Vždy zomierajú obaja

Vždy som čakala, že si po mňa prídu v noci.

Ohnivá kázeň je nie len novinkou na Slovensku, ale i Anglicku (alebo kde to vlastne vyšlo v originály :D). Získalo sa na ňu veľa dobrých ohlasov, porovnávajú ju s Hunger Games a preto sa adaptovala ako trilógia, ktorej druhý diel, Map of Bones, vychádza niekedy teraz v originály, alebo niekedy teraz ešte len vyšiel.

Po prvé, bola to prvá kniha, pri ktorej som si povedal, že je pravda, čo hovoria druhí. Čiže áno, Ohnivá kázeň sa podobá na Hry o život. No zároveň nie, je to kompletne iný príbeh a keby sa ma mal niekto spýtať, čo presne sa z tejto knihy podobá na HG, tak by som pravdepodobne odpovedať nevedel. S Hrami o život to má spoločné..taký ten nádych. Atmosféru. No hneď už na začiatku vám poviem - Ohnivá kázeň je jedinečný príbeh. A to myslím fakt vážne.

Keď si predstavíme dnešné dystópie, je to všetko na jedno kopyto, priznajme si. Avšak keď hľadáte nejakú naozaj inú dystópiu v týchto časoch, vyberte si v kníhkupectve Ohnivú kázeň, pretože tá je úplne iná.

Námet je úplne perfektný - dvojčatá, jedno alfa - dokonalé, perfektné, úžasné, druhé omega - poškodené, zdeformované, znevážené, posielané do určitých ubytovní. Námet je úplne dokonalý. Myšlienka? Mne sa veľmi páči myšlienka - rovnosť. Myslím si, že na svete jej je naozaj málo, ľudia sa označkujú, hádajú sa o to, kto je vyšší, ako by boli naozaj iní -  v tejto knihe sníva hlavná hrdinka nebezpečný sen: sen o rovnosti. Mne sa to proste veľmi, veľmi páči. No poďme k samotnému spracovaniu a k tomu, ako sa s tým Francesca popasovala.

First things first, musím uznať, že Francesca má krásny štýl písania. Nie príliš náročný, no pekný pre oči :) Ale...

Viete, prečo som túto knihu čítal asi tak dva týždne? DVA TÝŽDNE?! Pretože ten začiatok. Ten začiatok. Niežeby bol zlý, bavil ma, iba bol pre mňa taký...kostrbatý. Pomalý. Predieral som sa cez prvých sto strán naozaj pomaly a ťažko. Po sto strán sa to začalo urýchľovať, potom to šlo ako po masle. Neviem či je to mnou, alebo knihou. Možno oboje. No aj tak - pre mňa bol ten začiatok ťažký na prekúsanie. Nie nadarmo sa hovorí, že začiatky sú ťažké!

Táto kniha z môjho pohľadu mala dve nevýhody: jedna bol ten začiatok, čo som už vyššie spomínal, no druhé bol štýl, akým bola kniha písaná. A myslím to nasledovne: keď som čítal túto knihu, mal som pocit, ako by hlavná hrdinka predo mnou sedela a rozprávala mi ten príbeh, nie akoby sa práve teraz dial. Dúfam, že ste mi pororzumeli. Proste, ono to tak vyznie, ako by bola kniha písaná v minulom čase. Sadli sme si, vtedy, keď prišli a podobne. Mne to potom vyznelo akoby som ten príbeh počúval, nie čítal ako dej, že sa to práve teraz odohráva. Akoby som vypočúval hlavnú hrdinku, ktorá mi ten príbeh rozpráva.

Čo sa týka postáv, každá mi bola sympatická, či už kladné postavy alebo záporné. S hlavnou hrdinkou, Cass, si podľa mňa urobíte dobrý vzťah a zapáči sa vám. Mne sa zapáčila, možno sčasti aj preto, že pripomínala trochu aj Katniss. Hlavný hrdina, Spachtoš, bol fajn, i keď mi miestami jeho slová nepripadali ako by to povedal on. Niektoré jeho monológy mohli byť reálnejšie, menej také...poetickejšie, spisovatelskejšie (vau, to je slovo). Ale viete, ako to myslím.
Tých sto strán prvých, cez ktoré som sa prehlodával ako škrečok cez neviemčo, som si bol istý, že knihe dám tri hviezdičky. No po tej stej strane, keď sa to pre mňa rozbehlo a išlo, zapáčilo sa mi to väčšmi, bol som si zasa istý, že dám knihe tie hviezdičky štyri. Lenže...robil som kopu recenzií na knihy, ktorým som dal štyri hviezdičky a úprimne si to zaslúžili. Avšak o tejto knihe by som to nemohol s čistou mysľou povedať. Ten začiatok bol pre mňa naozajstný challenge, a keby nebolo "mňa" a správal by som sa ako niektorí ostatní, vyprdol by som sa na to. Čiže kniha potom mala pre mňa jednoznačné hodnotenie.
Táto kniha by určite bola dobrá ako vo filmovom spracovaní či seriálovom, pravdaže, ak by sa dostala do správnych rúk, pretože je naozaj zaujímavá. Taktiež by si podľa môjho názoru táto kniha zaslúžila viacej pozornosti - na to, ako niektoré nanič youngadultovky sú vyhajpované do nebies, i tejto by sa zišiel aspoň menší humbuk :D Ak máte radi dystópie, prečítajte si ju. Je naozaj zaujímavá, super, len mne nesadol ten začiatok, to je všetko :D

Úprimne dúfam, že vydavateľstvo YOLi vydá celú trilógiu. Prosím, prosím, PROSÍM! Pretože toto má fakt obrovský potenciál a je vidieť, že každou stranou sa autorka zlepšovala. Teším sa na druhý diel a snáď aj na tretí, ktorý, prosím, prosím, PROSÍM, uvidím na poličkách slovenských kníhkupectiev. Táto trilógia má potenciál a aj bude využitý, to viem :D Len tých prvých sto strán, všakže....

Kniha bola skvelá, super a teším sa na pokračovanie, ktoré od YOLi očakávam! Len ako som spomínal už niekoľko krát - tých prvých sto strán boli pre mňa prekážkou. Neviem čím, no proste to tak bolo. Keďže som sa nevedel rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami, tak tejto knihe dávam 3 a pol hviezdičky. Chcel som jej dať štyri, no je tu kopu kníh, ktoré majú štyri a sú od tejto lepšie. No ja som si istý, že druhý diel si zoberie o jednu celú viac! :-)

Percentuálne hodnotenie: 65%

Recenzoval: Miloš Bihári