Adriana Macháčová & Róbert Dyda: Šokujúca aféra

Knihu Šokujúca aféra od autorskej úderky Adriana Macháčová a Róbert Dyda som prečítala takmer tesne po tom, ako vyšla. Hneď na úvod upozorním, s mužskou časťou autorskej dvojice sa osobne poznám a siahla som po nej práve z tohto dôvodu

Dej sa motá okolo pokrútených vzťahov nevernej Adely, jej spočiatku zhovievavého manžela Michala a mladého milenca Alexa, Alexovej dobrej kamarátky Bianky a obrovskej spleti ich vzájomných vzťahov a interakcií. Do tejto zmesi sa neskôr pridá ešte nešťastná kuchárka Dana, ktorá je ochotná spraviť všetko pre to, aby z jej dcéry nebola taká ohyzda. Hlavný chod väčších či menších osobných tragédií Bratislavčanov z rôznych spoločenských vrstiev je prestretý.

Napriek tomu, že Šokujúca aféra nie je zo žánru, po ktorom bežne siaham, veľmi rýchlo som sa do nej začítala a získala si ma. Uškrnula som sa nad popisom Adely a po pár strán som v duchu skonštatovala, že je skvelým odkazom na postavy typu Anna Karenina, Madame Bovaryová – dajte žene veľa peňazí a veľa voľného času a máte zaručené, že sa začne kurviť. Celkovo som veľmi schvaľovala, že v tejto knihe je hrdinka skôr antihrdinkou a jej správanie sa nesnažia autori žiadnym spôsobom ospravedlniť, ako by to spravili mnohé ženské romány. Jednoducho žena je vždy tá utrápená, utláčaná a v srdci dobré stvorenie a ak je mrcha, je za tým vážny dôvod, ktorý pramení v jej minulosti. Zatiaľ čo pri takejto postave by som asi mala po chvíľke potrebu hádzať knihu o stenu, nielen pri Adele, aj aj pri zvyšku osadenstva knihy sa mi na tári uvelebil zlovestný úškľabok. V Šokujúcej afére totiž nenájdete jednu jedinú vyslovene dobrú postavu. Nech sú už ich motívy akékoľvek, vždy sa pohybujú v škále šedej, než niekde na okraji bielej či čiernej. Autori si tiež zvolili zaujímavý spôsob charakterizácie postáv, ktorý vyplýva skôr z deja, ich činov a pohnútok, než zo zdĺhavých opisov, čo zaručuje plynulosť a „čítavosť“ textu. Po dlhej dobe som populárnej knihe nemusela vyčítať, že jej postavy sú ploché. Aleluja!

Kniha vás bude oslovovať moderným románovým jazykom, v ktorom sa zaujímavo spájajú novotvary či cudzie názvy s írečitými slovenskými slovami. Je však na tej dobrej strane spektra a v duchu som sa skrz ňu vrátila k Matkinovým románom. Osobne mi nie príliš sadli niektoré erotické scény, najmä tie, ktoré menej prispievali k deju a skôr fungovali ako taká „sexi“ vložka. Možno je to však len môj problém a problém s touto modernou slovenčinou, v ktorej ma opísaná erotika akosi nedokáže nabudiť.

Čo veľmi oceňujem, je celkové spracovanie témy, ktoré sa venuje nielen osudu konkrétnych postáv, ale je pekným odrazom všetkého zlého, čo v dnešnej spoločnosti je a autori zrkadlo nastavujú pútavým spôsobom, bez vyčítavého ukazovania prstom. Veľmi milo ma prekvapil záver, z ktorého napriek tomu všetkému, čo som v strmhlavej jazde deja s jeho postavami prežila, svieti drobné svetielko nádeje. Najviac ma však bavilo to, že som sa prichytila, ako ma Šokujúca aféra prinútila rozmýšľať nad mnohými vecami. Hodnotami, lákadlami dnešného sveta, rodinou, priateľmi. Bolo to rýchle no kvalitné čítanie a myslím si, že je to tá správna kniha, ktorú by ste si mali vziať so sebou na dovolenku, lebo si ju s rovnakým gustom a zanietenosťou prečítajú aj ženská aj mužská polovička.

Recenzoval: Martina Rúčková