Knihy cez internet (15.6.2009)

V čase krízy objem predaja kníh rastie skôr cez internet ako v kamenných kníhkupectvách. Online kníhkupectvá rástli tento rok v priemere od 10 do 50 %. Mnohé kamenné vydavateľstvá s otvárajú vlastné e-shopy. „Každý chce zasiahnuť čo najviac zákazníkov. Sú takí, ktorí nedajú dopustiť na klasické kníhkupectvo a pobudnú tam hodinu - dve, a samozrejme sú takí, ktorí radšej zapnú notebook, objednajú a hotovo,” tvrdí marketingový riaditeľ vydavateľstva Ikar Peter Bielčik.

Viacerým e-shopom stúpa predajnosť, prinajhoršom sa držia na stabilnej úrovni. Dokonca ani v týchto týždňoch neklesá predaj, keď nie je na trhu toľko silných titulov. Stúpajú o desiatky percent. Kamenné kníhkupectvá sa v súčasnosti podobnými číslami nemôžu pochváliť. Riaditeľ vydavateľstva Slovenský spisovateľ Martin Chovanec hovorí o výraznom znížení predaja kníh. „Pokles v predaji kníh v tomto roku oproti roku 2008 odhadujem na 20 %. Tento výrazný pokles nemusí byť v priebehu roka rovnomerný a nemusí sa týkať všetkých vydavateľských či distribučných firiem,” konštatoval Chovanec.
Podobný trend potvrdzuje aj Peter Bielčik. Podľa neho vydavateľstvo Ikar zatiaľ finančnú krízu príliš nepociťuje, keďže ide o stabilné a najväčšie slovenské vydavateľstvo. „V niektorých oblastiach sme dokonca prekročili minuloročné obraty. To však neznamená, že sa nás kríza netýka. Na knižnom trhu sa môže zatváranie mnohých výrobných podnikov a zvýšená nezamestnanosť prejaviť v druhej vlne,” povedal Bielčik.
U susedov v Česku je situácia horšia, mnohí kníhkupci vzdali boj o prežitie s hypermarketmi, obchodnými centrami a tiež s internetom. Tí ostatní museli siahnuť aj po inom tovare ako knihách – využívajú rôzne kombinácie služieb, ktoré ani nemusia súvisieť priamo s predajom kníh. Podľa českých odborníkov dnes viac ako inokedy platí – „kto nepropaguje, nepredá“. Knihu nestačí iba vydať a čoraz viac sa ukazuje, že marketing má nezastupiteľné miesto aj pri knihách.
České kníhkupectvá napríklad hlásia za prvý štvrťrok v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka pokles predaja až o 30%. Dôvodom je podľa nich menší záujem spôsobený zlým vývojom hospodárstva. Vyplýva to z celorepublikovej ankety ČTK medzi kníhkupcami. Prieskum agentúry Ipsos Tambor zasa ukazuje, že zmeny spotrebiteľského správania musíme očakávať aj v knižnej sfére. Obmedziť alebo úplne vyškrtnúť výdavky na knihy chce až 17% respondentov. Iba 4% Čechov plánujú vynaložiť na knihy viac financií...
Zdroj a foto: TASR, ČTK, mešec.cz
Kniha dňa
Súťaže
- S knihou okolo sveta – Hraj každý deň o knihu !!!SÚŤAŽ!!!
- HRAJTE o knihy s podcastom Knižný kompas, ktorý oslavuje!
- Blesková súťaž o 2x Škola noci - Vykúpená
- HRAJTE o poukazy do Školy varenia a kulinárske balíčky
- Preplnený mechúr. Nové dobrodružstvo smoliara Grega z obľúbenej série
- KNIHA za KOMENT počas apríla 2022 bola opäť úspešná
- Knižné hádanky na BUX.SK, nájdite si svoju zľavu a vyhrajte
- Veľká súťaž s novou sériou Cestovná agentúra Tajné svety
- PSIA DUŠA 2 pre všetkých milovníkov psov + SÚŤAŽ
- HRAJTE s filmom podľa knihy Nebezpečná láskavosť
Pikošky zo sveta kníh
- Modelová železnica a desivá vražda. Severský triler Zmenárik, z ktorého mrazí
- Nechcem, aby odhalil moje tajomstvá!
- Po hite Moja vina od Mrecedes Ron je tu druhá kniha Tvoja vina
- Objavte zdravie ukryté v prírode. Toto je Atlas liečivých rastlín
- 80% diét zlyháva, no tieto nové lieky fungujú... Sú to naozaj Zázračné lieky?