Stephen King - Pán Mercedes

Kniha sa čítala naozaj rýchlo a autor znova obhájil svoje rozprávačské majstrovstvo. Žiadne hluché miesta. Odbočky od deja boli vítané a dôležité.

Spisovateľ vždy vie, čo robí a ani teraz tomu nebolo inak. Naservíroval nám svoj typicky šialený a hrôzostrašný príbeh, na ktorý sme zvyknutí. Zmena nastala len v jednom aspekte a to v tom, že King chcel skúsiť asi niečo nové a do tejto knihy primiešal detektívne prvky. Takýto ťah mu vyšiel a myslím si, že si tým získa nových čitateľov.

Dej sa rozbehol od prvej stránky a napätie výborne gradovalo. Bývalý policajt Hodges bol na stope vraha čoraz bližšie, no ani si to neuvedomil a to bola pre mňa najväčšia skúška nervov. Škoda, že ma hlavní hrdinovia nepočuli, lebo som im to vravela. Autor vie toho, kto jeho dielo číta, dostať až na pokraj nervov. To sa stáva permanentne. Bojíme sa, akú ďalšiu postavu nechá zomrieť, ako ju nechá zomrieť a na konci nás nečaká happy end v tom pravom zmysle slova. Prosto, náš "Majster slova". Tentoraz King vytvoril na svoje pomery celkom pekný koniec, (Neverila som, že toto niekedy v spojitosti s týmto spisovateľom napíšem. Aj ja som touto skutočnosťou zaskočená.), ale musel to pokaziť poslednou stranou. Nezaprel sa.

Kniha sa sústreďovala na vnútorné prežívanie postáv a to v jeho dielach stále uvítam. Vieme, prečo konali tak, ako konali a môžeme im lepšie nahliadnuť do (niekedy aj zvrátenej) mysle. Je to najlepší spôsob, ako rozmýšľať dopredu, vytvárať si vlastné scenáre a potom sa pozerať, ako sa líšia od autorovho plánu. Nuž, King je kráľ a je niekoľko kilometrov pred čitateľom.

Spisovateľ pochopil, že musí ísť s dobou a v príbehu sa vyskytujú samé výdobytky dnešnej doby. Vlastne, celý Pán Mercedes bol aj o tom, ako sa starší ľudia nevedia stotožniť s pretechnizovaným svetom, no nakoniec ho musia prijať. Prípad vraha s mercedesom by sa inak tak rýchlo nevyriešil a mohlo by dôjsť k väčšej tragédií, aká sa už stala.

Ja sa, naopak, neviem stotožniť s tým, ako sa to všetko až príliš rýchlo uzavrelo. Na jednej stránke je čitateľ napnutý ako struna a už na druhej je prípad uzavretý. Vyzeralo to ako nejaký sek. Doslova. Akoby to King sekol a povedal si, že teraz už prejdem na niečo iné, aby kniha nemala toľko veľa strán. Záver s detektívnym nádychom ma sklamal, no a úplný koniec ma odrovnal. Kto sa má v tom vyznať? Spisovateľ sa dokáže dostať čitateľovi do hlavy tak bravúrne, že ani netušíte a už ste závislí na tom, ako sa príbeh skončí.

Pána Mercedesa odporúčam skalným fanúšikom tohto autora, (My mu vždy odpustíme, keď niečo nenapíše podľa našich predstáv. Myslím si, že v tejto knihe sa ničím neprevinil, ale uzavretie prípadu mohlo byť viac rozpísané.), no táto novinka by sa mohla páčiť aj tým ľuďom, ktorí jeho diela obchádzajú oblúkom. Niežeby kniha stratila svoju "kingovsku šialenosť", no je úplne odlišná. Dal tam nový prvok, ktorý som v jeho starších počinoch nepostrehla.

Recenzoval: Natalie Nathaly