Courtney Coleová – Ak ostaneš

Po prečítaní tejto knihy som si kládla otázku čo je lepšie, keď je anotácia pútavejšie napísaná ako kniha alebo keď je síce napísaná horšie, ale obsah knihy je unikátny? Ak ostaneš je písaná z pohľadu oboch hlavných hrdinov.

Čitateľ ma takto šancu nahliadnuť do sveta a premýšľania Paxa aj Mily, ktorý sa čitateľovi prihovárajú v prítomnom čase.

Ona je umelkyňa, on stroskotaný syn bohatého právnika. Po tom, čo mu Mila zachráni život, obaja prepadnú vzájomnej príťažlivosti. Postačí však ľudská gravitácia na to, aby zdolala obrovské tajomstvo, ktoré ako močiar pohlcovalo a znehodnocovalo celý Paxov život? Alebo sa hlavný hrdina nechá stiahnuť do večných lovísk svojich závislostí a životného štýlu? A čo keď existuje aj tretia variácia? Čo je to obrovské prázdne miesto v jeho spomienkach aj duši? Prečo potrebuje zaplniť toto vákuum čímkoľvek, aby ho necítil?

Všetko má, žiaľ, prirýchly spád. Akoby tento román prepracovaním, dialógmi, dejom bol prechodom medzi Krásnou katastrofou (ktorá, mimochodom, od katastrofy nemala ďaleko) a Twilightom, ktorý Meyerová dokázala bravúrne po štylistickej stránke spracovať, i keď za celý čas nepovedala nič podstatné. Tu sa však k jej štýlu Cortney Coleová nepribližuje. Ako som už napísala, táto kniha sa nachádza niekde medzi tými dvoma vyššie spomenutými. Laicky vyjadrené nie je to ani výborne ani príšerne podané.

„Ako je možné, že si vždy taký veselý, Tony?“
Dvihne ku mne zrak od limetiek, ktoré krája. „Prečo by som nebol? Mám všetko, čo potrebujem, a doma ma čaká krásna manželka. Nemôžem sa sťažovať.“
Prikývnem. „Máš pravdu. Krása života spočíva v maličkostiach, je tak?“

Mila pôsobí vláčne, podobne ako vyššie uvedený dialóg. Jej minulosť, ktorá presahuje do prítomnosti, mňa osobne nepresvedčila kvôli nešikovnému podaniu jej príbehu. Paxov pohľad bol celkovo prepracovanejší, uveriteľnejší. Na všetko sa však išlo prirýchlo a toto rýchlo a zbesilo vyhovovalo aj Mile, od ktorej, som mala príliš veľké očakávania. Celkovo je však toto fiasko na dnešné pomery stráviteľné. Zoznámenie sa rovná rýchle milovanie a som ti na blízku, miláčik, pretože i keď ťa nepoznám, v očiach máš čosi, čo chcem preskúmať a čo má svoj dôvod. Psychológia postáv ma nepresvedčila kvôli nedostatku informácií, ktoré by mi pomohli pochopiť ich konanie. V Milinom prípade to bolo závažnejšie. Zásadná otázka, ktorú som riešila: Prečo Mila premýšľa tak ako? Čo ju presvedčilo a povzbudilo v rozhodnutiach? Antilogika vládne svetu, hlavne v otázkach srdca, nič nové pod slnkom, ale naša hlavná hrdinka premýšľala iba spočiatku a potom zrejme vo svojej hlave našla tlačidlo off a odtiaľ sa všetko odvíjalo iba pre rozvíjanie.

Ak však nepatríte medzi tých, ktorí potrebujú analyzovať a chápať konanie druhých, táto kniha vám bude vyhovovať.

Zaujímavosťou na margo je, že Mila je akýmsi záchranným lanom. Otázkou zostáva, koľko záchranné lano dokáže zvládnuť, kým sa neroztrhne a keď sa tak stane, dá sa ešte zviazať lano bez uzlov? Aj toto, ako všetko ostatné, je však napokon pre mňa osobne nedostačujúco spracované, inak celkový nápad, tá vrcholná pointa, je oceniteľná, i keď nápadov je ako maku, čo však so zvyškom?

Hodnotenie
Kniha je vhodná na oddychové čítanie. Jazykovo aj štylisticky nič veľmi nekričí, ale s literárnym skvostom nerátajte. Ak ostaneš je takzvaný New Adult román, zameraný predovšetkým na vekovú kategóriu od 18 do 25 až 30 rokov . Na chuť jej môžu prísť predovšetkým tí, ktorí obľubujú komerciu a nehľadajú ihlu v kope sena iba seno.

Obálka a jej grafické prepracovanie: 2/5
Štylistika, gramatika, preklad: 4/5
Pestrosť slovnej zásoby: 3/5 (slovná zásoba je vhodne prispôsobená postavám)