C. & R. Börjlindovci - Tretí hlas

O Skočnom prílive, prvom dieli kriminálnej série zo spoločného pera švédskych manželov Börjlindovcov, som počul samé chvály. Žiaľ, zatiaľ som nemal možnosť zoznámiť sa s daným príbehom, ale jeho voľnému pokračovaniu som odolať nevedel.

Obával som sa, že mi uniknú dôležité detaily, pre ktoré mi možno niektoré súvislosti nebudú celkom jasné. To podstatné však bolo náležite vysvetlené bez toho, aby bolo odhalené úplne všetko. Čiže Tretí hlas môžete čítať bez obáv, navyše vás vyburcuje k tomu, aby ste čím skôr siahli aj po úvodnej časti série. Severské kriminálky zaplavili v poslednom čase knižný trh, no dovolím si tvrdiť, že Börjlindovci väčšinu zvyšných autorov ľahko strčia do vrecka. Ich postavy sú plnohodnotné, zločiny desivé a rozuzlenie nanajvýš prekvapivé i logické.

Ťažko definovať ústrednú dejovú líniu, pretože je ich hneď niekoľko. Skôr by som povedal, že príbeh stojí a padá na niekoľkých hlavných postavách. Olivia je mladá absolventka policajnej akadémie, ktorá zapochybovala o svojom životnom poslaní a prácu nádejnej kriminalistky má v úmysle vymeniť za štúdium dejín umenia. Jej okolie s tým síce nesúhlasí, no jej tvrdohlavosť je silnejšia než dohováranie jej blízkych. Najmä úspešná vyšetrovateľka Mette jej dáva najavo averziu voči Oliviinmu rozhodnutiu. A to najmä vtedy, keď sa Olivia zamotá do prípadu susedovej samovraždy. Ako sa totiž zdá, niekto mu k nej "dopomohol" a ukradol laptop s dôležitými informáciami. Polícia sa nazdáva, že v ňom boli stopy vedúce k ukradnutým drogám, no všetko sa ukáže ako omnoho zložitejšie. Olivia sa dostáva do nebezpečenstva, keď sa púšťa do vyšetrovania na vlastnú päsť, navyše dcéra mŕtveho v nej nájde bútľavú vŕbu potrebujúcu silnú útechu... Tom Stilton sa po nútenom odchode z polície a niekoľkých rokoch bezdomovectva snaží znovu postaviť na nohy. Popritom, ako sa usiluje získať diskretizujúce dôkazy proti bývalému šéfovi, nezabúda ani na starých priateľov. A práve jeden z nich, Maročan Abbas, ho požiada o pomoc pri vyšetrovaní vraždy slepej ženy v Marseille. Abbas ako bývalý cirkusant a vrhač nožov má mnoho tajomstiev a aj sám Tom je prekvapený ich rozsahom (a priam desivou hĺbkou). Mŕtva žena bola Abbasovou niekdajšou láskou a cíti sa vinný za to, že umrela sama, opustená a zničená nakrúcaním pornofilmov...

Tretí hlas ma pohltil už od samého začiatku. Je drsný, pútavý, premyslený, napínavý a prekvapujúci. Má všetko, čo si môžete od kvalitnej kriminálky želať. Pokojné vyšetrovanie striedajú akčné scény, kedy ide hrdinom (a nielen im) o život. Okrem toho Olivia a Tom riešia i svoje osobné drámy a napriek istej nevraživosti a odstupu prameniacim z minulosti musia napokon spojiť sily, aby sa dopátrali pravdy. Pretože všetky naznačené zločiny a dejové línie sa v závere krásne spoja a vy si hovoríte - No jasnééé, že mi to nedošlo! Manželia Börjlindovci sú nepochybne špičkou severskej literatúry. Pevne verím, že sa dočkáme prekladu aj ďalších ich kníh, lebo po Treťom hlase ich považujem za svojich nových obľúbencov.