Život jedna báseň | Prečo je to vlastne taká dobrá kniha?

Existuje veľa dobrých a zlých kníh. Ale potom sú tu aj také, v ktorých nájdete kopu nedokonalostí, a predsa, keď máte vymenovať negatíva, akosi neviete nájsť reč.

Čítanie knihy Život jedna báseň bolo ako navštíviť Klišéland, ktorý som však opúšťala so skvelými zážitkami a s úsmevom na tvári. Ťažko sa mi opisuje, čo všetko som si pri otáčaní strán tejto knihy myslela. Väčšinou som totiž iba vypla a nechala sa unášať príbehom.

Aby ste ma pochopili správne, tu sú moje body, prečo by mala byť kniha o ničom:

1. Sťahovanie do nového mesta.

2. Smrť rodičov.

3. Študentka sa zabuchne do učiteľa angličtiny a nemôžu spolu byť, pretože je to proti všetkým pravidlám.

4. Obaja na to prídu až po skvelom rande a ako inak, tesne pred prvou hodinou.

5. Láska na prvý pohľad.

6. Ona aj on majú za sebou nie príliš peknú minulosť, ktorá ich neustále doháňa.

4. Syndróm dokonalosti hlavného hrdinu.

Takto by som mohla menovať ďalej...

Lenže potom sú tu aj body, prečo sa mi kniha páčila:

1. Slamovanie – napriek ohranej zápletke, autorka vniesla do príbehu niečo originálne.

2. Mega dobre, úžasne, rýchlo, brutálne sa to čítalo.

3. Fakt dobre sa mi to čítalo.

4. Knihu som zhltla behom štyroch hodín.

5. Oddýchla som si od školy a na nič nemyslela.

Už chápete, prečo mám z toho také rozporuplné pocity? Stalo sa vám niekedy, že ste čítali knihu, v ktorej ste jasne vnímali negatívne stránky, ale aj tak vás neskutočne bavila?

Lake sa spolu s bratom a mamou presťahuje po náhlej smrti otca do iného mesta. Samozrejme, že v dome oproti býva dokonalý chalan Will s malým bratom, o ktorého sa stará, odkedy im zomreli rodičia. Robí všetko preto, aby utiahol školu a domácnosť... a prácu. Dvadsaťjedenročný učiteľ angličtiny? To by mohli poslať učiť rovno mňa! Ale nie, príde mi to dosť divné. Ja ešte furt bývam doma, spím s macíkmi a elektrické prístroje, ako je práčka alebo vysávač, ma neznášajú. Čo by som asi tak robila sama s bratom? O týždeň by sme sa museli presťahovať k babke, lebo by nás pravdepodobne vytopil náš sused, ktorý nemá sifón, a telka by mi začala dávať elektrické šoky.

Tak to chodí u mňa.

Ale u Willa v dome vyzerá všetko perfektne. Trochu mu závidím poriadok a toľko ochotných a príjemných susedov.

Čo som si napríklad všimla pri viacerých názoroch iných čitateľov, bol častý plač. Priznám sa, že pri čítaní som mala slzy na krajíčku iba raz – asi som sa už vopred obrnila voči tomu, čo ma čakalo. No aj tak to bola poriadna emočná jazda. Autorka vie presne, ako podať šťastné aj smutné scény niekoľkými vetami. V knihe nebola takmer žiadna vata, všetko sa odohrávalo postupne a veľmi rýchlo, nedokázala som si povedať: „Tak... pri tejto kapitole nadnes končím.“ Je to taký ucelený príbeh, že ho jednoducho musíte dočítať na jeden šup, inak vám nedá spať.

Užila som si scény, hádky a udobrovanie postáv. Dejovú líniu ťahali hlavne Lake a Will (zbožňujem to meno), ale občas sa tu mihli aj vedľajšie postavy. Kel a Caulder boli také malé šidlá, furt niečo vystrájali, na čom sa nedalo nesmiať. Vážna téma bola nadľahčená humorom a vtipnými scénami, slamovanie ma zaujalo, aj keď ma dojímalo menej ako naše postavy, a vôbec mi nevadilo, že kniha obsahovala iba minimum opisov a silnú stránku predstavovali skôr dialógy postáv spolu s ich konaním. Niekedy si potrebujete pri čítaní od fantasy oddýchnuť, vypnúť mozog a iba si užívať, že čítate. Príbeh si ma získal, ale psychicky ma nezničil, čo by som teraz nezvládla, stačí, že ma ničí škola. Pre mňa to bola príjemná oddychovka a ponúkla mi presne to, čo som potrebovala.

Zhrnutie: Ak si odmyslíte tú očividnú klišé zápletku, zistíte, že je to vlastne super kniha, ktorú si musíte prečítať. Colleen vie písať a mám tušenie, že aj keby pozbierala do knihy ešte viac obohraných tém, stále by som jej dielo zbožňovala a užívala si každé jedno slovo. Toto nie je ani náhodou prípad ako s knihou Wait for you, ktorá ma zničila v zlom slova zmysle. Znechutila mi čítanie, pretože autorka si tam pozbierala všetko klišé, ale nevedela, ako ho spracovať tak, aby čitateľ neohŕňal nosom. Colleen je presný opak a za to by zrejme mala dostať medailu.

Recenzoval: Majka Danihelová