Andrew Pyper - Démonológ

Život Davida Ullmana je v troskách. Jeho manželka má milenca, najlepšia priateľka smrteľnú chorobu a Davida zase prenasleduje akási temnota, ktorá ho už odjakživa izolovala od svojich blízkych.

Najviac si rozumie so svojou malou dcérou Tess, ktorá je svojmu otcovi v mnohom podobná. Avšak po tajomnej návšteve čudnej ženy a po ceste do Benátok stratí David aj svoju poslednú útechu - Tess, ktorá sa dostane do moci démona. Aby ju David zachránil, musí cestovať cez celú krajinu a pomocou diela Stratený raj od Miltona nájsť indície, ktoré ho dovedú k jeho milovanej dcére.

David Ullman je čestný muž, milujúci otec, dôverný priateľ, no tak trochu čudák. Odjakživa ho niečo prenasledovalo, niečo, čo mu bránilo celkom sa otvoriť svojej manželke a blízkym. Jeho profesia - démonológ - je atraktívna a tajomná. Celý príbeh je vyrozprávaný z jeho pohľadu, no akosi som mala dojem, že sa nedokážem dostať do jeho hlavy, že som len vonkajší pozorovateľ. Z veľkej mieri to bolo spôsobené tým, že autor nevysvetlí čitateľovi úplne všetko, podáva len oklieštené a iba nevyhnutne potrebné informácie, takže po celý čas som si bola vedomá toho, že David toho vie oveľa viac ako ja a nikdy sa so mnou nepodelí o všetky svoje vedomosti. Takže som len pozorovala, no vôbec mi to tentokrát neprekážalo.

Znalosť Strateného raja čitateľovi určite uľahčí orientáciu v Démonológovi, ale v deji sa rozhodne nestratia ani laici. Citácie z Miltonovho diela sa mi páčili a postrehla som aj snahu o filozofické myšlienky, ktoré boli síce pekné a hodné toho, aby sa nad nimi človek zamyslel, no neboli originálne. V tomto smere autor neprišiel s ničím novým. Avšak toto pokrivkávanie v kvalite z hľadiska obsahu vyvážila hrôzostrašná atmosféra, ktorá obklopovala celý príbeh.

Démonológ je skutočne strašidelná kniha. Nestrieka v nej na každej strane krv, no desivosti má aj tak na rozdávanie, pretože dokáže čitateľa znervózniť a zavŕtať sa mu pod kožu až tak, že začne byť trochu paranoidný a čítanie tejto knihy v noci mu rozhodne nebude príjemné. Mieru desivosti zvyšuje aj fakt, že sa autor nezaťažuje zbytočnými opismi a nekomplikuje dej rozvitými súvetiami. Zväčša používa krátke vety, ktoré prirodzene vedú k dynamickosti príbehu, k rýchlemu spádu. Čitateľ teda nemá k dispozícii dostatok času, aby si zvykol na nečakané udalosti a pripravil sa na desivé scény.

Honba za indíciami a následné brázdenie krajiny ma bavilo, pretože dej nikdy nestagnoval na jednom mieste, vždy sa menilo prostredie aj postavy, ktoré Davidovi skrížili cestu. Občas som síce krútila hlavou nad Davidovým nelogickým správaním sa a prílišnou dôverčivosťou, dokonca až naivitou. Všetky tieto nedostatky sa však dajú pripísať duševnému stavu, v ktorom sa nachádzal - otec, ktorý stratil jediné dieťa a musí ho vyslobodiť z démonovej moci.

Celkovo je Démonológ príbehom schopným vyvolať zimomriavky. A tak ako je celé dianie neisté, mätúce a desivé, také je aj zakončenie. Z filozofického hľadiska teda kniha nepriniesla nič nové a nevidené (nečítané), ale vykreslenie nervy drásajúcej a hrozivej atmosféry autor zvládol bravúrne.

Celkové hodnotenie: ****

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Ikar ZA POSKYTNUTIE RECENZNÉHO VÝTLAČKU! Knihu si môžete zakúpiť TU.

Recenzoval: Catty