Aké dobrodružstvá čakajú na Harriet v Tokiu?

Harriet Mannersová je opäť tu. A navyše je celkom iná. Už to nie je šprtka, teraz sa z nej stala očarujúca, obľúbená a coolová baba, ktorá žije vo svete módy. Je z nej modelka, ale napodiv, cíti sa menej populárna a ešte trápnejšia ako v čase, keď bola obyčajnou pehavou ryšaňou s okuliarmi na nose. No ponuka modelingovej agentúry ísť v lete na fotenie do Japonska, to znie ako skvelá dovolenka! Aj napriek tomu, že tam musí vziať svoju mierne strelenú starú mamu Bunty alebo že by tam nedajbože natrafila na bývalého frajera, ktorým je zhodou okolností superúžasný model Nick. Harriet sa však nikto nechystá zničiť senzačné dobrodružstvo v Tokiu, na to si vystačí aj sama...

Nie je to tak dávno, čo sa mi dostala do rúk kniha Šprtka od Holly Smalovej. Na prekvapenie sa mi čítala dobre, aj keď je pravda, že je rozhodne určená skôr mladším čitateľkám. Po Šprtke som teda ani neváhala a povedala som si, že dám šancu aj modelke, uvidím, ako sa autorka teraz pohrala s dejom. Keď som si zisťovala niečo viac o knihe, celkom ma prekvapilo, že má séria až šesť dielov, čo je už dosť veľký počet, alebo že sa aj sama autorka venovala modelingu a množstvo svojich skúseností, trapasov popísala v týchto kníh, a tak v Harriet môžeme vidieť aj kúsok z nej.

"Niežeby som starú mamu nemala rada. Len ju veľmi nepoznám. Vlastne vôbec."

Harriet už nie je šprtka, ale modelka, ktorá chodila s úžasným chalanom, žala pozornosť zo všetkých strán a teraz sa pripravuje na leto, predstavuje si, ako si ho so svojou najlepšou kamarátkou Nat užijú. Všetko sa začne rúcať, keď sa Nat dozvie, že musí s rodičmi odcestovať do Francúzska. Harriet si už predstavuje ako budú toto najhoršie prázdniny, až kým nedostane ponuku, aby išla na fotenie do Tokia. A práve tým sa začína bláznivá cesta Harriet. Autorka si opäť zachovala svoj štýl, dej nebol náročný a pekne sa posúval dopredu. Čo sa mi stáva málokedy (skoro nikdy) je, že by sa mi páčili aj opisné časti. Holly tu tak dokonal vykreslila Tokia, až som mala pár krát pocit, že sa tam predchádzam po uliciach. Navyše je to podľa mňa také netypické mesto, s ktorým sa v knihách až tak často nestretávame, preto ma potešilo, že aj takýmto spôsobom môžem nazrieť do ďalšieho kúta sveta. Tu Harriet spoznáva ďalšie modelky - Rin a Poppy. Obe mi boli veľmi celkom sympatické, neboli len nejakou okrasou, ale zapájali sa aj do teba a príjemne ho dopĺňali, najmä Rin bola naozaj skvelé, milé dievča, myslím, že takú kamarátku by chcelo mnoho z nás.O Nickovi sa asi ani nemusím vyjadri, takého chlapca by nejedno z dievčat chcelo vytiahnuť z knihy a mať doma a už ho nikdy nepustiť ani len z izby. Holly dokáže vytvoriť naozaj skvelé charaktery a ja vždy zdôrazňujem, že vytvoriť sympatické postavy, ktoré vám nebudú liezť na nervy, nie je vôbec ľahké a často práve na tom (aspoň u mňa) kniha stroskotá. Našťastie, toto nebol ten prípad a naozaj Holly svoju úlohu zvládla skvelo.

"Poppy je milá, ale neviem, či s ňou chcem stráviť celý deň. Patrí totiž k dievčatám, ktoré s Nat nemáme ktovieako v láske, lebo každých dvanásť sekúnd spomínajú svojho priateľa, aby si ostatní náhodou nemysleli, že sú nezadané a nechcené."

Čo mi prekážalo už o niečo viac bolo, že autorka až príliš knihu preplnila rôznymi trapasmi a nešikovnými situáciami, až som sa bála, keď Harriet aj len kráčala, či náhodou aj vtedy nespraví nejakú trapošinu. Zatiaľ čo v prvej knihe sa tieto scény vyskytovali v únosnej miere, a tak som sa aj zabavila, no na druhej strane si vychutnávala dejovú líniu, ktorá niekam smerovala, tu som mala pocit, že je to často krát len sled na sebe napchaných podobných scén, aby sa čitateľ pobavil pomaly na každej druhej strane. Lenže nie nadarmo sa hovorí, že menej je niekedy viac, a preto v tomto prípade autorkin ťah nebol najlepšou voľbou a určite by som ocenila ich menšiu frekvenciu. Harriet tak často vyznievala len ako nemožné dievča, čo by nebolo nič zlé, keďže to bol aj Hollyn zámer, ale bolo to príliš aburdné a ja som začala potom krútiť očami a ohŕňať nos. Inak nemám čo deju vytknúť, celkovo bola kniha dobre napísaná a ja som zvedavá, čo nás čaká v ďalších pokračovaniach. Zatiaľ nemám príliš predstavu, čo mu by sa autorka chcela venovať, ale páčilo by sa mi, keby sa postupne dopracujem ďalej do budúcnosti, kde je už staršia. Modelku by som odporučila všetkým, ktorí majú chuť na ľahké čítanie, nechcú niečo náročné, ale naopak oddýchnuť si, poprípade sa zabaviť. Myslím si, že či vám táto kniha/séria sadne, je veľmi individuálne, keďže niekto sa nevie preniesť cez to akej vekovej skupine je kniha určená, iní sa zase rozčuľujú nad tým, že tá nemotornosť je tak prehnaná, až ich to nebaví čítať. Ja sa momentálne nachádzam niekde medzi a pevne verím, že si ma autorka ďalší dielom získa.

Pri prvom dieli som dala štyri lajky, tento krát len tri, keďže som našla viac nedostatkov. Ešte by som chcela dodať, že som mimoriadne zvedavá na ďalšie diely a neskutočne sa mi páčia tie obálky, podľa mňa sa skvelo hodia k tej knihe a sú naozaj vydarené.

Recenzovala: Veronika Dedíková