Zradca

Tak, ako naznačuje názov, tak je vecná a jasná aj celá kniha S. J. Parisovej Zradca. Nie že by v nej bol dej priehľadný, práve naopak. O prekvapenia v nej nie je núdza. Konečne, veď je to detektívka, aj keď sa jej dej odohráva v roku 1585.

Práve to je zvláštne, že sa čitateľ musí dostať do vtedajších reálií a trochu aj myslenia. Musí hneď od začiatku plávať na plachetnici, v tom čase najmodernejšej, obliekať sa "chlapsky" a "urodzene" do rôznych čipiek, aj keď sa chystajú na plavbu okolo sveta. Len jedna vec sa odvtedy nezmenila - snaha priniesť si zo sveta nesmierne bohatstvo. Angličania od Španielov, tí zase z Indie a čo ja viem odkiaľ ešte. A popritom objavovať aj svet pre seba.

Sú však aj také veci, ktoré sa nezmenili v pozitívnom zmysle - láska, zamilovanosť a podobné srdcové záležitosti. Aspoň podľa S. J. Parisovej. Pri čítaní tejto knihy som si pripomenul predchádzajúcu knihu Parisovej - Kacír. Takmer presne nadväzuje na vtedajšie príbehy Giordana Bruna v Oxforde, kde bol v službách anglickej kráľovnej. Tentokrát rieši prípad vraždy, ktorá sa stala na lodi. Kapitán Drake sa totiž chystá na cestu okolo sveta. Tak sa z počiatočnej pokojnej plavby Giordana Bruna stáva detektívka na lodi aj v prístave.

Zaujímavo sú opísané veliteľské schopnosti kapitána Drakea a jeho lodných dôstojníkov, ale aj intrigy vo vykričanom dome pre lepších pánov a korupcia na úrovni vedenia mesta. S tým súvisí aj otrasný život chudoby a zneužívanie detí. V románe nechýbajú nečakané zvraty a tipovať si od začiatku, kto je vrah, dôstojníka na lodi generál-kapitána Drakea sa neoplatí. Všetko je zložitejšie, ako sa na prvý pohľad zdá a málokto je tam bez viny a málokto ujde zaslúženému trestu, či odmene za svoje skutky,

Pri čítaní Kacíra som zažil noc, keď som nemohol dať knihu z ruky a pri Zradcovi by som mohol napísať to isté. Len žiadne zaujímavé a múdre vety vytrhnuté z kontextu tu teraz nebudú. Nie že by sa čitateľ pri čítaní tejto knihy nemohol v niečom poučiť, ale jej úlohou je hlavne zábava a detektívne napätie. Giordano Bruno mi svojim vyšetrovaním deduktívnymi metódami trochu pripomenul Sherlocka Holmesa. Aj tým, že mu zdatne sekundoval jeho priateľ sir Sidney. Pravdaže, bez huslí.

Keby som mohol, tak by som túto knihu odporúčal ľuďom, ktorí sa chystajú zažiť relaxačný víkend v daždivom počasí v príjemne vyhriatej izbe. Aj tým, ktorí sa chvíľu nechcú zaťažovať našou "tvrdou" súčasnosťou a pritom si chcú vychutnať solídne detektívne vzrušenie.

Recenzoval: Jozef Javurek