Tento muž

Po prečítaní knihy od Jodi Ellen Malpasovej: Tento muž, z vydavateľstva Ikar, by som doplnil jej názov podtitulom: "a táto žena". Lebo nič v ľudskej spoločnosti sa nekoná mimo vzťahu muža a ženy, nikdy to nie je len o jednom póle.

Príbeh, o ktorý ide v tejto knihe rozpráva žena, teda zo svojho ženského zorného uhla. Zvláštnosťou knihy je však, v závere pridaná, "bonusová kapitola", ktorá opisuje začiatok ich vzťahu, rovnakú situáciu z pozície "toho muža". Až tam je všetko jasné, až tam je uvedený celý príbeh na pravú mieru. Týmto princípom pohľadu z oboch strán je umožnené čitateľovi aj hlbšie sa nad všetkým zamyslieť.

U vydavateľa je kniha zaradená ako súčasná svetová literatúra, erotika a sex, aj ako román pre ženy. Tu by som sa teda mal ospravedlniť všetkým ženám, že sa angažujem do ich románov... Pravdou je, že kniha je preplnená podrobnými opismi sexu, skoro ako taká menšia Kámasútra. Napriek rôznym polohám však v podstate ide v každom akte, technicky vzaté, vždy o to isté.

Pre mňa bolo značne nezvyklé neustále zdôrazňovanie "mužskej krásy" toho muža Jesseho Warda a prakticky ani slovo o kráse jeho sexuálneho objektu Avy O'Sheaovej. Poddajná žena a žiarlivý, panovačný muž, ktorý chce vlastniť túto ženu navždy. Jej je to spočiatku v podstate jedno, lebo sex s ním jej vyhovuje. Takýto erotický a vzťahový motív sa nesie celým príbehom, až sa Ava postupne stavia na odpor voči psychickému ovládnutiu a prázdnote v osobnostnom vzťahu s dominanciou muža.

Ava postupne odhaľuje podstatu konania Jesseho, aj podstatu jeho bohatstva. Predpokladám, že ženská čitateľská obec objaví pôvab knihy aj v niečom inom ako ja. Pre mňa je to akýsi zrkadlový odraz reality "modernej" spoločnosti "západného" sveta a konzumnej civilizácie. Dokonca, po prečítaní niekoľkých nových kníh pozorujem zrejmý trend, ktorý sa prejavuje v podobných bestselleroch - bez erotiky to proste nejde...

To, že je Jesse Ward dokonalý muž je neustále zdôrazňované, až to začne pôsobiť ako isté ospravedlnenie jeho panovačnej a žiarlivej povahy. O Ave O'Sheaovej sa dozvieme len toľko, že má peknú postavu a je šikovná bytová architektka. Pochopiteľne, žena je (pre muža) krásna už aj tým, že je žena. Žensky pôsobia aj opisy príťažlivosti muža. Ako príklad: "Voňal božsky - čerstvou vodou a mentolom...". Ako málo niekomu stačí na príťažlivosť.

Jesse je bohatý muž a táto skutočnosť je patrične zdôraznená aj tým, že všetko, čo je na ňom, je "značkové" a preto aj dokonalé. Pri hlbšom zamyslení z toho vychádza podstata systému "kastovania" modernej civilizácie. Nie síce navonok a formálne, ale o to dôkladnejšie - podľa bohatstva. K čítanej knihe si zvyknem robiť  poznámky, aj v tejto som našiel viac perličiek hodných zaznamenania, ale nebudem zdržiavať, nechávam to na postreh budúcich čitateľov.

Tentokrát som sa nedal zviesť a písať túto čitateľskú recenziu hneď po jej prečítaní. Moje dojmy sú preto už mierne "schladené" a práve preto ma zaujala perfektne čerstvá čitateľská recenzia na túto knihu z klávesnice ženy Judit. Prečítal som si ju až teraz, keď som dopísal svoje dojmy, teda nie som tou recenziou ovplyvnený. Napriek tomu musím súhlasiť takmer so všetkým, čo napísala ONA. Odporúčam, teraz si prečítať túto dokonalú recenziu o "dokonalom" mužovi od ženy Judit.

Za všetko len jedna citácia od Judit:

"Celkovo by som sa uspokojila aj s oveľa menším počtom erotických scén."

Recenzoval: Jozef Javurek