Blogovanie ako radosť a prostriedok zisku

Keby ste sa ma spýtali, kedy som si založil svoj prvý blog, odpovedal by som, že to bolo veľmi dávno. Keďže si presný dátum nepamätám, pozrel som sa teda do archívu. Môj prvý blog vznikol v lete roku 2011, teda pred šiestimi rokmi. Odvtedy som vyskúšal viaceré platformy a nakoniec skončil na blogspote, kde pôsobím dodnes. Blog som si založil preto, pretože sa mi páčila vízia podeliť sa so svojimi pocitmi z kníh aj s ostatnými čitateľmi. Takisto som rád navštevoval aj ďalšie slovenské blogy venované knihám. Písanie som považoval za jeden zo svojich koníčkov. A keďže som ich mal veľa a nikdy pri žiadnom dlho nevydržal, určite by som nepovedal, že blogovať budem tak dlho.

"Spustiť blog je najľahšie, no udržiavať ho patrí medzi najťažšie veci na svete."

Začiatky boli pre mňa ťažké a asi najnáročnejším bolo hľadanie inšpirácie pre jednotlivé príspevky. Vo veľkej miere mi pomohli ostatní blogeri a celá knižná blogosféra ‒ či už v prípade štruktúry recenzií, rôznych meme alebo ohľadom tematických článkov. Bolo pre mňa ťažké prísť s niečím, čo tu ešte nebolo.  Aj toto je jeden z problémov, s ktorými musí bloger, ale aj každý, kto sa venuje písaniu, ustavične bojovať. Ako Natasha Courtenayová-Smithová spomína vo svojej publikácii Blog za milión (ktorá vychádza už zajtra), ide o jeden zo syndrómov každého blogera. A práve spomínaná kniha má blogerovi pomôcť, jednak pri založení blogu, pri tvorbe jeho obsahu, ale takisto aj pri využívaní sociálnych sietí a parametrov, vďaka ktorým sa stane blog pre svojho autora nielen vášňou a radosťou, ale aj prostriedkom zisku. Každý by predsa túžil vlastniť blog, ktorý mu vynesie milióny, no nie? Blog za milión nechce byť príručkou, poskytuje skôr všeobecný prehľad o jeho používaní a pochopení samotnej blogosféry. Kniha je prehľadne členená, v rámci jednotlivých kapitol môžeme nájsť ďalšie podkapitoly a text v odrážkach či tabuľky.

"Ak vám naozaj záleží na tom, aby ste pri blogovaní dosiahli úspech ‒ či už osobný, alebo podnikateľský ‒, nemôžete uprednostniť jednu oblasť pred druhou. Musíte rozvíjať všetky naraz."

Asi najväčšou prednosťou tohto diela sú rozhovory s ľuďmi z praxe, ktorí vlastnia úspešné blogy. Aj to podporuje dôveryhodnosť a celkovú hodnotu knihy. Autorka nie je obyčajným človekom z ulice. Vyštudovala žurnalistiku a v súčasnosti sa venuje podnikaniu a digitálnym stratégiám. Vo svojom diele sa opiera o marketingové stratégie, vyvracia mýty a využíva mnohé štatistiky, ktoré ilustrujú jednotlivé fakty. Aj to je jeden z dôvodov, prečo bola pre mňa táto kniha zaujímavá. Treba však povedať, že ju ocenia najmä tí, ktorí si blog ešte len chcú založiť. Mohli by ste si povedať, že blogovať dokáže každý aj bez podobnej príručky. Pravdepodobne by ste mali pravdu, avšak dielo sa snaží svojmu čitateľovi poskytnúť rady, ako byť úspešným a ako na blogu zbohatnúť. Vlastniť blog a vlastniť úspešný blog (alebo vlog) sú totiž dve rozdielne veci.

"Nerobte to pre cieľ, ale pre cestu, ktorá k nemu vedie."

Jeden z nedostatkov možno nájsť aj v prostredí, v ktorom táto kniha vychádza. Na Slovensku je totiž oveľa ťažšie vytvoriť doménu, ktorá bude svojmu autorovi vynášať "milióny". Situácia v Anglicku, kde publikácia pôvodne vyšla, je trochu iná, no i napriek tomu môže slovenský čitateľ a potenciálny autor blogu nájsť v knihe množstvo užitočných rád, ktoré mu pri blogovaní pomôžu. Dielo sa navyše zaoberá širokou škálou blogov ‒ od webových stránok venovaných životnému štýlu, cez módu až po blogy mamičiek, ktoré v súčasnosti zaznamenali úspech. Blogovanie nie je veľkou vedou. Dôležité je začať a nevzdávať sa po prvom mesiaci... Tak čo, ste pripravení? :-)