bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







Zadarmo. Marketingové triky a sebaklam

Pravdepodobne ste si už niekedy vzali v obchode vzorku kávy zadarmo, však? Alebo nejaký keksík, kúsok čokolády, alebo ste ochutnali jogurt, či šťavu.
A pritom možno pijete úplne inú kávu, máte radi iné keksíky a čokolády, jete úplne inú značku jogurtov...

že ste chceli len ochutnať a skúsiť?
Určite. Veď to bolo zadarmo.
A čo rôzne reklamné tričká, nefunkčné perá, kalendáre, ktoré by sa našli u vás doma?
Dostať niečo úplne zadarmo je skvelý pocit, pretože nula pôsobí na mozog ako alarm a zdroj iracionálneho vzrušenia.
Ale ako to už býva, nič na svete nie je zadarmo, hoci súvislosti nemusíte vidieť tu a teraz. Za všetko sa platí.

Presne o tom je kultová kniha Aké drahé je zadarmo od Dana Arielyho. Profesor behaviorálnej ekonómie, čo je zjednodušene prienik psychológie a ekonómie, analyzuje, ako ľudia myslia. Ako sa rozhodujú a ako ich každodenné rozhodnutia ovplyvňujú rôzne faktory.

Máme pocit, že drahší liek je účinnejší, šetríme na drobnostiach a rozhadzujeme pri dôležitých nákupoch. Po prečítaní Arielyho knihy to však už nemusí platiť. Výrazne zvyšuje imunitu voči marketingovým trikom aj rôznym formám sebaklamu.

Ako dokazuje Dan Ariely, veľmi často konáme iracionálne, na čo majú vplyv naše emócie aj spoločenské normy. Spojenie ekonómie so psychológiou je príležitosťou preskúmať našu motiváciu a spotrebiteľné správanie, ale aj ekonomickú a vzdelávaciu politiku. Arielyho inteligentný, provokatívny, ale aj zábavný štýl je zárukou fascinujúceho a objavného čítania.

Dan Ariely na základe množstva pokusov, experimentov a testov dokázal, že v našom rozhodovaní je oveľa menej racionálneho, ako sme predpokladali. Bežný spotrebiteľ si nahovára, že on je ten, ktorý sa napokon rozhodne a aj si vyberie to najlepšie. Ale to je len ilúzia. V každej kapitole popísal jednu silu – emócie, spoločenské normy, či magické slovíčko zdarma. Výsledky jeho experimentov sú zaujímavé i poučné.

Zaujímavá je napríklad kapitola o tzv. kotve, čo je kvázi záchytný bod a k nemu sa potom vzťahujú akékoľvek ďalšie ponuky. Čiže zjednodušene – dávajte si pozor na prvotné rozhodnutia, pretože tie nás potom ovplyvňujú pri všetkých ďalších nákupoch. Aj podvedome porovnávame, vraciame sa k prvému nákupu a rozhodujeme sa podľa toho.

Možno ste si uvedomili aj vy fintu mnohých reštaurácií, ktoré vsunú do svojho menu aspoň jedno riadne drahé jedlo. Ľudia si ho obvykle neobjednajú, ale o to radšej siahnu po druhom najdrahšom, pretože je predsa lacnejšie. Neraz je to však iba trik, umelo nahodené jedlo, ktoré má iba povzbudiť dopyt po druhom najdrahšom jedle...a to môže byť vyskladané tak, že reštaurácia má z neho najväčší zisk.

Zadarmo je magický nástroj marketérov a netreba pri ňom uvažovať, či to je výhodné alebo nie; či sa mi vrátia náklady, či nebudem stratový...myslenie bolí a keď je čosi zadarmo, je to predsa to najvýhodnejšie, nie?
Oveľa viac vo výbornej knihe Dana Arielyho Aké drahé je zadarmo.

Foto: Premedia, Wikipedia

Pridať komentár


V odpovedi prosím používajte iba číslice

Ešte nikto nekomentoval, budete prvý.