateľ možnosť poznať príbeh z pohľadu každého hlavného protagonistu, avšak vsunuté pasáže z blogu Stephanie kvalite knihy uberajú. Neviem či bolo v autorkinom záujme vykresliť nepracujúce mamičky tak prízemne, alebo to jednoducho neodhadla.

Každopádne, kniha má svoje čaro, motív zločinu neprekvapí, no zápletka ukrýva tajomstvá, ktoré knihe pridajú zopár bodíkov do plusu. Takže môže byť. Náročnejších čitateľov kniha asi neuspokojí, no tí soft čitatelia – tí môžu byť celkom spokojní.

Nechápem, prečo poslali obyčajnú hliadku, ktorá zväčša riadi dopravu na priechode pre chodcov. Na to sa možno hodili.

Najprv ma považovali za Seanovu manželku a jednostaj sa pýtali, prečo nahlásil moje zmiznutie. Potom si zase mysleli, že sú u Seana doma. Chvíľu trvalo, kým sa všetko vysvetlilo. Sean je manžel, ja som rodinná priateľka. Keď sa seržant Molloy opýtal, kedy sme videli Emily naposledy, Sean pozrel na mňa a ja som odpovedala, že pred šiestimi dňami. Policajt pokrčili plecami, ako keby si jeho žena – všimla som si obrúčku –  bežne na týždeň odbehla a nikomu nepovedala ani slovo. Seržant nespúšťal oči zo Seana a zrejme sa v duchu pýtal, prečo sa musel opýtať mňa, aby vedel, kedy zmizla jeho manželka. Prípadne, prečo tak dlho čakal, kým to nahlásil.

Darcey Bellová – Láskavosť. Photo: Martina Kušnieriková

Recenzovala: Martina Kušnieriková