Zdá sa, že prichádza vrah, ktorý tu už raz bol

Sú chvíle, kedy sa nevedomky namočíme do situácie, v ktorej sme nechceli byť ani náhodou. Poznáte to? Ten nepekný pocit, ktorý sa dostaví, len čo zistíte, že sa nachádzate tam, kde vôbec, ale vôbec nechcete byť?

Sebastian Bergman sa aj napriek značným protestom ostatných členov dostáva opäť do vyšetrovacieho tímu. Ako policajný psychológ im bol totiž naporúdzi už v minulosti, pri riešení prípadu vraždy Rogera Erikssona. Tentokrát robí vrásky na čelách vyšetrovateľov neznámy páchateľ, ktorý hodnoverne kopíruje zločinca, ktorého Sebastian pred rokmi dostal za mreže. Má obávaný vrah Edward Hinde napodobiteľa, či dokonca akéhosi fanúšika? Čím viac sa vyšetrovací tím prehrýza prípadom, tým viac vychádzajú na povrch závratné skutočnosti. Vrah má k Sebastianovi bližšie, ako by sa mohlo zdať, a všetky jeho obete majú so Sebastianom niečo spoločné. Ten však okrem série brutálnych vrážd rieši i svoj súkromný život. Má svojej „novoobjavenej“ dcére Vanji povedať, že je jej otec? A nedostane sa i ona do nebezpečenstva?

Postava Sebastiana je akousi spojkou, ktorá zlučuje diely kriminálnej série dvoch švédskych autorov. Hoci je Učeň už druhou časťou, čitateľ nemusí hádzať flintu do žita, ak prvý diel nečítal. K pochopeniu kľúčových udalostí, vzťahových väzieb a taktiež i k vyriešeniu kriminálneho prípadu prvý diel de facto nepotrebuje. No zároveň sa bude o trochu dlšie rozhliadať a postupne nachádzať to, čo „skúsenejší“ čitatelia, ktorí sa s prvou časťou stretli, už dávno vedia.

„,Ak si všetci traja myslíte, že naozaj zvyšuje naše šance, tak nemáme o čom diskutovať, nie? Prijmite ho.‘
,Chceš to aj ty?‘
Zachmúrene pokrútila hlavou. ,Nie, ale prispôsobím sa. Ja tento tím nebudem rozbíjať. Sebastian to zvládne aj bez mojej pomoci.‘“

Príbeh má nesmierne pútavý začiatok – na čitateľov tu totiž nečakajú žiadne úvodné opisy, ale rovnými nohami vhupnú do deja, v ktorom sa po niekoľkých stranách udeje vražda. Tento fakt ako čitateľka nesmierne oceňujem, nakoľko sa hneď v prvých stranách zvyšuje čitateľská návykovosť a nevyhnutná potreba dozvedieť sa viac nových kľúčových faktov. Kniha sa aj napriek veľkému počtu strán číta ku podivu veľmi rýchlo a ľahko. Zatiaľ čo niektoré kriminálky pôsobia ťažkopádne a príliš dôležito na to, aby nimi čitateľ rýchlo preletel, v tomto prípade rýchle postupovanie v deji umožňuje hovorový a nenáročný jazyk, pomerne časté dialógy a rovnako aj krátke kapitoly.

Na všetky udalosti čitateľ nazerá z pohľadu tretej osoby, či už sleduje členov vyšetrovacieho tímu, hlavného aktéra Sebastiana alebo samotného zločinca. Veľmi lákavý je tu aj fakt, že všetky postavy majú svoje charakteristické črty a nezastávajú pozíciu bezduchých bábok, ktoré autorom slúžia len na to, aby sa mechanicky dopracovali k zločincovi. Takmer každá postava tu disponuje minulosťou, ktorá ovplyvňuje jej súčasné konanie, a zároveň rieši i svoje momentálne problémy.

Nejde tu teda len o klasickú naháňačku sériového vraha, ale čitateľ sleduje komplexnú epizódu pozostávajúcu z napätia, drámy, no i citov, ktoré podfarbujú činy jednotlivých postáv. Súkromie knižných charakterov však v deji nepôsobí ako spomaľovač či prostriedok na natiahnutie počtu strán. Práve naopak – tieto „zákulisné“ informácie sa vrývajú čitateľom pod kožu a vytvárajú akúsi domácu atmosféru.

Samotný kriminálny prípad je z pohľadu čitateľa takisto viac ako zaujímavý. Zločinec, ktorý odpozoroval prvky od niekoho, kto práve sedí v base, okamžite pritiahne pozornosť čitateľského publika. Narastajúci počet obetí a pochybnosti či doslova tápanie naslepo zo strany vyšetrovateľov zasa podporuje napätie a pocit neistoty, ktorý je v detektívkach nemálo dôležitý.

Učeň, rovnako ako aj prvá časť tejto série, má obrovský potenciál konkurovať kriminálkam od autorov, ktorí sú už na našom knižnom trhu ako doma. Minimálne postava Sebastiana Bergmana je v mnohých ohľadoch zaujímavejšia ako tie, ktoré sa dostali do čitateľského povedomia v priebehu minulých rokov. Hoci sa snaží dolapiť zlo, nálepka typickej kladnej postavy mu na čelo vôbec nepasuje. A práve táto skutočnosť z neho robí človeka z mäsa a kostí, ktorého si musí obľúbiť každý čitateľ.

Recenzovala: Sabina Walterová