Bez výstrahy čitateľom - Mary Torjussen : Bez výstrahy

Anotácia : Hannah má za sebou skvelý deň. Vracia sa z firemného školenia, kde sa dozvedela o svojom budúcom povýšení. Teší sa, ako túto skvelú novinu oznámi svojmu priateľovi, s ktorým šťastne žije už štyri roky. Keď však vojde do domu, zistí, že Matt je preč. A s ním aj všetky jeho veci, fotografie, účty na sociálnych sieťach, dokonca vo svojom mobile nenašla ani jeho číslo. Vytratil sa jej zo života, akoby v ňom ani nikdy nebol. Zúfalá Hannah sa rozhodne vypátrať ho, no vtedy sa začnú okolo nej odohrávať čudné veci.

Vydavateľstvo : IKAR, 2017
Počet strán :  360
Žáner :  Román/Detektívka/Krimi

Románový debut anglickej autorky skúsenému čitateľovi pripomenie dnes už veľmi dobre známy román pre mladých We are liars spred pár rokov či nemenej populárny film Uninvited. A nechá ich na pochybách, čo chcel vlastne týmto dielom ,,básník říci".

Pozitíva:

- detektívna linka : štylistika autorky a postupné gradovanie deja nás po celý román núti premýšľať, čo sa v skutočnosti stalo, teda pre čitateľa sa otvára istá detektívna, až mysteriózna linka postupného vyšetrovania/pátrania na vlastnú pasť, čo čit. príjemne drží v napätí a určitým spôsobom i buduje atmosféru, nakoľko všetko podstatné je v knihe dávkované veľmi šikovne. Až do konca si čita. nie je istý rozuzlením a samotným záverom a práve táto gradácia pôsobí ako najväčší ťahač.

- postavy + funkčné opisy : postavy sú zobrazené realisticky, neprikresľované, nie sú ani čierno-biele ale farbisté, so svojimi náladami, prejavujúce sa ako ľudské bytosti, teda pôsobia reálne, ako ľudia z tohto sveta. Veľké množstvo opisov (primárne potom na začiatku a na samotnom konci knihy) je použitých funkčne, jedná sa prevažne o opisy dynamické, ktoré priveľmi neskĺzavajú do umelec.-reflexívneho opisu, dej dopredu posúvajú prevažne dialógy postáv, ktoré spolu komunikujú, snažia sa vyriešiť situáciu rozhovorom a hlavne viac-menej spoločne.

Negatíva :
- záver : ten, ako bolo spomínané vyššie, čitateľm i divákom už zbehlým v podobnom žánri pripomenie kúsky tiež spomenuté, čím sa jednak dá prísť na pravdepodnú veľkú inšpiráciu autorky už skoro stradicionalizovanými kúskami súčasnej kultúry a jednak sa naskýta otázka : ,,Aký bol dôvod vôbec písať túto knihu?"

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt depression pictureSkĺznutie opisov do ,,vaty" , neskoršie nezmyselné správanie postáv, ich zbytočná psychologizácia už ohranými prvkami ako traumou v rodine či tyranským otcom a primárne i žánrová neukotvenosť, kedy autorka nevyvážene balancuje na pomedzí krimi a mystery bez zjavnej príčiny a knihu uzatvára skoro až nonsensným záverom bezo zmyslu, ktorý ani sama autorka neosvetlí, neobjasní, čo sa stalo, čo tomu predchádzalo a prečo je všetko prakticky z ničoho nič práve tak - svojim zamýšlaným dychberúcim záverom teda akurát znehodnotila už tak slabší román na podpriemerný, zo svojich na začiatku veľmi dobre použiteľných a tvarovateľných postáv stvorila len bábky bezo zmyslu racionálneho konania a záverečne grande finále, na ktoré všetci tak úpenlivo čakali uvrhla do treťotriedneho motívu lacného krimi seriálu s nízkym rozpočtom.

Kniha Bez výstrahy s naozaj trefne zvoleným názvom (na to, čo si autorka pripravila, nie ste pripravený, bohužiaľ nie v tomto dobrom slova zmysle) je teda románom balancujúcim na pozadí krimi a mystery, v ktorom autorka veľmi dobre pracuje s napätím celého príbehu, no vzhľadom na samotný záver je vhodná predovšetkým pre nenáročných, oddychových čitateľov bez vysokých očakávaní.

Recenzovala: Aneta Zacharová