bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







Knihy cez internet (15.6.2009)

Knihy cez internet V čase krízy preferujeme tento spôsob
V čase krízy objem predaja kníh rastie skôr cez internet ako v kamenných kníhkupectvách. Online kníhkupectvá rástli tento rok v priemere od 10 do 50 %. Mnohé kamenné vydavateľstvá s otvárajú vlastné e-shopy. „Každý chce zasiahnuť čo najviac zákazníkov. Sú takí, ktorí nedajú dopustiť na klasické kníhkupectvo a pobudnú tam hodinu - dve, a samozrejme sú takí, ktorí radšej zapnú notebook, objednajú a hotovo,” tvrdí marketingový riaditeľ vydavateľstva Ikar Peter Bielčik.
Knihy cez internet Kamenné kníhkupectvá však nie sú v konkurenčnom boji s moderným médiom odsúdené na neúspech. Najmä, ak dokážu priniesť čitateľsky úspešné diela. Dôležitý vplyv na predaj má viacero faktorov. Internetové kníhkupectvá dokážu ponúknuť v priemere nižšie ceny. Prihliada sa na výšku poštovného, možnosť osobného odberu, no najdôležitejšia je stále konečná suma. Internet ponúka takmer neobmedzené možnosti šírky sortimentu. „Internetový obchod napríklad dokáže bez problémov ponúknuť aj desiatky či stovky tisíc produktov, pričom takúto šírku sortimentu zväčša nedokážu pokryť ani tie najväčšie kamenné kníhkupectvá,” dodáva konateľ internetového kníhkupectva martinus.sk Michal Meško.

Viacerým e-shopom stúpa predajnosť, prinajhoršom sa držia na stabilnej úrovni. Dokonca ani v týchto týždňoch neklesá predaj, keď nie je na trhu toľko silných titulov. Stúpajú o desiatky percent. Kamenné kníhkupectvá sa v súčasnosti podobnými číslami nemôžu pochváliť. Riaditeľ vydavateľstva Slovenský spisovateľ Martin Chovanec hovorí o výraznom znížení predaja kníh. „Pokles v predaji kníh v tomto roku oproti roku 2008 odhadujem na 20 %. Tento výrazný pokles nemusí byť v priebehu roka rovnomerný a nemusí sa týkať všetkých vydavateľských či distribučných firiem,” konštatoval Chovanec.

Podobný trend potvrdzuje aj Peter Bielčik. Podľa neho vydavateľstvo Ikar zatiaľ finančnú krízu príliš nepociťuje, keďže ide o stabilné a najväčšie slovenské vydavateľstvo.V niektorých oblastiach sme dokonca prekročili minuloročné obraty. To však neznamená, že sa nás kríza netýka. Na knižnom trhu sa môže zatváranie mnohých výrobných podnikov a zvýšená nezamestnanosť prejaviť v druhej vlne,” povedal Bielčik.

Knihy cez internet


U susedov v Česku je situácia horšia, mnohí kníhkupci vzdali boj o prežitie s hypermarketmi, obchodnými centrami a tiež s internetom. Tí ostatní museli siahnuť aj po inom tovare ako knihách – využívajú rôzne kombinácie služieb, ktoré ani nemusia súvisieť priamo s predajom kníh. Podľa českých odborníkov dnes viac ako inokedy platí – „kto nepropaguje, nepredá“. Knihu nestačí iba vydať a čoraz viac sa ukazuje, že marketing má nezastupiteľné miesto aj pri knihách.

České kníhkupectvá napríklad hlásia za prvý štvrťrok v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka pokles predaja až o 30%. Dôvodom je podľa nich menší záujem spôsobený zlým vývojom hospodárstva. Vyplýva to z celorepublikovej ankety ČTK medzi kníhkupcami. Prieskum agentúry Ipsos Tambor zasa ukazuje, že zmeny spotrebiteľského správania musíme očakávať aj v knižnej sfére. Obmedziť alebo úplne vyškrtnúť výdavky na knihy chce až 17% respondentov. Iba 4% Čechov plánujú vynaložiť na knihy viac financií...

Zdroj a foto: TASR, ČTK, mešec.cz