Trhlina

Jozef Karika je síce známy slovenský autor, no doteraz som žiadnu z jeho kníh nečítala. Na základe anotácie by som možno nedala šancu ani Trhline, avšak po prečítaní ukážky som zmenila názor.

Prvá vec, ktorú potrebujete vedieť: Trhlina nie je obyčajná kniha a nevznikla zvyčajným spôsobom. Autorovi sa jedného dňa ozval chlap, ktorý mu vyrozprával svoj príbeh. Jozef Karika jeho rozprávanie nahral, doplnil o niekoľko vlastných zistení, upravil a spracoval do knižnej podoby.

Rozprávačom príbehu je Igor, spočiatku úplne obyčajný nezamestnaný čerstvý absolvent vysokej školy. Potom však objaví nahrávky, vďaka ktorým sa postupne - poháňaný vpred túžbou vyprodukovať skvelý blogový príspevok - zapletá do desivého diania spojeného s nevysvetliteľným miznutím ľudí v pohorí Tribeč.

Budem citovať anotáciu, pretože kladie otázku, ktorá bude hlavou zrejme bežať aj vám: Legenda, zámerná mystifikácia alebo desivá skutočnosť?

Práve fakt, že je kniha zmesou niekoľkých dokázateľných faktov a nahrávok rozprávania skutočného človeka (pokiaľ sa teda zhodneme, že si to autor nevymyslel úplne celé, čo sa nedá úplne vylúčiť), jej dáva akýsi zvláštny rozmer. O to väčšmi, že je samotná Igorova výpoveď veľmi mätúca, neuveriteľná a... hororová. Musím oceniť, že v Trhline nikto nasilu nepodsúva svoju pravdu - rozprávač Igor nikoho o ničom nepresviedča, autor nezaujíma pevné stanovisko, jednoducho čitateľom poskytne dostupné informácie a nechá na nich, aby sa z nich nejako vymotali. Ja som si na konci príbehu svoje vysvetlenie našla.

S výnimkou niekoľkých článkov či poznámok je drvivá väčšina textu venovaná práve Igorovmu rozprávaniu. Štýl, akým je podané, si ma získal už v ukážke. Je totiž jednoduchý, stručný, stránky rýchlo plynú a do knihy sa dá rýchlo a ľahko začítať. Navyše máte vyslovene pocit, akoby ste počúvali skutočnú osobu, či už vďaka vtipným ironickým postrehom alebo občasným nadávkam, ktoré vhodne dopĺňajú Igorov prejav. Realistický dojem dotvárajú i ďalšie veci, od žilinského prostredia, cez nenásilné odkazy na Hru o tróny, až po fakt, že sa Igor venuje blogovaniu. No a k tomu všetkému sa postupne pridávajú rôzne nevysvetliteľné a desivé záležitosti...

Osobne som k príbehu už od začiatku pristupovala ako k čistej fikcii s nezvyčajným pôvodom a spracovaním. Stále ho tak vnímam. Môžem vás však ubezpečiť, že ani takýto prístup nemal negatívny vplyv na jeho atmosféru. Tá bola skutočne jedinečná a miestami vyslovene desivá, často kvôli drobnostiam. Trhlina sa neuchyľuje k prehnaným nechutnostiam a je zvládnuteľná i pre ľudí, ktorí hororom veľmi neholdujú (ako napríklad ja).

Počas čítania som sa síce občas cítila frustrovaná a zmätená, ale, ako som už spomenula, napokon som si názor utvorila, i keď nikdy presne nezistíme, aké okolnosti viedli k vzniku knihy. Faktom ostáva, že ide o naozaj pútavé čítanie s niekoľkými originálnymi prvkami. Nebudem Trhlinu hodnotiť hviezdičkami, keďže sa nejedná o bežný príbeh čisto z autorovej hlavy, no rozhodne ju odporúčam fanúšikom mysteriózna, záhad alebo tým, ktorých zaujme ukážka.

Recenzovala: Kristína Smolková