After-bozk alebo jedna miliarda prečítaní

One Direction skupina, ktorá pred piatimi rokmi spôsobila obrovský ošiaľ a získala si fanúšikov po celom svete. A netrvalo dlho kým sa objavila o nich prvá fanfikcia na internete, ktorá vyvolala medzi fanúšikmi reťazovú vlnu. Pretože, ak píše on/a môžem aj ja! Wattpad obsahuje veľmi veľa fanfikcií, či už o tejto skupine alebo všeobecne, či už kvalitných alebo menej kvalitných. Otázne je však, že či si práve táto fanfikcia zaslúžila byť publikovaná ako kniha, ktorá u nás vyjde o pár dní v preklade. Predsa jedna miliarda prečítaní je jedna miliarda!

Dopredu vás varujem, že som bola obrovská fanúšička spomínanej skupiny One Direction, to však nemení môj názor na knihu.

Keď čítam fanfiction o 1D (teraz myslím tie kvalitnejšie ff-ky), tak vždy je pár vecí, ktoré majú spoločné:

1.Hlavní hrdinovia sa zo začiatku neznášajú alebo majú  nejaký spor, ktorý si nedokážu vysvetliť, pretože...pozri bod 2

2.Sú tvrdohlaví a ani jeden si nechce dať od toho druhého skákať po hlave.

3.Aspoň jeden z hlavných hrdinov je rebel, zvyčajne je to chlapec-bad boy- mafián, školský lámač ženských sŕdc, bitkár.....

4.Hlavná hrdinka sa vždy dostane do nebezpečnej situácie, z ktorej ju zachráni hlavný hrdina, avšak poslednej dobe je trend, keď jej ubližuje práve on.

5. Kopa ďalších druhých šancí, milión žiarlivých scén, dosť veľa sexu a (ne)typické rodinné spory.

Keď som čítala After-bozk, tak som nebola prekvapená, keď som v nej našla takmer všetkých 5 vecí, ktoré som vymenovala hore vyššie. A úprimne ani ma to neprekvapilo.

Hlavná hrdinka Tessa bola naivným nevinným dievčaťom, ktoré potrebovalo mať veci vždy pod kontrolou, a ktoré malo naplánovaný celý svoj život, až do posledného detailu. Tessa jednoducho bola pedant. Na začiatku mala problém stáť si za svojím slovom a po celý čas s ňou ostatné postavy manipulovali ako len chceli. Hoci to nebola najhoršia hrdinka, jej zmýšľanie môže niekoho vytáčať. Jediný problém, čo považujem za dosť veľký bol, že autorka nevyužila jej potenciál a nechala ju zomierať v jej nudnom živote ovládaným stereotypom, až kým sa pri nej neobjavil Hardin.

Hardin Scott (Harry Styles) typický nepolepšiteľný zlý chlapec, ktorý neberie do úvahy koho urazí a komu ako ublíži. Viete, že počasie sa mení každou sekundou, ale Hardin je ešte viac nevyspytateľnejší ako počasie. Správa sa hrubo, nepozná hranice drzého správania a zo všetkých knižných hrdinov, o ktorých som čítala, práve Hardin obsadil u mňa prvú priečku v skupine najväčších idiotov. Jeho zmeny nálad a tajnostkárstvo dokážu človeka nielen vytočiť, ale aj prebudiť v ňom podozrenie, že tu ide o niečo viac a prečo mu sakra Tessa dáva ďalšiu a ďalšiu šancu?!

Ich vzťah bol všetko len nie úprimný a pravdivý. Skôr to bolo ako zlá naplánovaná budúcnosť s človekom, ktorý vo vašom živote ani nemá, čo hľadať. Ich vzťah bol založený na schéme: hádka,sex a sem-tam príjemné chvíle, ktoré skončili zvyčajne hádkou, sex, hádka a tak dookola.

Dosť ťažko, sa mi na túto knihu pozerá ako na knihu a nie ako na fanfikciu, ktorej som sa po celý čas snažila, tak vyhýbať, kým som bola aktívna vo fandome a úprimne o nič svetoborné som neprišla. After vás neobohatí, hoci sa v kuse v každej kapitole niečo deje, pretože úprimne ľudí by to asi nebavilo čítať, kedy sa kapitoly vliekli a nič by sa v nich poriadne nedialo. Takže pochopiteľná je tá dráma, ktorá sa odohráva v každej jednej kapitole, ktorá sa zvyčajne končí otvorene, aby vás navnadila na ďalšiu časť.

A aj keď kniha má takmer 600 strán a ďalšie tri pokračovania, v ktorých absolútne netuším, čo autorka chce riešiť, tak viacerí sa sťažujú, že kniha sa ku koncu trochu vliekla. Ja teraz patrím medzi tých, ktorí sa ani nenazdali a boli zrazu na konci, aj keď som sa párkrát pozrela koľko strán mi zostáva. A úprimne dopredu ma hnala moja zvedavosť, že či moje podozrenie je pravdivé (mimochodom, bolo pravdivé, takže koniec knihy ma neprekvapil), a že tá ich idylka sa musí pokaziť a to ma neskutočne hnalo dopredu. A taktiež aj štýl autorky, ktorý sa nebabral so zbytočnými opismi, avšak niečo ako keby celý príbeh brzdil a doteraz nemám tušenia, čo to bolo. Ale aj tak sa to vlastne čítalo samo a stránky sa mi rýchlo míňali. A keby kniha mala o niečo menej drámy a trochu viac vecí by sa vysvetlilo nielen okolo hlavných postáv, ale aj okolo vedľajších, ktoré tam boli ako keby len na ozdobu a sem-tam dotvorili tú správnu atmosféru, mohlo sa z príbehu oveľa viac vyťažiť.

Bohužiaľ, takto After patrí medzi tie príbehy, ktoré mali radšej zostať na internete alebo autorka mala prepracovať celý príbeh a nechať len hlavnú zápletku, pohrať sa s postavami a s ich minulosťou a až potom to vydať do sveta ako knihu. Viacerí hovoria, že toto je tá najlepšia poviedka o One Direction, ale ja nesúhlasím. Čítala som už aj lepšie, ktoré by si zaslúžili byť publikované ako kniha. Ja by som radšej autorke dala čistý papier a voľný priestor, nech ukáže čo v sebe naozaj skrýva a namiesto fanfikcie, nech napíše plnohodnotný príbeh, ktorý by nebol na GR zväčša ohodnotený jednou hviezdičkou.

Jednoducho pre mňa After vždy bude len jedna z mnohých iných poviedok o One Direction, ktorá zožala veľký úspech. A teraz úprimne, keby tam nevystupovali idoly takmer všetkých dievčat do +/-15 rokov, tak stal by sa z toho „svetový“ fenomén?

Recenzovala: Nataša Bôžiková