Colleen Hooverová: Beznádejná (Beznádejná #1)

Sky má 17 rokov, ešte nikdy nechodila do školy a nikdy nikomu neposlala esemesku. Nemá stránku na Facebooku, nepozerá telku, nemá iPod. Zato má skvelú adoptívnu matku, ktorá síce nenávidí elektroniku, ale Sky úprimne miluje.

Ibaže Sky chce ísť na vysokú a preto si od mamy vyžobre, aby mohla v maturitnom ročníku namiesto domáceho vyučovania chodiť do školy. Nebude to ľahké - ale keď s ňou bude jej najlepšia kamarátka Six, bude sa to dať prežiť.

Veci sa však zvrtnú a Six príde so správou, že ide na rok študovať do Talianska. Sky nastupuje do školy sama a tu sa z nej strane magnet na samé divné existencie.

Jednou z nich je bitkár Holder a vy nemusíte byť Einstein, aby ste uhádli, že je to láska na prvý pohľad (tie rozbúšené srdcia a uprené pohľady pri prvom stretnutí dosť pomôžu). A že odkedy sa Holder a Sky stretnú, nejaký nástup do novej školy, vyrovnávanie sa s iným životným štýlom alebo len obyčajné spoznávanie ľudí okolo, úplne zmiznú. Beznádejná je beznádejne romantická kniha a bude sa v nej len bozkávať.

Beznádejné množstvo romantiky
Beznádejná je typická plejáda romantických scén, ktoré sa od seba líšia len prostredím - romantické behanie pri východe slnka, romantické pečenie koláčov, romantické prechádzanie sa po dome, romantické zaspávanie v náručí. Keď hrdinka stretne hrdinu, čas sa tak spomalí, že Sky stihne zachytiť a opísať každý vlások, ktorý sa na Holderovi vo filmovom vetre pohne. A tak máte po 100 stranách pocit, že sa hrdinovia poznajú rok, aj keď od prvého stretnutia uplynulo päť dní. Ak s podobnými vecami nemáte problém, dobre pre vás.

Ani mne by to až tak nevadilo - dokonca mávnem rukou aj nad hromadou viet typu "V jeho náručí konečne cítim pokoj" a "Nechápem, ako som mohla doteraz existovať". Ale keď sa od polovice hrdinovia jeden od druhého prakticky nevzdialia, začne ma to nudiť. Obzvlášť, ak je úžasný Holder prototyp tvrďasa s nežnou dušou, ktorý funguje len v dvoch extrémoch: hrdinkina osobná strážna služba, alebo citová troska závislá na jej bozkoch.

Aby som to s tou nudou nepreháňala - ja si vždy po čase nejakú zábavku nájdem. Prvou bola súťaž o najviac odveci moment, do ktorého sa autorke podarí napchať chytenie za ruku, stisnutie stehna, vášnivé objatie alebo rovno bozk - víťazom sa stala situácia, keď sa Sky hystericky háda s iným človekom, zjaví sa Holder a pobozká ju na plece. Bozkávanie. Bozkávanie VŠADE. A keď nezaberie to - všemocný sex problémy urovná.

Beznádejný príbeh
Moja druhá súkromná hra bolo vyčkávanie na chvíľu, ktorá nebola spomenutá v anotácii. NEČÍTAJTE anotáciu k tejto knihe. Hlavne ak očakávate, že anotácia má dej iba uviesť, a nie zhrnúť prvých 220 strán.

Ak sa na odkrývanie sprievodného príbehu budete tešiť - a nie si ho v 12 elegantných vetách vyspoilerujete - budú vaše dojmy zaručene pozitívnejšie. Moje čítanie sa totiž premenilo na otupené vyčkávanie, kedy konečne postavy prestanú robiť drámu okolo vecí, čo ja dávno viem, a začne sa riešiť niečo nové. V čase vydania tejto knihy vypukla epidémia romantík, ktorých hrdinovia za sebou majú kruté detstvo, rodinné tajomstvá, adopciu, depresie, zneužívanie, šikanovanie, znásilnenia a psychických problémov na každý prst desať - a tento trend a nevyhol ani Beznádejnej. NEČÍTAJTE tú anotáciu, ak nechcete vedieť, ktorý z nich útočí tu.

Ak máte tieto zápletky radi, budete spokojní. Ak nie, povzbudím vás - ja ich v romantike nenávidím a Beznádejná sa mi stráviť dala. Od ozajstných psychologicky ladených má Beznádejná stále ďaleko (všetky problémy sa riešia bozkávaním), ale to málo je v rámci možností celkom dobre podané - a hlavne nie otravné.

Má to nádej?
Od Colleen Hooverovej som už jednu knihu s podobne "čisto romantickým" obsahom čítala (ju podviedol frajer, on má stabilný vzťah, ani jeden nechce žiť v ľúbostnom trojuholníku, čo s tým? - Maybe Someday) a bola fantastická - príjemná romantika, sympatickí hrdinovia a neuveriteľne chytľavý štýl. Beznádejná je taký slabší odvar - romantika sa mi zdala uponáhľaná a čisto len o bozkávaní, na štýle ma nič nezaujalo a o hrdinoch môžem povedať iba to, že sa to s nimi dalo prežiť. Ak Colleen Hooverová, Beznádejná nie je TOP.

Ale ak sa vám páčia knihy ako Sea of Tranquility (-Goodreads-) alebo Pushing the Limits (-recenzia-), kašlite na všetko doteraz povedané a kúpte si to. Beznádejná sa stále číta celkom rýchlo, je plná svižných dialógov, slovenský preklad znie prirodzene a to málo, čo nie je spomenuté v anotácii, je celkom zaujímavé a napínavé. Že mňa osobne nebavia čisté romantiky so strašne dramatickým pozadím nie je dôvod, aby sa v tomto prípade kniha nepáčila vám.

Aj mierne negatívnu recenziu risklo a recenzný výtlačok poskytlo vydavateľstvo IKAR.

Recenzoval: Luu
luu-san.blogspot.sk