Čtenářská recenze: Michal Viewegh - Biomanželka

Jakmile jsem se dozvěděla, že Michal Viewegh napsal novou knihu hned jsem zašla do knihkupectví a tuto novinku si zakoupila a můj oblíbený spisovatel opět nezklamal. Kniha je ironická, provokující, ale zároveň ženy nezesměšňuje. Natrefíme zde na situace kdy Viewegh zesměšňuje spíš muže, takže si každý příjde na své. Ať je to muž či žena. Celý příběh vypráví dula o které vám povím později.

Hlavní postavou je Hedvika - knihovnice, která je sice mladá, ale o to víc plachá. Zamiluje se do starého spisovatele Mojmíra. Mojmír svoji Hedvičku nosí na rukou a zahrnuje ji láskou stárnoucího muže. Mojmír má sen, mít domek se zahradou a kupu dětí a se samozřejmostí předpokládá, že to chce i Hedvika. Hedvika se tedy podrobí Mojmírovi a svůj volný čas okopává zahrádku, stará se o domeček, manžel Mojmír zjišťuje, že už není středem jejího života. A už vůbec nepočítal s tím, že když příjdou děti, Hedvika ho odsouvá až nakonec svých priorit. To už ho opravdu zasáhlo.

A teď přichází řeč na dulu, kterou jsem zmínila již na začátku. Sedm let bydlí s manželi v baráčku a pomáhá Hedvice. Hlavně v těhotenství a šestinedělí. Mojmír a dula se nemají rádi a žárlí na sebe kvůli Hedvice. Dula opravdu výstižně vypráví o naivnosti starého seladona a spisovatele Mojmíra. A naopak Hedviku vyzdvihuje do výšin, kvůli jejím aktivitám, jako je mateřské centrum a bioklub. Z Mojmírových peněz platí charitativní akce o kterých Mojmír samozřejmě nemá ani ponětí. Domeček se promění v domácí školu kde Hedvika a stejně biozasažené kamarádky učí své děti. Její bionarušenost se také projevuje tím, že ručně šije menstruační vložky a udělá si kurz laktačního poradenství.

Mojmír je nejspíš muž s oceli, jelikož všechny Hedvičiny aktivity snáší. V knize se tedy dozvíme mi, ženy co vše dokáže ustát muž, který miluje svoji ženu. Ale na druhou stranu mi Mojmír připadá jak neuvěřitelný slaboch, který si doma nedokáže dupnout a skáče tak, jak jeho žena píská. Sice nejdřív dělá ramena a s ženou nesouhlasí, jde si postěžovat nad alkoholem svému největšímu kamarádovi. Ale nakonec se stejně nic nezmění. Mojmír mě, ale na konci knihy velice překvapí svojí mstou Hedvice a dule.

Napíše o těch bioženách, biovýrobcích a všem tom bio...........román. A nikdy nebude třídit odpadky.

Myslím, že tento román Michala Viewegha by si měli přečíst muži i ženy.

Autorkou recenze je Věra Ondráková