Citadela - Kate Moss

Tretí diel mysterióznej série, voľné pokračovanie medzinárodných bestsellerov Labyrint a Hrobka. Vraciame sa na mystický francúzsky juh, kde sa minulosť spája s prítomnosťou a hrdinovia – nie všetci z mäsa a kostí – bojujú o budúcnosť.

Leto 1942

Mladá žena Sandrine nachádza v meste Carcassonne napoly mŕtveho mladého muža. Z jeho úst prvý raz počuje tajomné slová, ktoré predurčia jej ďalší život. Mladík za záhadných okolností zmizne. Odvážna Sandrine, inšpirovaná mystickým proroctvom, sa vrhne do boja, o ktorom predtým takmer nič nevedela.

Sandrine vytvorí ženskú odbojovú bunku, ktorú nazve Citadela. Bojuje proti nemeckým okupantom Francúzska i domácim kolaborantom, no vie, že má aj ďalšiu, ešte ťažšiu úlohu. Z hlbín času na ňu volajú duchovia, ktorí čakajú, kto ich vyslobodí. Bude to ona? Alebo jeden z troch mužov, ktorí sú s jej životom spätí? Kde leží skutočná hrozba? A kto je strážcom dávnych tajomstiev, ktoré do Pyrenejí pritiahli ľudí s ušľachtilými úmyslami, ale aj spojencov najväčšieho zla?

Hoci sa jedná o v poradí štvrtú knihu od spisovateľky Kate Moss, ktorá u nás vyšla, ku mne sa Kate Moss so svojou tvorbou dostala až teraz. Registrovala som ju dávnejšie, ale nikdy som sa k nej nedostala. Práve preto som bola veľmi rada, že som si mohla prečítať jednu jej knihu a utvoriť si tak na spisovateľkine knihy názor. Konkrétne som mala možnosť prečítať si záverečnú knihu trilógie s názvom Citadela.

Ako prvé mi pri knihe udrela do očí obálka. Vo svojej podstate jednoduchá a predsa komplikovaná, je tou ideálnou obálkou pre takýto typ knihy. Neodhaľuje takmer nič a predsa vzbudí v čitateľovi túžbu po poznaní jej obsahu. Stačí sa len začítať.

Dej  knihy sa odohráva vo Francúzsku v meste Carcasonne v rokoch 1942-1944. Hlavnou hrdinkou je Sandrine Vidalová, ktorej život sa jedného dňa na brehu jednej rieky zmení. Zachráni pred utopením mladého muža a samú ju stretne takmer rovnaký osud. Jej pomôže muž menom Raol, ktorý sa stane mužom jej života. Bohužiaľ je na Raola vypísaná odmena ako na zločinca a tak ich spoločný život nie je práve ideálny. Raol sa ocitá na úteku a Sandrine zakladá tajnú ženskú sieť nazvanú Citadela, ktorá operuje v Carcasonne. Pridávajú sa k nej jej sestra a najbližšie priateľky a spoločne sa snažia o ukončenie vojny a lepšiu budúcnosť. Musia sa však mať na pozore pred nemeckými okupantmi a domácimi kolaborantmi, ktorí sa snažia prekaziť ich plány.

Sandrine má ale aj vedľajšiu/dôležitejšiu úlohu. Spolu so staronovou postavou pátrajú po bájnom Kódexe, ktorý má moc zvrátiť priebeh samotnej vojny a tak zmeniť dejiny celého sveta. Kódex je veľmi mocnou zbraňou a preto ak sa dostane do nesprávnych rúk, môže to mať veľmi zlé následky.

Časť s Kódexom zrejme príde niektorým čitateľom zbytočná alebo nepochopená, pre mňa to však bolo príjemných oživením knihy, ktorá by sama o sebe nebola až takou výnimočnou. Ja vždy ocením v knihách náznak fantasy až sci-fi, takže pokiaľ patríte do tejto kategórie, knihu si rozhodne užijete.

Veľkou výhodou pri čítaní, je členenie deja do krátkych výstižných kapitol, vďaka čomu sa čitateľovi nestane, že by sa začal počas deja nudiť. Práve naopak. Núti to napredovať viac a viac, čo je aj dôsledok striedania sa opisu deja pohľadom rôznych postáv. V tomto momente vidno tzv. "vypísanosť" autorky, prechody medzi rôznymi časmi (dej sa odohráva vo viacerých časových obdobiach) sú plynulé a prehľadné.

Pánovi prekladateľovi sa vydaril aj preklad. Až na pár drobných preklepov, je kniha preložená kvalitne a ľahko sa číta. Pravdepodobne tomu pomáha hlavne štýl písania autorky, ale vo veľkej väčšine zaváži aj preklad, ktorý je v tomto prípade naozaj na veľmi dobrej úrovni.

Knihu by som teda odporúčala všetkým. Či už novým čitateľom tejto "série" alebo starým. Tí, čo čítali už predchádzajúce časti vedia, čo majú čakať a tí, čo majú túto sériu ešte len pred sebou, by sa do nej mali pustiť čo najskôr. Je úplne jedno ktorou časťou začnete. Ja som čítala len Citadelu a až na pár viet na konci, tvorí kniha uzavretý celok a na predchádzajúce časti nadväzuje len veľmi voľne.

Hodnotenie : 4 hviezdičky

Na záver by som chcela poďakovať bux.sk za zaslanie recenzného výtlačku knihy. Knihu si môžete kúpiť na ich stránkach, priamo TU.

Recenzoval: Maataaa