Beznádejná - Colleen Hooverová

Beznádejná patrí ku knihám, o ktorých sa hovorí, že sú dobre ešte pred ich napísaním. Aby ste naozaj verili, že je to tak, kniha dostane aj nálepku Bestseller. Aj keď si to mnohé knihy zaslúžia, nie vždy som presvedčená o tom, že by to tak malo byť, a preto si na knihu utváram názor až po jej prečítaní. Keď som sa dostala k Beznádejnej, bála som sa, že sa opäť raz robí okolo nej iba veľké haló. Bola som však milo prekvapená, keď som nakoniec zistila, že si nálepku Bestseller zaslúži oprávnene. Dokonca by si ich zaslúžila aj oveľa viac!

" Ešte stále si nespomínam, ako vyzerala, lebo som to všetko videla rozmazane, ale viem, aká bola. Ľúbila som ich. Oboch."

Po prvom prečítaní anotácie som si myslela, že sa bude jednať iba o obyčajnú knihu, akých sú na pultoch kníhkupectiev milióny. Musím však uznať, že som sa veľmi mýlila. Celý príbeh bol vyrozprávaný z pohľadu Sky, hlavnej hrdinky, ktorá zo začiatku strieda chlapcov naozaj často, no postupom si ju veľmi obľúbite a zistítie, že si toho prešla naozaj dosť. Začiatok knihy vás hneď strhne do deja a vy začne pomaly odkrývať, čo si na vás autorka pripravila. Nástup do školy bez najlepšej kamarátky a striedanie chlapcov vystrieda úžasný Holder, opäť raz jedno knižné zlatíčko, a desivé tajomstvo. Aj keď Sky spolužiaci neprijmu v škole milo a jej jediným priateľom sa stane gej Breckin, Sky nachádza šťastie práve pri Holderovi. Alebo aj nie? Keď sa dostanete zhruba do polovie tejto knihy, dej už bude dosť skomplikovaný a príliš pútavý na to, aby ste sa vedeli od tejto knihy odtrhnúť. Príbeh Sky a Holdera si vás naplno podmaní a vy počas čítania nebudete mať silu ani odísť sa najesť, či napiť (hovorím z osobnej skúsenosti), len aby ste sa čo najskôr dozvedeli, čo sa stane na druhej strane knihy. Celý príbeh je napísaný veľmi pútavo, bez zbytočných okolkov, či zdĺhavých opisov, zaujímavých asi ako návod na použitie práčky.

"Poskladám list a usmejem sa. Neplačem. Nečakala, že sa nad tým listom rozplačem, hoci ním vo mne vzbudila chuť urobiť to."

Najväčšou výhodou tejto knihy je, že každé slovo je presne tam, kde aj má byť. Nič tu nie je navyše, nič nechýba. Autorka má veľmi zaujímavý štýl písania, ani neviem, či som sa s niečím takým ešte stretla. Bolo vidno, že mala všetko vymyslené do detailov, dokonca mnohé situácia dostali niečo navyše. Okrem hlavných postáv, Sky a Holdera, určite mnohým čitateľom sadne Six, najlepšia kamarátka Sky. Na zahodenie však nebude ani Karen, adoptívna matka Sky, či mnohým iných skvelých postáv. Navyše sa v knihe neobjavili žiadne hluché miesta a dej sa posúval pekne dopredu (niekedy som mala pocit, že až prirýchlo) a celkovo trval iba 3 mesiace. Na prvý pohľada sa to môže zdať málo, no nemali by sme zabudnúť na to, že kniha sa týmto dielom nekončí, nasledujú pokračovania a rozhodne sa ešte nevyriešilo všetko, čo sa malo. Kapitoly sú rozdelené podľa dní, niekomu to môže pripadať aj trošku ako zápisky do denníka. Musíte však jednotlivé kapitoly sledovať podrobne, pretože nejdú všetky dni po poradí a autorka sa mnohokrát vracia do minulosti, chvíľu nás tam zdrží a potom sa opäť vráti do prítomnosti. Na tom, že sa kniha čítala tak dobre má veľký podiel aj pani prekladateľka (patrí jej určite aspoň jedno ĎAKUJEM), ktorá sa naladila na vlnu čiateľov a kniha dostala pekný, moderný jazyk (čudovali by ste sa, aký s tým majú niektorí prekladatelia problém a ako veľmi je to niekedy vidno). Navyše si to autorka celé zariadila tak, aby ste ani náhodu netušili, čo bude nasledovať o stranu ďalej a nepokúšali si niečo domyslieť, či predpokladať (pokúšala som sa o to, no nemá to zmysel, Hooverová to mala vymyslené podľa seba). Aj keď bol vymyslený každý detail do ešte menších detailíkov, na deji to nebolo vôbec poznať a knihu si viac než užijete.

"Pozbierám sily, vyskočím z postele a utekám do kuchyne. Vezmem do rúk telefón, a naozaj, prišla mi od neho esemeska. Sú v ne len dve slová."

Hodnotenie: *****

Pokiaľ vám to ešte nedošlo, tak Beznádejná bola fantastická, skvelá, úžasná kniha, na ktorú sa nedá napísať nič zlé a vy si ju užijete každou bunkou svojho tela. Nezaslúži si nič iné len najlepšie hodnotenie. Rada by som na knihu napísala aj niečo zlé, no nedá sa to. Akokoľvek chcem, nevidím na knihe nič zlé, nič, čo by sa dalo skritizovať. Ako som už spomínala, aj keď som voči označeniam Bestseller skeptická, tejto knihe oprávnene patrí a zaslúži si ho. Pokiaľ máte radi knihu Krásna katastrofa, či ostatné jej (ne)podobné, tak sa vám bude páčiť aj Beznádejná (klamem, to sa ani nedá, že by sa vám nepáčila :D).

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu nájdete TU.

Recenzoval: Veronika Dedíková
book-fans.blogspot.sk