Bednárik zo všetkých strán

Rok po smrti Jozefa Bednárika (zomrel 22. augusta 2013 vo veku 65 rokov) vychádza vo vydavateľstve Ikar knižka Andrey Coddington nazvaná JOZEF BEDNÁRIK.

Je to knižka spomienok a vyznaní, ale pôsobí inak, ako takéto publikácie obyčajne vyznievajú. Táto je ako veľká šou, ako divadlo či kabaret a v konečnom dôsledku je veselá.

Jozef Bednárik urobil totiž počas života veľa práce a mal množstvo priateľov. Patril do veľkej rodiny divadelnej aj tej pokrvnej. Mal súrodencov, ktorých deti boli akoby jeho. Všetci títo ľudia v knižke vystupujú a vnášajú do nej vitalitu, ktorá sa násobí vitalitou samotného umelca. Bol to profesionál, ktorý svojmu povolaniu zasvätil život. V samote rozmýšľal o tom, na čom práve pracoval, trápil sa, hľadal, pri inscenovaní sa často rozčuľoval, kričal, ale verejnosti ukazoval veselú tvár. A dokonalé výsledky. Vypracoval sa na váženého umelca, o ktorom vyjde iste ešte veľa vážnych a odborných štúdií a úvah. Budú sa o ňom učiť študenti na umeleckých školách ako o veľkom intelektuálovi – ktorým iste aj bol, ale ľudia si ho budú pamätať najmä ako blízkeho priateľa.

Bednárik mal totiž aj svoju ľudovú tvár. Vedel baviť ľudí bezprostredne a šťavnato, ako dávni komedianti či kočovní herci. Nie nadarmo sa stal obľúbeným porotcom v televíznej šou – aj tam spájal intelekt, postreh, rozhľad s pôvabom ľudového zabávača. Skrátka: ťažko sa z neho "vysomáriť“. Kto vlastne bol? Aký bol? V čom bol najpravdivejší? Asi to bolo všetko dovedna – aj jeho herectvo, aj jeho režírovanie, aj jeho kreslenie, aj jeho život, ktorý ho bavil. Gurmánstvo rôznych druhov. Rád jedol, ale s chuťou chodil aj na rôzne predstavenia, cestoval po svete za umením, spoznával ľudí, krajiny. Vedel sa veľmi skamarátiť… Opájal sa, život hltal a bol aj jeho gejzírom.

Na jednom mieste sa v knižke pekne hovorí, že „šetril na kultúru“. Kultúra bola to, čo považoval za zmysel života. Za zmysel svojho života. A mal jej dosť. Bol teda šťastný. Z knižky to vyžaruje, je optimistická a „zhovorčivá“. Je v nej veľa fotografií, veľa osobného. Dovedna je naozaj ako veľká šou, v ktorej sa to hýbe, vlní, rýchlo napreduje, obraz strieda obraz a svetlá blikajú. A je to všetko pod jednou strechou. Nie je to „učesané“, nie je to uhladené. Knižku iste uvítajú najmä tí, ktorí Bednárika spoznali už ako televíznu celebritu, obľúbili si ho, a možno ani nevedeli, čo všetko tento človek znamená. Vďaka publikácii si rozšíria o ňom poznatky a nájdu iste aj to, čo hľadajú – korenisté výroky, zážitky, zaujímavé príbehy, svedectvá o osudových chvíľach a umelcových vzťahoch.

Denník Pravda, 16.9.