Vy ho nevidíte, on vás áno... Stalker

Určite mnohým z vás je známa autorská dvojica, ktorá vystupuje pod menom Lars Kepler. Táto dvojica píše kriminálne romány, ktoré sa tešia naozaj veľkej obľube. Mnohí mi vraveli, že je jedno ktorou knihou začnem a tak som sa rozhodla pre novinku STALKER, ktorú som dostala od vydavateľstva IKAR. Nezvyknem siahať po knihách autorov, ktoré sú u ľudí tak veľmi obľúbené, ale pri Stalkerovi som urobila výnimku. Sčasti to bola chyba.

http://1.bp.blogspot.com/-5A-ne0G_9RE/VcGjL3EF8nI/AAAAAAAADkw/qFOtiaBaeBQ/s400/large-stalker.jpgAnotácia: Na e-mailovú adresu Úradu kriminálnej polície prišlo video. Niekto sa vkradol do záhrady rodinného domu a tajne nakrútil ženu cez okno. Na ďalší deň sa našlo jej telo, zomrela na následky rezných a bodných rán.
Polícia dostala ďalšie video, ale neobsahovalo nijaký záchytný bod, podľa ktorého by bolo možné ženu identifikovať. A potom už bolo neskoro.
Björn Kern našiel doma surovo zavraždenú manželku Susannu a utrpel takú ťažkú psychickú traumu, že vyupratoval celý dom a mŕtvu uložil do postele. Možno videl nejaký dôležitý detail, ale bol v akútnom šoku a policajti ho nemohli vypočuť.
Vyšetrovatelia pri pátraní po sériovom vrahovi povolali na pomoc psychiatra a psychoterapeuta Erika Mariu Barka a ten uviedol Björna do hypnotického stavu. Lenže to, čo mu muž v hlbokom tranze porozprával, spôsobilo, že Erik sa rozhodol polícii klamať.

Hneď teda začnem tým, prečo si myslím, že som spravila chybu. Toto bola moja prvý Keplerovka. Objavili sa tu postavy, ktoré už boli v predošlých knihách a ja som nemala ani šajnu, kto to je a aká je spojitosť s postavami v tejto knihe. Takže občas som bola dosť zmetená. Čo sa však týka nechutností, tak za mňa dávam 5 netopierov. Takto dáko si predstavujem opisy obetí. Určite inak na vás pôsobí opis dobodaná žena a dobodaná žena, s vyvrátenou čeľusťou a s rukou obviazanou okolo hlavy. V tomto smere som bola naozaj spokojná a autori mi ponúkli naozaj skvelé detaily. Mnohí takéto opisy pokladajú vraj za extrém, a že je to až moc. Ľudia, keď pozeráte krimi film tiež tam nemáte vyštvorčekované telo obeti. To vám ako extrém nepríde? Veď ste ako keby účastníkom pri tele obeti ale opis v knihe vám príde extrémny.

Ak sú lampy rozsvietené,

môže ťa stalker vidieť zvonku,

ale ak sú zhasnuté, ty neuvidíš stalkera,

ktorý je už vnútri.

Kniha je pomerne hrubá a veľká, takže bolo viac ako pravdepodobné, že v knihe sa objavia hluché miesta. Našťastie, tieto hluché miesta zarovnali naozaj veľmi dobre opísané scény, z pohľadu obetí stalkera. To ma vždy pri čítaní jemne mrazilo. Možno ešte čo by som tak trochu ofrflala je konanie a dialógy postáv. Občas dialógy boli dosť nudné, občas nezmyslené, len aby tam jednoducho tá priama reč bola. No a takisto na tomto istom princípe fungovalo aj konanie. Občas úplne nezmyselné a takisto i nudné vyšetrovacie postupy. Neviem ako vo Švédsku, ale my na Slovensku si určite zaťahujeme závesy, pretože už od mala nám rodičia prizvukujú zastri si nech ti nečumia do izby. Takisto mi nedá nespomenúť jednu brilantnú poznámku jednej pani, keby nájdete ľudské torzo, zakopete ho a odrežete jeden prst a odložíte ho do mrazničky? Veď keby náhodou prišla polícia?! No myslím si, že nie a myslím si, že mnohí by najskôr vyvrátili jedlo a až potom by riešili čo s torzom.

Ak si vezmem všetky pre a proti knihy vychádza mi z toho z 5 netopierov zlatý stred. Prikloním sa však k lepšiemu hodnoteniu, pretože toto určite nebolo zlé krimi a jednoznačne som čítala oveľa horšie a nudnejšie. Bohužiaľ sa mi však opäť potvrdilo, že štýl písania dvoch autorov mi znova nesadol a kým som si knihu neotvorila ani som netušila, že Lars Kepler, sú vlastne dvaja autori. Určite však tejto dvojici dám ešte šancu, pretože knihy naozaj ľudia vychvaľujú a ako som už spomínala opisy obetí sú naozaj famózne a to je práve to, čo ma najviac v krimi knihe zaujíma a fascinuje. No a takisto chválim, že názov knihy nebol chvalabohu preložený na dákeho nudného Sliediča a podobne.

No a ešte teda poznámka na záver. Keby si nechávam v noci odostreté už by som sa zrejme nikdy nepozerala do okna s tak pokojným pocitom ako po prečítaní tejto knihy. A tu je niečo málo z histórie stalkerstva:

V roku 1921 zverejnil francúzsky psychiater de Clérambault štúdiu o pacientovi, ktorý mal imaginárny milostný vzťah. Tento prípad považujú mnohí za prvú odbornú analýzu stalkera. Dnes sa za stalkerov označujú ľudia, ktorí trpia syndrómom prenasledovateľa, chorobnou posadnutosťou pozorovaním inej osoby. Takmer desať percent ľudí sa počas svojho života stalo obeťou nejakej formy stalkovania.

Recenzovala: Monika Fejfárová