Anna Todd | After - Bozk

Tessa si naplánovala celý život. Má dokonalého priateľa, príliš puntičkársku matku a vzali ju na jej vysnívanú výšku. Čo by sa mohlo pokaziť, však?  Tessa pochopí, že s jej plánmi to ide dolu vodou, už keď sa nasťahuje do internátnej izby a natrafí tam na výstrednú spolubývajúcu s viac než podivnými potetovanými kamošmi. Zo všetkého najviac ju ale zaujme ten najnepríjemnejší z nich – Hardin. Tessa, aj keď má priateľa, si uvedomí, že až kým nestretla Hardina, netušila, čo je to zamilovať sa. Na vysokej pochopila, čo je to láska, bohužiaľ, vďaka tomu prišla o stabilitu, ktorú jej dokonale naplánovaný život ponúkal. Ako sa s tým vyrovná? Nájdu si k sebe cestu ľudia, ktorí sú navonok aj vo vnútri úplne odlišní?

Neviem prečo, doteraz som bola v tom, že ide iba o jednodielny príbeh. Ale po tej bombe, čo hodila autorka na koniec, som si hneď musela pozrieť, kedy bude pokračovanie. A takmer som spadla zo stoličky, keď som zistila, že sú ešte ďalšie tri diely, z čoho každý má skoro sedemsto strán. Sedemsto! Bojím sa a zároveň som zvedavá, o čom vedela autorka toľko písať, keďže už v tejto knihe som mala pri strane štyristo dojem, že to nesmierne naťahuje.

Druhá vec, ktorá ma šokovala, bolo kamoškino prehlásenie, že je to FF, lebo kým mi kniha neprišla, netušila som to. Asi žijem v inom vesmíre alebo to bude tým, ako sa v poslednej dobe vyhýbam internetu. Čítala som len kdesi, že možno bude film a aj anotácia ma celkom zaujala. Asi väčšina z vás tuší, že ja nie som práve fanúšik FF príbehov, ale ak ide o tento, asi spravím výnimku. Okrem toho stále veľmi nechápem, ako sa dá napísať FF na hudobnú skupinu či na nejakého člena hudobnej skupiny.

Schválne som si nečítala dopredu žiadne recenzie, aby nijako neovplyvnili môj názor. Keďže sa mi to dosť pozdávalo a parádne sa mi to čítalo, odvážila som sa zájsť na Goodreads až po pár kapitolách. Mala som tam jednohviezdičkové hodnotenia od dvoch priateľov. Trochu ma to vystrašilo, ale povedala som si, že keď som aj po dvesto stranách zvedavá, čo sa bude diať, nemôže to byť predsa také zlé.

After by som zaradila medzi tie lepšie New Adultky, a keďže skupinu One Direction nepoznám a netuším ani to, koľko má členov, tento raz mi myšlienka, že ide o FF, vôbec neprekážala. To, čo autorka vytvorila, je poriadna emočná jazda a ja som nevedela, či mám z toho všetkého, čo sa tam dialo, trhať vlasy sebe, alebo postavám. Vážne... moje dojmy z čítania sa už dávno nemenili po každej kapitole.

Tessa sa mi na začiatku knihy pozdávala. Bola to cieľavedomá pedantka, ktorá sa zo všetkého najviac bála, že jej niekto naruší perfektné plány. Bolo nesmierne zaujímavé sledovať, ako sa postupne dostávala do neznámeho sveta plného potetovaných chalanov s piercingami a dievčat, ktoré často pôsobili ako štetky s tými neuveriteľne krátkymi sukničkami. Bola ako mimozemšťan skúmajúci nový život štýl. A možno by sa nenechala stiahnuť na zlé chodníčky, keby sa neobjavil Hardin. Aj napriek všetkému, čo jej povedal a ako nepríjemne sa k nej správal, si uvedomila, že jej hnev na neho prerástol do obdivu a do takej menšej posadnutosti. Tessa doteraz uprednostňovala bezpečie. Možno bol pre ňu Hardin novou, nebezpečnou výzvou, ktorú musela zvládnuť, no nepočítala s tým, že jej city k nemu sa prehĺbia až natoľko, že sa do neho zabuchne.

Hardin bol kretén. Dokonca to o sebe sám párkrát povedal. Na Tessinom mieste by som mu otrčila prostredník po prvej hádke a zavrešťala na neho, nech sa ku mne už v živote nepribližuje. Takže ak som sa aj zo začiatku s Tessou stotožňovala, tu sa naše cesty rozišli. Ona, na rozdiel odo mňa, zrejme zbožňovala hádky, pretože s Hardinom na seba v jednom kuse jačali. Jačali na seba na hodine, jačali na seba na párty, v kúpeľni, v aute... úplne všade. Na druhej strane Tessa má môj rešpekt za to, že len tak neustúpila a snažila sa toho kreténa v Hardinovi poraziť. Obaja boli neskutočne tvrdohlaví, neústupčiví a paranoidní. Keď sa ich prvotné oťukávanie, sprevádzané jačaním, prehuplo do niečoho viac a potom do akéhosi vzťahu-nevzťahu, už mi chýbali v ruke iba pukance. Medzi nimi sa diala hotová telenovela a nevedela som, či sa mám smiať, alebo nahlas zanadávať a knihu spláchnuť do záchoda. Toľkokrát som mala chuť Hardina vyfackať, že keby som to začala počítať, kalkulačka by od toho dlhého čísla skratovala.

Uvedomila som si, že toto zrejme na knihe ľuďom vadilo... tie ich neustále hádky. Ale ja si v skutočnosti myslím, že to autorka vystihla celkom dobre a realisticky. Takto väčšina dnešných vzťahov vyzerá. Koľko som sa ja toho napočúvala od kamošiek! Niektoré sa rozchádzali s frajerom pravidelne každý týždeň, len aby sa mohli dať o dva dni znovu dokopy. Hardin a Tessa na mňa pôsobili veľmi podobne. Páčilo sa mi, že napriek ich odlišnostiam sa snažili, aby to medzi nimi fungovalo (aby som to spresnila - Tessa sa snažila). Hardin bol divný psychopat, s ktorým nikto nevychádzal, a úprimne nechápem, ako to tých šesťsto strán Tessa vydržala.

Ešte by som rada vyzdvihla sexuálne scény. Čakala som nejaký fifty-shades drsný sex v čiernej mučiarni, kde má Hardin na bičíku primontované kovové krúžky a uctieva tam diabla. Bola som príjemne prekvapená, keď som zistila, že namiesto kníh zasvätených čiernej mágii obľubuje skôr klasickú literatúru a sex v klasickej posteli. Ak niekto čaká, že tu budú hlavní hrdinovia podávať sexuálne výkony ako Christianko a Anička, ktorá dokázala mať behom hodiny hádam štyri orgazmy, tak ste vedľa. Sex v tejto knihe bol opísaný... a teraz sa podržte... skutočne.

Veru, aj mňa to šokovalo, keďže pri väčšine príbehov mám pocit, ako by ich napísali panny, ktoré v živote nevideli ani len porno alebo nahatý obrázok.

Zo všetkých postáv som si najviac obľúbila Landona – Tessinho najlepšieho kamaráta. Nevyskytoval sa tam tak často, ako by som chcela, ale stále ho tam bolo dosť na to, aby som si oddýchla od Hardina a tých jeho šialených nálad. Ani Steph nebola zlá a rovnako mi sadli aj Karen alebo Hardinov otec. Autorka, aj keď sa rada motala v dráme protagonistov, sa vždy aspoň na pár strán vyslobodila zo začarovaného kruhu a ukázala nám kúsok zo života iných postáv.

Príbeh na mňa pôsobil ucelene a všetko sa v ňom vyvíjalo po poriadku. Napokon by som vytkla už len niektoré veci, čo postavy hovorili. Boli to vety alebo slová, ktoré mi k ich charakteru vôbec nesedeli. Akoby sa zrazu stali niekým iným. No pri tej dĺžke knihy sa čudujem, že to nevypálilo horšie. Autorka sa čo najlepšie držala hlavnej dejovej línie a aj slovenský preklad, až na nejaké slová, čo som v živote nepočula (ale Korpus tvrdí, že sú spisovné), ma vôbec nerušil.

Takže ja som spokojná a aj zvedavá na pokračovanie. Autorka má chytľavý štýl, ktorý pohltí nejedného zvedavca.

Zhrnutie: Pre nenáročných čitateľov alebo ako oddychové čítanie. Kniha má svoje pozitíva aj negatíva, ale strany plynú neuveriteľne rýchlo. Možno až posledných dvesto som mala dojem, že sa to ťahalo, no ku koncu sa dejú také veci, že aj keby ste mali chuť knihu zavrieť, budete to musieť dočítať. I keď som pri čítaní prežívala všetko možné a neraz som si povedala, že končím, vždy mi to napokon nedalo pokoja a musela som sa k príbehu vrátiť.

Recenzovala: Mária Danihelová