Život jedna báseň (Colleen Hooverová)

Hneď na úvod recenzie by som chcela vyvrátiť jeden fakt, na ktorý sa ma pýtalo skutočne veľa ľudí. Namiesto anotácie je zozadu na obálke úryvok z básne, avšak je písaný v mužskom rode. A tak sa ma viacerí pýtali, či je rozprávačom knihy muž.

Keď som odvetila, že nie, zmätene na mňa pozerali. Chcela by som teda ozrejmiť túto záhadu. Knihu rozpráva dievča Layken, iba vzadu na obálke je použitý úryvok z mnohých básní, ktoré sú v knihe. Konekrétne danú báseň písal chlapec, preto je písaná v mužskom rode, ale s hlavnou hrdinkou to súvis nemá.

Hoci je dej knihy úplne jednoduchý s minimálnymi zvratmi a bez akčnosti, veľmi sa mi zapáčil. Možno práve tá jednoduchosť, akou je daná kniha písaná. Tá ľahkosť, keď nám autorka podrobne opisuje situáciu v knihe. Na prvý pohľad je dej nezaujímavý, ale keď sa nad ním človek zamyslí, zistí, že mu táto jednoduchosť vlastne vyhovuje a krásne s postavami ladí. Načo písať o upíroch, ktorí nie sú reálni, a nikdy reálni nebudú?! Teen zaujímajú v poslednej dobe knihy, ktoré s nimi súvisia veľmi úzko. Keď sú v knihe problémy dnešnej mladej populácie, keď je knizha písaná ľahkým, mladistvým štýlom. A práve táto kniha taká bola.

Aj postavy si ma získali, celý čas som im verila. V kútiku duše som vedela, že sú plodom autorkinej úžasnej fantázie, no pri čítaní som na to všetko úplne zabudla. Postavy mi prišli skvelé, najmä pre ich realistické povahy. Vezmem si za príklad Layken, hlavnú hrdinku. Rieši reálne problémy, keď ju niekto naštve, dá mu patrične pocítiť. Keď ju niečo zarmúti, plače, snaží sa problémy vyriešiť. Správa sa jednoducho ako reálna ľudská bytosť, čo na knihe veľmi obdivujem. A ešte jednej detail, postavy sa správajú PRESNE na svoj vek. Layken má 18, správa sa ako osemnásťročné dievča, nie ako 50 ročná skúsená, trikrát rozvedená žena (áno, aj také knihy som už čítala, preto si to dovolím uviesť ako príklad. Tak by podľa mňa postavy vyzerať nemali). V každom prípade, na knihe mi sedelo absolútne VŠETKO!

Márne si prechádzam jednotlivé strany a snažím sa nájsť nejakú, čo i len najmenšiu chybičku krásy. Pre mňa bola táto kniha absolútne dokonalá.

Ani neviem, či je to postavami alebo niečím iným, ale kniha je super - mega - super dobrá :) Pre mňa chybu nemala. Zvyčajne ma také jednoduché deje nudia, potrebujem vo väčšine akčné či dokonca bojové scény, ale tu... mi to nechýbalo.

Okrem toho je v knihe významným prostriedkom aj poézia, čo veľmi oceňujem. Minimum autorov používa v knihách pre mladých poéziu. Colleen Hooverová to riskla, a v tomto prípade bol RISK naozaj ZISK.

Preto by som knihe chcela dať 5/5, skutočne zaslúžene!

Jediné, čo mi robí vrásky na čele je skutočnosť, že vlastne neviem, čo ma presne na tejto knihe tak zaujalo. Poznáte ten pocit, keďsa vám niečo veľmi páči, ale neviete to odúvodniť, no napriek tomu na svojom názore trváte? Presne takýto pocit z tejto knihy mám. Ohúrila ma. Prekvapila. Zaujala či možno aj poučila. Možno, keď si knihu prečítate vy, nejakú chybičku krásy tam nájdete.

Ale práve preto je život taký krásny - jedenému sa niečo vidí úžasné, druhý to neznáša. V prípade tejto knihy som si však takmer istá, že sa nenájde nikto, kto by ju vyslovene nemal rád.

Recenzoval: Kris