bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







Česi míňajú na knihy menej (30.9.2010)

Česi míňajú na knihy menej „Keď tečie do topánok, knihu oželejú.“

Česi patrili dlhé roky k najvášnivejším čitateľom v Európe. Aj v dobe iPodov, digitálnych čítačiek a múdrych mobilov čítajú denne až 40 minút, no toto číslo postupne klesá. Odráža sa to najmä v predaji kníh, za ktoré dajú V Prahe mesačne v priemere 300 až 400 korún. Mimo Prahy je to ešte o sto korún menej. Prieskum Ústavu pro českou literaturu je čítanie v Česku stále tradíciou a naši susedia majú jednu z najhustejších knižničných sietí.
Česi míňajú na knihy menej Pri kúpe kníh sa Česi rozhodujú podľa anotácie, ceny, autora a najmä podľa rôznych akcií, zliav a tiež na základe odporúčania. Z pohľadu kupujúcich je psychologickou hranicou u beletrie cena 200 korún, pri bestselleroch a veľkých výpravných tituloch až 500 korún. „Neznamená to ale, že ak je kniha kvalitná autorsky, spracovaním a väzbou, neminie na ňu čitateľ povedzme aj viac ako 500 korún. Ide v podstate o rozhodovaciu hranicu, kedy si zákazník povie, že toto je prijateľná cena, a ak je vyššia, zdá sa mu drahá. Záleží aj na žánri a na tom, pre koho je kniha určená. Napríklad z detských kníh sa najviac predá v cenovej hladine 150 až 200 korún,“ vysvetľuje riaditeľ vydavateľstva Fragment Pavel Nýč.

Podľa skúseností vydavateľov ľudia naďalej radšej siahajú po viazaných knihách, za ktoré si aj priplatia. Psychologická hranica ceny je prirodzene vyššia pri encyklopédiách, obrazových publikáciách, pri knihách o histórii a umení. Luxusné encyklopédie sú ľudia ochotní kúpiť aj za 1500 korún a viac. Evergreenom v predaji sú obľúbené kuchárky, ktoré sa vzhľadom na vysoký dopyt stále zdokonaľujú. Za takéto knihy sú čitatelia ochotní minúť približne 300 korún, ale veľa záleží na reklame a tiež popularite autora.

Hosi Česi kníh nakupujú menej, zisky predajcom neklesajú vďaka vyšším cenám. To by však mohol zmeniť nástup elektronických kníh, ktoré sú aj o polovicu lacnejšie. „Keď si niekto kúpi digitálnu knihu, tak si ju už logicky nebude kupovať na papieri. A tí, ktorí nečítajú, kvôli čítačkám čítať ani nezačnú,“ tvrdí novinár Miloš Čermák, ktorý sa venuje novým médiám. Vydavatelia však zatiaľ nevedia, čo od e-bookov očakávať, ako zareaguje trh, no nechcú niečo zaspať. Napríklad Dokořán vydali v septembri elektronickú knihu Václava Klausa Modrá, nikoli zelená planeta. Za mesiac predali 20 kusov. „Sme príjemne prekvapení. Myslel som, že to bude menej,“ teší sa majiteľ Marek Pečenka.

Zdroj a foto: Hospodářské noviny, Novinky, Deník.cz