Zachovajte paniku!

Zachovajte paniku, z najhoršieho sme dnu. Pokiaľ ste sa dostali dnu do stránok novej knihy Mareka Zákopčana, skutočne vás čaká už len to dobré, pretože sa ocitnete s partiou mladých ľudí v dynamickom príbehu so sviežim humorom.

Každý mal niekedy počas svojho štúdia pocit, že toho má nad hlavu a nezvládne nič. Keď tu zrazu svetlom na konci tunela sa stane nový semester. Čerstvý štart, nové možnosti a hlavne konečne oddych po skúškach, aj keď len na krátku chvíľu. Mladý študent Alex takisto začína nový semester, v ktorom ho čaká nejedna novinka. Očakávaný návrat rodičov z archeologickej výpravy sa udial bezbolestne, viac trápenia mu priniesla autoškola a nová láska.

Čerstvý štart, nové možnosti a hlavne konečne oddych po skúškach, aj keď len na krátku chvíľu.

„Moju mamu si získala vo chvíli, keď z ruksaka vytiahla fľašu červeného. V uvoľnenej atmosfére odhodila zábrany a s prešibaným úsmevom sa priamo opýtala, do čoho im môže naliať. ,Rovno do nás,´ odvetila mama.“

Sympatická Laura mu zamotala hlavu hneď v prvej chvíli, ako ju stretol. Čo však s tým, keď viac pokukuje po jeho najlepšom kamarátovi Tomášovi? Je do tohto roztomilého chalana schopného sa zapliesť do každej lotroviny naozaj zamilovaná, alebo sa len usiluje podráždiť Alexovu žiarlivosť? A čo s tou autoškolu? Naučí sa už konečne riadiť auto, alebo to boli len zbytočne vyhodené peniaze?

Naučí sa už konečne riadiť auto, alebo to boli len zbytočne vyhodené peniaze?

„,Ukončím otcovo šialenstvo!´ vyhlásila a prudko vstala. Vyzerala ako Spartakus odhodlaný poraziť každého, kto sa mu postaví na odpor. Ak chce, nech sa páči. Ja sa do toho namočiť nemienim. ,A ty mi s tým pomôžeš!´“

Autor vytvoril v tejto knihe zaujímavú spleť príbehov, ktoré sa môžu stať naozaj každému a mnohí ste si nimi už pravdepodobne aj prešli. V hlavnej línii síce ide o vyriešenie Alexovej lásky, no oveľa dôležitejšie sú vzťahy v partii a spoločné zážitky, ktoré ich udržujú pokope. Alkoholické vyčíňanie, nie veľmi dobrovoľná návšteva babičky na vidieku, výlet na Šíravu a do vianočnej Viedne. Nič z toho sa nespája ani v najmenšom s pokojným priebehom, práve naopak. Na každom kroku ich sprevádzajú úsmevné príhody, zaujímaví ľudia a neskutočné zhody náhod.

Celé rozprávanie je rozdelené do pätnástich nie príliš dlhých kapitol a každú z nich otvára párslovný opis. Vďaka tomu viete, čo vás v danej kapitole čaká. I keď nie vždy so stopercentnou istotou. Často len tušíte, čo ďalšieho študenti vyvedú, ale isto-iste viete, že nuda vás ani náhodou nečaká.

Často len tušíte, čo ďalšieho študenti vyvedú, ale isto-iste viete, že nuda vás ani náhodou nečaká.

„Bol som vonku, nasadol na autobus a prechádzal sa parkom, či čo to bolo. Zimná nádhera, aj keď trochu chladno. Potom som stretol bezdomovca, ktorý sa volá Debil, a mal na vodidle prasa. Požičal mi mobil a Xénia mi sľúbila, že vymyslí plán, ako získam späť Lauru. Dobré, čo?“

Keď som si prečítala anotáciu knihy, nemala som žiadne veľké očakávania. Veď to bude len bežný príbeh, akých sa napísala už obrovská kopa. Po prelistovaní prvých stránok ma však čakalo veľmi milé prekvapenie v podobe svižného deja popretkávaného vtipnými scénami i vážnym hľadaním šťastia. Aj na tejto knihe vidíme dôkaz, že vek autora nie je pri kvalite diela rozhodujúci. Zachovajte paniku! totiž vyšlo z dielne jedného z najmladších slovenských autorov a veruže je to dobré čítanie. Žiaden rozvláčny nudný text, ale dynamicky plynúce riadky, ktoré spravia slnečnými aj zachmúrené dni. Musíte však ma trochu zmyslu pre humor a iróniu, lebo bez toho by ste si strany knihy neužili, ako sa patrí. Tak nestresujte a naučte sa, ako zachovať paniku.