Recenzia: Jo Nesbø - Polícia

Jo Nesbø Vás vo svojom desiatom prípade Harryho Holla v skvelom slovenskom preklade Jožka Zelizňáka, (inak sprievodcu cestovky BUBO Travel, ktorý absolvoval štúdium vo švédskom Lunde a nórskom Osle nenechá na pochybách, že prekladateľ si je veľmi dobre vedomý všetkých reálií hlavného mesta Nórska.)

Detail tovaru Polícia
Vaša cena: 15,39 € Kúpiť

Ak Vám pán Zelizňák na prezentácii Nesbøvých kníh bude tvrdiť že v slávnom Vigelandovom parku beháva Nesbø osobne a že sa tam viackrát prebehol aj on, vedzte že je to pravda a že prekladateľ sa s autorom a hlavným hrdinom stotožnil a niektoré veci si vyskúšal aj na vlastnej koži. A to doslovne.

Polícia bezprostredne nadväzuje na deviaty diel série s názvom Prízraky, kde sme Harryho opustili vo chvíli keď bol „zastrelený“ Olegom, synom jeho životnej lásky Rachel Faukeovej. Čo sa odvtedy zmenilo? Policajným prezidentom je naďalej Mikael Bellman, čo asi nie je nič prekvapivé /známy z predchádzajúcich častí ako Harryho rival nielen v pracovných vzťahoch a tiež ako sok v láske pri Kaji Solnessovej v Pancierovom srdci (česky: Levhart).

Bellman je policajný prezident (vo voľnom čase rieši svoj milenecký pomer s členkou mestského zastupiteľstva a predsedníčkou komisie pre sociálnu starostlivosť a boj s drogovou kriminalitou Isabelle Skøyenovou) a má s bývalým Harryho šéfom a vedúcim oddelenia Gunnarom Hagenom hlavu v smútku pretože sa objaví úplne nezmyselná vražda policajta Erlenda Vennesla, ktorého nájdu zamordovaného presne na mieste kde pred desiatimi rokmi vyšetroval iný prípad znásilnenia a vraždy Sandry Tvetenovej. Ako sa píše v podtitule knihy: Nájdite motív a máte vraha. Ale práve motív všetkých vrážd, ktoré budú v geometrickom rade narastať je veľmi záhadný a ťažko rozlúštiteľný aj napriek tomu že Modus operandi  by mal priviesť vyšetrovateľov na toľko žiadanú stopu.

Nechcem prezrádzať celú dejovú líniu, v ktorej sa objavujú starí známi z predchádzajúcich dielov ako napríklad Bellmanov poskok Truls Berntsen, Harryho obdivovateľka s fotografickou pamäťou na tváre Beate Lønnová a vyšetrovateľka Katrin Brattová a mnoho iných.

Stojí za vraždami strážcov zákona sadistický vrah Valentin Gjertsen, ktorý si zmenil svoju tvár plastikou aby ho nikto nespoznal?

Alebo nová  Harryho fanynka študentka policajnej akadémie Silje Gravsengová?

A bude Ráchel v závere pri zvuku kostolných zvonov plakať a roniť slzy od smútku alebo od šťastia?

Aby ste poznali odpovede, treba sa do najnovšieho Nesbového románu zahĺbiť, pretože Vás čaká vskutku strhujúci dej na vyše 520 stranách a je sa na čo tešiť.

Nesbove romány netreba vnímať iba ako čisto kriminálne prípady ale ako spoločensko-kritické romány zamerané na modernú nórsku (severskú) spoločnosť  (preto tak  častá problematika drog, životného prostredia, narušených medziľudských a partnerských vzťahov). Práve nastavenie toho pravého zrkadla súčasnej modernej konzumnej západnej spoločnosti, kde sa jedinci často v honbe za peniazmi a kariérou nechajú strhnúť na šikmú plochu, nenechajú nikoho na pochybách že Harry (ktorý tak trochu pripomína Jamesa Bonda a Phila Marlowa dohromady) to za nich môže vyriešiť. Navonok s ním nesúhlasíte, ale vnútorne sa s ním úplne stotožníte. Nie je to práve ideálny hrdina bez bázne a hany - abstinujúci alkoholik, (kto je jeho väčším priateľom Jim Beam alebo Ráchel alebo...?), občasný konzument drog, sústavný porušovač všetkých písaných a nepísaných predpisov... Aj  napriek tomu, ale práve preto sa s ním a jeho postojom stotožňujú tisícky čitateľov na celom svete. Ruku na srdce, kto by nechcel aspoň raz v živote prežiť to, čo Harry? A kto áno? ....

Uvidíme akú lahôdku nám nachystá Nesbo v ďalšom pokračovaní, pretože zatiaľ platí nepísané pravidlo (už od čias priekopníkov severskej krimi manželskej a autorskej dvojice Maj Sjöwallovej a Pera Wahlööa) že desať (románov o zločine) stačí... Dúfajme, že Nesbo sa týmto pravidlom riadiť nebude... a Harry ...

Artúr Soldán