Stretnutie na pokraji smrti

Akú lavínu nepredvídateľných skutočností spustí jedna skratová situácia na nesprávnom mieste? A čo ak sa odohrá v pravý čas s odlišným človekom, ale spoločným cieľom?

Dvaja mladí, nepochopení a odlišní študenti strednej školy sa v rovnaký čas ocitnú na nezvyčajnom mieste. Vzájomne sa nepoznajú, až kým sa ich pohľady nestretnú na desaťcentimetrovej rímse v školskej zvonici. Nad nimi je len modré nebo, ale keď uprú svoj pohľad dole, v očiach sa im blysne strach zo šiestich poschodí pod nimi. Každý z nich sa tam ocitol z rovnakého dôvodu. Na výčiny extravagantného Fincha sú spolužiaci zvyknutí, ale čo tam robí Violet? Spoločne sa vzdajú a na druhý deň sa v školských novinách objaví článok o tom, ako Violet zachránila problémového chlapca. Len oni dvaja vedia, ako to v skutočnosti bolo naozaj. Nesúrodá dvojica začne spoločne pracovať na školskom projekte. Theodor presvedčí Violet, aby namiesto dvoch divov Indiany preskúmali všetky zaujímavé miesta krajiny. Spoločné výlety im prinášajú zvláštne poznania o sebe samých a zisťujú, že len na potulkách sa dokážu zbaviť nálepiek, ktoré im dávajú tí, čo ich nepoznajú. Objavujú svoje skutočné ja a začínajú pociťovať šťastie. Článok v novinách, v ktorých je Violet pasovaná za záchrankyňu života spolužiaka, začínajúci sa cit a množstvo ďalších problémov spúšťa lavínu zlomových situácií oboch mladých ľudí.

„A vtedy povie: ‚Skočme.‘
‚Si si istý? Je to najvyšší bod Indiany.‘
‚Som si istý. Teraz alebo nikdy, ale potrebujem vedieť, či si v tom so mnou.‘
‚Som.‘
‚Pripravená?‘
‚Pripravená.‘
‚Na tri.‘ Skočíme práve tam, kde sa potulujú deti.“

Jennifer Nivenová je americká spisovateľka románov pre dospelých. Všetky skvelé miesta je jej prvotina pre mladšiu generáciu. Jednoduchá, ale pútavá obálka poľahky pritiahne pozornosť všetkých očí. Spisovateľka detailne rozobrala príbeh dvoch mladých ľudí, ktorí bojovali so svojimi démonmi najlepšie, ako vedeli. Príbeh vychádza zo skutočnej udalosti, ktorú autorka zažila.

Román je písaný z pohľadu oboch hlavných postáv. Jennifer Nivenová vytiahla na svetlo nie príliš ľahkú tému a zahryzla sa do nej s veľkou vervou. V tematike samovraždy, depresie a duševných chorôb sa autorka snažila odkryť všetky temné zákutia. Pokúsila sa odtabuizovať tému samovraždy a myslím, že s ľahkosťou jej vlastnou sa jej to podarilo.

Celá kniha je písaná pútavo s nádychom melanchólie a smútkom, sčasti depresívna, ale pretkaná zvláštnym čarom. Pri čítaní zažijete emocionálnu jazdu, nakoľko autorka dokáže vyburcovať všetky vaše zmysly. Dej naberá na gradácii v poslednej tretine knihy. Viac dialógov a menej opisov dáva čitateľovi otvorený vstup medzi hlavné postavy a čitateľ veľmi rýchlo zhltne jej obsah. Obe hlavné postavy majú reálne vyprofilované charaktery. Jednoduchý dej je okorenený vedľajšími postavami, ktoré len dotvárajú kulisu príbehu. Problematický Theodor, aj napriek vlastnostiam, ktoré mu autorka vpísala do charakteru, vôbec nepôsobí ako záporný hrdina. Práve naopak. Skúsenejšiemu oku čitateľa neujde a okamžite dokáže vycítiť, prečo Finch koná tak, ako koná, prečo sa správa svojsky. Vo svojej podstate je neškodný, len nálepka, ktorá mu prischla a nevie sa jej zbaviť, sa s ním vlečie.

„Ale ja nie som len zbierka symptómov. Nehoda mizerných rodičov a ešte mizernejších chemických spojení. Nie som problém. Nie som diagnóza. Nie som choroba. Nie som niečo, čo sa dá zachrániť. Som človek.“

Obaja mladí ľudia hľadajú svoje ja a bojujú o miesto medzi svojimi spolužiakmi a rodinou. Obaja sa pohrávajú s myšlienkou na smrť, ale kdesi v kútiku srdca túžia žiť aj napriek všetkým tragickým okolnostiam, ktoré ich postretli. Kým Theodor bojuje sám, jeho rodina si žije život mimo neho a nemá žiadnu pozornosť a podporu zo strany najbližších, Violet má chápavých a pozorných rodičov. Tak prečo potom stála na tej istej rímse? Aké mala dôvody? S čím sa mladé dievča nevedelo vyrovnať? V škole bola obľúbená roztlieskavačka, zakladateľka webovej stránky, nadšená spisovateľka a priateľka najkrajšieho chlapca na škole. Viedla rušný spoločenský život mladého bezstarostného dievčaťa. A potom BUM! Zrazu nastal veľký a nepredvídateľný obrat v jej správaní. Nočné mory, výčitky svedomia, rozchod s priateľom, zanevrie na písanie a odcudzí sa od spolužiakov. Naopak Theodor trpí depresiami, nespavosťou, má bipolárnu poruchu, problémy s výbušnosťou a sebakontrolou. Obaja sú rozdielni, ale majú mnoho spoločného.

Všetky skvelé miesta je smutná, krásna, vážna a vo všetkých smeroch veľmi diskutabilná kniha. V mnohým momentoch nechala autorka veľa nezodpovedaného, čo dáva čitateľovi priestor na zamyslenie sa. Veľa krásnych myšlienok vás nechá na pochybách a budete sa neustále pýtať: PREČO? Celý román je emočne veľmi vypätý, autorka šla pod kožu hlavným postavám a vy máte pocit, že vás tá ich temnota doslova pohlcuje.

Kniha zachytáva reálny príbeh, ktorý je dôkazom toho, že existuje veľa dôvodov, prečo sa oplatí žiť. Aj keď sa Finch a Violet do seba zaľúbia, nečakajte žiadnu lepkavú či zamilovanú romantiku. Záver knihy ma úplne odrovnal, nečakala som taký šokujúci zvrat.

Všetky skvelé miesta odporúčam pre všetkých, ktorí sa nevedia vyrovnať s ranami osudu. Pre všetkých, ktorí niekoho stratili a hľadajú silu ako ďalej žiť. Príbeh zapasuje tým, ktorí obľubujú silné emotívne príbehy s dramatickým a zložitým osudom hlavných hrdinov.

Recenzovala: Simona Rošková