bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk







Internet z nás robí hlupákov (9.9.2010)

Internet z nás robí hlupákov Zlatý vek knihy

Vďaka internetovým návykom sme povrchnejší, skratkovitejší, menej sústredení a čoraz slabšie chápajúci veci v hlbších súvislostiach. Tak na nás podľa odborníkov pôsobí internet, hoci oponenti tvrdia – ešte je skoro na takýto verdikt. Zaujímavú debatu internet verzus knihy rozpútal americký autor Nicholas Carr, podľa ktorého nás internet vracia do stavu, v ktorom sa ľudia nachádzali v divočine: neustála pripravenosť, neschopnosť sústrediť sa a túžba byť stále zabávaný vonkajšími stimulmi.
Internet z nás robí hlupákov Kvôli internetu strácame schopnosť orientovať sa v informáciách a rozlišovať dôveryhodné zdroje. Čítame menej dôkladne, text neraz doslova preletíme. Dokazuje to údajne aj štúdia Patricie Greenfieldovej, podľa ktorej nás internet pripravuje o kritické myslenie, starostlivosť, abstraktné vyjadrovanie, predstavivosť a indukčné riešenie problémov. Jednoducho, internet z nás robí povrchných ľudí, čo je v priamom protiklade s čítaním kníh.

Internet z nás robí hlupákov „Internet našu pozornosť rozptyľuje, zatiaľ čo kniha ju vie zacieliť. Na rozdiel od obrazovky nás kniha povzbudzuje k zamysleniu,“ vysvetľuje Carr. Jeho kritik Eric Schonfeld z TechCrunch však upozorňuje, že webové čítanie umožňuje efektívne chápať súvislosti a vďaka hypertextovým odkazom text doslova ožíva vo vzťahu k ostatným textom. To je síce pravda, no negatíva vysoko prevažujú nad málom pozitív, reagujú zástancovia knihy. Známy americký autor a kulturálny kritik Neil Postman poukazuje na internet či televíziu, ako médiá ubíjajúce vzdelanosť a zmysluplnú komunikáciu. Ponúkajú zábavu a konzumáciu na prvom mieste, zatiaľ čo akákoľvek znalosť či skúsenosť sú trivializované.

Pravdou však je, že každý má na výber. Zvyk hlboko analyzovať, uvažovať a zmysluplne analyzovať, to nepríde len tak mimochodom. „Vyžaduje si špeciálne inštitúcie a typy činnosti. A tie sa neobjavia magicky, keď vám niekto vloží knihu do rúk, ani nezmizne automaticky s príchodom internetu,“ tvrdí expert Steven Pinker. Každý si vyberie to, čo mu je blízke a nemá cenu nadávať na Google, RSS či Facebook. Ľudia si vďaka internetu môžu efektívnejšie vyberať a je na nich koľko času budú obsahu venovať a nakoľko sa naň budú sústrediť.

Zdroj a foto: Financial Times, Telegraph, Metro