A. Potterová - Čo je nové, kočka?

Od pôvodom britskej autorky Alexandry Potterovej som ako prvú čítal knihu Daj si pozor na želania. Bola svižná, ľahká, vtipná a romantická. Chick-lit na skutočne veľmi dobrej úrovni. Žiaľ, dve nasledovné knihy ma až tak neoslovili, ale nezanevrel som na ňu. Našťastie, pretože román Čo je nové, kočka? ma presvedčil, že si určite zaslúži ďalšiu šancu.

Ide o autorkin debutový román, ktorý prvýkrát vyšiel v roku 2000 a nedávno sa dočkal svojej reedície. V centre deja je mladá žena unudená stereotypom v malom meste, túžiaca po vzrušení a nových možnostiach. Nie nadarmo je heslom knihy veta: Každé dievča túži po neobyčajnom živote. Román v sebe spája hneď niekoľko motívov - nový začiatok, vzťahy, humor, dokonca hudbu, konkrétne hity Toma Jonesa (samotný názov odkazuje na jeho pieseň What´s New, Pussycat?). Len celkom nerozumiem, prečo v preklade neostalo popri iných menách zachované meno hlavnej postavy Delilah, z ktorej sa stala Dalila. Nič to však nemení na pozitívnom dojme, ktorý vo vás príbeh Dalily (či Delilah) zanechá...

"Zdvihla prsteň a opláchla ho... Pokušenie bolo príliš veľké. Nastokla si ho na prst. Zakrútila rukou pred zrkadlom a nacvičovala si kráľovské gesto. Pokúsila sa prsteň stiahnuť z prsta. Nešlo to. "Dočerta," zakliala a horúčkovito ho ťahala dolu. Vôbec to nešlo. Schmatla fľašku s prípravkom na umývanie riadu a štedro si ním poliala ruku. Parádne to penilo, ale prsteň nepovolil - namiesto toho sa uvoľnil jeden z diamantov a vzápätí skončil vo výlevke."

Dalila sa rozhodne odísť z rodného mesta do rušného Londýna po tom, ako prichytí priateľa s inou a v práci dá výpoveď (áno, toto znie trochu otrepane, ale našťastie je to spracované vtipne a najmä v krátkosti). Zbalí si pár igelitiek z Tesca, naloži do starého auta svojho psa Tučka a s vidinou života plného vzrušenia a noviniek vyráža preč. Zároveň sníva o dokonalom mužovi - príťažlivom Charliem, ktorého stretla v miestnej nemocnici, kde práve nakrúcal dokument. Jediné, čo o ňom vie, je jeho meno a adresa, no krátko po príchode do anglickej metropoly jej zmizne batoh a s ním nielen Charlieho vizitka, ale aj všetky jej doklady a našetrené peniaze. Ešteže má šťastie na ľudí, ktorí jej podajú pomocnú ruku - majiteľa kaviarne Sama a jeho kamarátku, výstrednú pracháčku Vivianne. Práve ona ju prichýli a so strechou nad hlavou sa aj práca hľadá ľahšie. I keď by to malo byť len predávanie cigariet zbohatlíkom v reštaurácii s talianskym chlipníkom na pozícii šéfa. Zhodou náhod je jedným z hostí Charlie, a tak sa začne Dalile plniť sen... Odrazu má všetko, po čom kedy túžila - nádherný byt, božského priateľa, kreditku s neobmedzenými financiami, značkové oblečenie, dokonalú vizáž... Otázne je, či to stačí k šťastiu a či cesta k nemu nevedie skôr cez malú, ale útulnú kaviareň...?

"Na jej obranu treba povedať, že v pokušení by bola azda každá žena. Či by to však každá aj urobila, to je už iná vec. Lenže Dalila nebola ako iné ženy. Preto schmatla nevinne vyzerajúcu umelohmotnú fľašu a poriadne ju stlačila. Pohár sa naplnil hustou zelenou jarou na umývanie riadu. Spokojne to ešte pomiešala prstom. Hmm, vyzerá to ako pravé. Nickii je už taká opitá, že ten rozdiel vôbec nespozná."

Čo je nové, kočka? je zábavný a romantický príbeh s naozaj sympatickými postavami. Dalilu si obľúbite už na samom začiatku, keď sa dostane do problémov pri skúšaní snubného prsteňa, druhá ženská postava Vivienne si vás získa svojou neviazanosťou a užívaním života plnými dúškami, nehovoriac o jej svadobných plánoch s deväťdesiatročným milencom, ktoré napokon vypália celkom inak... Mužskí hrdinovia za nimi takisto nezaostávajú - Charlie je darebák, ale jednoducho "je už raz taký", a Sam je prototyp slušného, úprimného a milého chlapa. Verím, že román Alexandry Potterovej, ktorý pripomína britské romantické komédie, si nájde svojich čitateľov, pretože mňa už k autorke opätovne pripútal.