Bohovia smrti

Spojenie detektívky a napätia, so štipkou gréckej mytológie s nádychom mysteriózna? Áno, prosím!

Autorka knihy Bohovia smrti, severského krimi,  sa rozhodla tentokrát vybočiť zo zaužívaného stereotypu vyšetrovateľov, policajtov a detektívov a za hlavnú postavu určila prekvapivo prokurátorku Janu Berzeliusovú. Čo to znamená pre čitateľa?

V knihách, kde sa stretávame predovšetkým s priamym policajným zásahom a dej sa odohráva prevažne v policajnom prostredí, sme už zvyknutí na postupy a procesy, ktoré sprevádzajú samotné vyšetrovanie - hľadanie dôkazov, prehliadka miesta činu, výsluchy a následné odhalenie vraha. O nič nie sme ukrátení ani v tejto knihe, no k tomu všetkému dostávame ešte aj postavu prokurátorky Jany, ktorá prípad prevezme, a na základe všetkých informácii vznesie obvinenia, spolupracuje na prípadných rozsudkoch a  ešte je aj tŕňom v oku nejednému policajtovi, ktorý ma pod ňu pracovať. Je to hlavne kvôli jej dôslednosti a nekompromisnosti, ktorou je známa, no dopomohol k tomu aj fakt, že je dcérou rešpektovaného prokurátora.

Kniha začína priamym vpádom do deja - stala sa vražda šéfa migračného úradu, manželka zavraždeného volá na políciu a rozbieha sa kolotoč pátrania a prvotných dohadov a obvinení. Prípad komplikuje skutočnosť, že na mieste činu sa našli detské odtlačky, pričom obeť a ani jeho žena žiadne deti nemali. Jana na prípad dohliada a zúčastňuje sa aj prvotných výsluchov. V prelínaných kapitolách, o ktorých neskôr zisťujeme, že sú snami Jany, máme možnosť čítať si aj o malom utečeneckom dievčatku, ktorému zabijú rodičov, ju unesú, na šiji má vyrezané meno Kér, jej najlepší priateľ je Hádes a je cvičená, aby vedela chladnokrvne zabíjať.

Netrvá dlho a v prístave sa objaví mŕtve telo chlapca, ktorý sa ihneď stane podozrivý z vraždy prvej obete, a tu sa prípad začína zamotávať, no zároveň ide do úzadia, pretože dej sa razom obracia na Janu. Chlapec má totiž na rovnakom mieste ako dievčatko z jej snov vyrezané meno gréckeho boha Thanatosa, a Jana právom nadobudne pocit, že prípad sa jej dotýka možno viac, ako by si želala.

Jana porušuje všetky predpisy a na vlastnú päsť sa rozhodne zistiť, čo majú spoločné dievčatko z jej sna a nájdený chlapec. Postupnými krokmi a priamymi zásahmi do vyšetrovania, je stále bližšie k odhaleniu ako pravdy o sebe, tak aj k oveľa hlbšiemu problému, ktorý doteraz ostal pred očami polície a verejnosti ukrytý, no zároveň si uvedomuje, že jeden chybný krok ju môže pripraviť nie len o všetko, čo si dlhé roky budovala, ale aj o život.

Poviem Vám, to bolo výborné čítanie, miestami až mrazivo "nechutné", keď počet  z "nevinných" 3 obetí zrazu stúpne na približne 80. Priznám sa, moja predstavivosť funguje výborne, pretože pri opise viacerých scén ma doslova naplo, keď som si predstavila nielen smrad, ale aj pachuť toho, čo jednu z postáv dohnalo až k výplachu žalúdka. Autorke sa naozaj podarilo vierohodne opísať prostredie, a so stále zvyšujúcim sa napätím vás tak drží stále v očakávaní, čo sa bude diať ďalej.

Zo začiatku sa mi začítavalo ťažšie, mala som chaos vo viacerých postavách, ale hneď ako sa do toho dostanete hlbšie, neviete prestať.

Autorka sa zameriava aj na vedľajšie postavy, ktoré dostávajú priestor na odhaľovanie svojich osobných príbehov, a aj keď sa to môže zdať zbytočné, výborne to vykreslilo charakter postáv. Keďže kniha Bohovia smrti je prvou zo série verím, že všetko to, s čím nás autorka oboznámila nám bude slúžiť aj v pokračovaniach série, preto to na mňa nepôsobilo ako vata na zaplnenie hluchého miesta.

Výborná krimi, dráma, navyše s otvoreným koncom, a tak sa už neviem dočkať, kedy bude k dispozícii pokračovanie série.  Po pomalšom štarte vás rýchlo dokáže vtiahnuť do deja. Ak máte radi naozaj dobré zápletky, kedy Vám vyslovene nejde o "uhádnutie vraha", ale zaujímate sa skôr o dobre premyslený príbeh, táto kniha je presne pre vás. Naozaj zaujímavý námet, uveriteľné postavy a aj keď hlavná hrdinka miestami koná protizákonne, držíte jej palce.

Navyše, obálka knihy je nádherná a pod prebalom je kniha ešte krajšia a musím pochváliť aj slovenský preklad, minimálne názvu knihy. Ako ma informovala kamarátka, doslovný preklad by bol "Označení na celý život", ale priznám sa, slovenská verzia Bohovia smrti perfektne vystihla podstatu knihy a dodáva knihe určité tajomno, ktoré vás naláka po knihe siahnuť.

Recenzovala: Veronika Posová