Čtenářská recenze: 1000 zemědělských strojů

Tato kniha sklidila v naší rodině ohromný úspěch. Byť je určená dospělým milovníkům zemědělských strojů, tak u nás patří mezi nejoblíbenější dětské knihy. S našimi tříletými syny ji „čteme“ velmi často…

V úvodu se dočtete něco z historie vývoje zemědělských strojů.

Poté je kniha je rozdělena podle typů strojů na několik částí: Sklizňové stroje (kombajny, řezačky, balíkovače, žací stroje, shrnovače pokosů, stroje ke sklizni brambor, řepy a bavlny), Obdělávání půdy (pluhy, mulčovače, kypřiče a frézky, brány a válce), Setba, ošetřování a hnojení (secí a řádkovací stroje, stroje k pěstování brambor, k hnojení  a ochraně rostlin) a Traktory a valníky (včetně rozmetadel mrvy, samosběracích vozů, sklopných vozů).

Každá tato část obsahuje krátký úvod a pak pokračuje abecedně podle značek strojů. Každá značka je pak zastoupena několika svými modely, u kterých je krátký popis a údaje jako výkon, délka, zásobník zrna, počet nožů, šířka záběru, počet rotorů, hmotnost.

Následují vysvětlivky (vysvětlují pojmy jako například čelní nakladač, lisovací komora, prstový prostor, samosběrací vůz, žací mlátičky) a rejstřík (obsahuje stroje seřazené podle značek).

Já, jako děvče z města, které se přistěhovalo na vesnici, žasnu nad tím, co všechno jsou zemědělské stroje schopné zvládnout. Manžel s tchánem berou naše kluky od opravdu útlého věku na pole a na místní farmu, kde je seznamují s traktory, kombajny, balíkovačem a podobně. Klukům se to samozřejmě moc líbí. Tamní traktoristy znají všechny jménem a občas chtějí být řidičem kombajnu.

Takže není divu, že často přinesou z knihovny tuto velkou obrazovou encyklopedii, kterou jim před rokem přinesl Ježíšek, a chtějí z ní číst. Značky traktorů mají spojené s barvami (John Deer = zelená, Zetor = červená, New Holland = modrá), kombajny rozdělují na kombajn, řezačka na kukuřici a řepný kombajn. Letos si Ježíškovi napsali o kombajn a řezačku.

Sice nedokážu tuto knihu řádně zhodnotit pohledem znalce, ale z pohledu laika, případně dítěte, je opravdu skvělá a obsáhlá a všem nadšencům pro zemědělské stroje ji můžu jedině doporučit.

Autorkou recenze je Lenka Mynaříková