Tom Michell – Môj priateľ tučniak

Úžasný a dojímavý príbeh priateľstva medzi človekom a tučniakom plný dobrodružstiev, humorných situácii a v neposlednom rade lásky. Koniec-koncov práve láska zohráva najdôležitejšiu rolu v našich životoch. Keď sme smutní, unavení, nahnevaní či stratení vo víre života, podvedome vyhľadávame práve istú dávku lásky v akejkoľvek podobe.

Ako sa mohlo stať, že tento tučniak znamenal tak veľa? Aspoň toto sa dá ľahko vysvetliť. Každý, kto sa náhle odsťahuje ďaleko od rodiny, priateľov a domácich miláčikov, ktorých ľúbi, cíti surovú, zraniteľnú prázdnotu. Je to nevyhnutné, dokonca aj napriek úžasnej kompenzácii. Príroda sa hrozí vákua. A do tohto priestoru vbehol Juan Salavador. Najprv ho obsadil, potom ho zaplnil a ovládol. Nestačilo mu to, a preto ho roztiahol, rozšíril poza jeho rozmery. Nepremýšľal som nad tým, jednoducho sa to stalo.

Hlavný hrdina príbehu je mladý dvadsať ročný muž prahnúci po úniku – ako sám tvrdí – z nudného anglického vidieka niekam za dobrodružstvom. A preto hneď, ako sa mu naskytne príležitosť vycestovať, vycestuje za prácou do Južnej Ameriky, kde chce okrem iného spoznávať taje a krásy tejto krajiny. Domovom na pár rokov sa mu tak stane internátna škola v Argentíne, kde sa stane učiteľom.

Autor Tom rozpráva svoj príbeh o priateľovi tučniakovi, ktorému dal meno Juan Salvador. Spoznali sa netradične. Pri mori. Úplnou náhodou na seba natrafili. A stala sa z nich nerozlučná dvojica. Aj keď tomu predchádzalo ešte zopár vtipných situácii. Tom zachránil tučniakovi Juanovi Salvadorovi život. Osobne si myslím, že nie každý jedinec by v takej situácii, v akej sa ocitol Tom, postupoval podobne. Ono to hlavného protagonistu aj celý život prenasledovalo ako Damoklov meč, ktorý visel vo vzduchu s otázkou: Prečo? Čitateľ má možnosť získať odpovede na všetky autorove vnútorné otázky, ktoré zmietajú jeho vnútrom – Kto vlastne komu pomohol?

Netradičné dobrodružstvá, ktoré spoločne títo dvaja podstúpili sú nenapodobiteľného charakteru a preto odporúčam radšej si ich prečítať :) Veľmi vtipná historka je o prvom kŕmení tučniaka Juana Salvadora, kedy sa mu zdrojom potravy mali stať… ale nebudem príliš prezrádzať, naozaj to stojí za prečítanie. Okrem iného si tučniak pocestuje v autobuse, kde svojmu priateľovi Tomovi spôsobí nepríjemné faux pas, či cesta lietadlom.

Tučniak magellanský je neobyčajné zviera. Čitateľ má možnosť dozvedieť sa množstvo detailov a informácii o žití a spolužití týchto stvorení v komunite ostatných tučniakov. Informácie nie sú podávané len faktograficky, čo ale kvitujem, pretože príbeh nevyznieva fádne ani nudne, práve naopak, máte možnosť dozvedieť sa o živote tučniakov z priameho pozorovania Juana Salvadora.

Úvahy o vtedajšej ekonomickej situácii v Argentíne a celkovo o žití v Južnej Amerike, o domorodcoch, kultúre, neobyčajnej prírode sú fascinujúce a určite nejedného z vás zaujmu. Tak ako mňa. Knižku som zhltla na jedno posedenie, pretože ma strhol príbeh jedného neobyčajného tučniaka Juana Salvadora, ktorého som si zamilovala a túžobne som si predstavovala ako sa túli aj k mojim nohám, keď večer zaspáva – tak ako to robil pri nohách svojho priateľa Toma. Nechcela som, aby sa títo dvaja odlúčili, aj keď pre mladého, nevybúreného, po dobrodružstve túžiaceho Toma to bola veľmi nešpecifická situácia a možno až záťaž. Preto sa Tom pokúšal nájsť tučniakovi domov.

Nech boli akokoľvek zaujímaví a zábavní všetci compañeros, ktorých som počas spoločných životných ciest stretol a s ktorými sme na nejaký čas zdieľali spoločnú cestu, oheň, hrniec či dokonca stan, boli jednoducho loďami, ktoré zmizli do noci. Nikdy by som im neotvoril svoje srdce tak, ako som ho otvoril Juanovi Salvadovi, a rovnako to vnímali aj ostatní, ktorí sa s ním stretli.

Medzi stránkami tejto úžasnej knižky, ktorá vám dokonca nezaberie ani toľko času (205 strán) sa dozviete ako to s hľadaním domova pre Juana Salvadora dopadlo. Kde ho nakoniec našiel?

Som nadšená a odporúčam každému jednému z vás túto oddychovku – upokojí a prinúti zamyslieť sa nad niekoľkými skutočnosťami svetového prírodného bohatstva.

Samozrejme, dôvod, prečo očaril všetkých, rovnako dospelých ako aj mladých, bol, že podobne ako každý dobrý kňaz bol Juan Salvado výborný poslucháč, trpezlivo absorboval všetko, čo mu kto povedal, od výrokov o počasí až po tajné srdcové záležitosti, a nikdy neskákal do reči. Díval sa ľuďom priamo do očí a vždy venoval takú veľkú pozornosť tomu, čo mu hovorili.

Klikajte a kupujte tu na bux.sk  Neoľutujete!

Recenzovala: Martina Javorková