Železná skúška (Recenzia)

Konečne je tu niečo pre všetkých milovníkov a fanúšikov Harryho Pottera. Mysleli ste si, že už nikdy nepríde nič tak dokonalé? To je s najväčšou pravdepodobnosťou asi pravda, ale Železná skúška sa zatiaľ najviac približuje tomu pocitu, aký som mala pri Harrym.

Takže, keď niekto dočíta Harryho a bude chcieť čítať niečo podobné, určite mu odporučím všetkými desiatimi sériu Magistérium. Zárukou kvality sú už samotné autorky. Cassandra Clare – autorka veľmi úspešných sérií Nástroje smrteľníkov a Pekelné stroje a Holly Black – autorka obľúbenej série Kronika rodu Spiderwickovcov.

Vďaka tejto knihe máme opäť možnosť navštíviť čarodejnícky svet, zúčastniť sa na vyučovaní mágie a nájsť si nových priateľov v podobe hlavných hrdinov. Ako pri mnohých iných knihách, tak aj pri tejto som sa obávala príliš nízkeho veku postáv. Našťastie úplne zbytočne. Tri hlavné postavy – Calluma, Tamaru a Aarona si zaručene rýchlo obľúbite. Sú to priatelia, ktorými sa stali v magistériu – škole, do ktorej si ich vybral majster Rufus. Ten ich učí nové kúzla, učí ich ako s mágiou spolupracovať a využívať vo svoj prospech. Z nevysvetliteľných dôvodov chcel predovšetkým Callov otec zabrániť tomu, aby sa magické schopnosti u Calluma rozširovali a zdokonaľovali, ale nepodarilo sa mu to. Call si magistérium obľúbil, našiel si tam konečne priateľov a tešil sa z každého svojho úspechu. Nechápal, prečo je jeho otec taký veľký odporca mágie, ale rozhodol sa zistiť to. Postupne sa dozvedal kúsky svojej minulosti, ktorým vôbec nerozumel a nedávali mu zmysel. Sama som bola veľmi zvedavá, čo autorky vymysleli a čo všetky tie náznaky nakoniec budú znamenať.

Autorky zvolili vynikajúci štýl písania. Jednoduchý a zároveň veľmi napínavý. Taký, ktorý vás núti obracať stránku za stránkou a neskončiť až pokým neobrátite posledný list. Postupne odkrývajú tajomstvá a zároveň dávajú ďalšie hádanky. Vôbec som nedokázala odhadnúť, akým smerom sa kniha bude uberať. Samozrejme určité maličkosti boli jasné od začiatku, ale hlavnú zápletku som rozlúsknuť nedokázala. Kniha ma až do konca držala v napätí a zvedavom očakávaní.

Možno bude knihu veľa čitateľov kritizovať za podobnosť s Harrym Potterom, ale dnes je už naozaj ťažké napísať niečo absolútne originálne. Knihu, ktorá sa nebude podobať na žiadnu inú, ktorá bude mať úplne nový nápad, nový svet, nové nadprirodzené bytosti, neporovnateľné postavy...Je zaujímavé, že  podobnú hudbu alebo filmy nikto tak nekritizuje, ako sa práve kritizujú podobné knihy. Pre to sa ja na to pozerám tak, že vôbec nejaký autor dokázal napísať niečo aspoň z časti tak príjemné, milé, napínavé a zaujímavé , ako bol práve Harry. Mne sa železná skúška páčila veľmi, netrpezlivo očakávam ďalší diel a s radosťou si dám v blízkej dobe aj jej re-reading.

Kto má rád mágiu a kúzla, určite by sa tejto sérii nemal vyhýbať. Ja osobne mám čarodejnícke svety z oblasti fantasy literatúry jednoznačne najradšej, preto som sa knihy nevedela dočkať. Prečítala som ju za jedno popoludnie a po dlhej dobe to bola kniha, od ktorej som sa naozaj nevedela odtrhnúť a do ktorej som sa začítala od prvej stránky. Bola som veľmi milo prekvapená a knihe dávam zaslúžené hodnotenie.

Recenzoval: Ellie Smith