Ste si istí, že vás nik nesleduje?

Každé rozhodnutie, ktoré v živote urobíme, má svoje dôsledky. Niektoré sú zreteľné hneď, iné sa vyplavia na povrch o niekoľko rokov neskôr, pričom ich sprevádzajú poriadne pichľavé a hlasné fanfáry. Žiadny čin, žiadna reakcia či vyslovené slovo sa totiž nestratia. Zostanú pokojne ležať v akomsi imaginárnom sklade čakajúc na tú správnu príležitosť.

stalkerZdá sa, že pokrok moderných technológií neuľahčuje prácu len vyšetrovateľom, no poskytuje väčší priestor i zločincom. Kriminálna polícia totiž obdrží video, v ktorom neznámy vrah natáča svoju budúcu obeť. Nahrávok pribúda, počet obetí rastie… Jednou z nich je aj Susanna, ktorej život sa predčasne skončil. Keď ju surovo zavraždenú nájde jej manžel Bjorn Kern, kompenzuje si traumatický zážitok tým, že vyupratuje celý dom, a zničí tak všetok potrebný dôkazový materiál. K slovu sa tadostáva hypnotizér Erik Maria Bark, po uvedení Bjorna do stavu hypnózy sa však spúšťa lavína, ktorú by nik nečakal. Predošlé skutky začínajú mať svoje dôsledky a ak pravda vyjde na povrch, môže Erikovu kariéru zakopať pod čiernu zem…

„Všetko bolo krvavé. Šliapol do krvi, televízor, gauč aj steny boli postriekané krvou, hustá krv sa vyliala na zem a stiekla dole do drážok. Sedela na zemi v tmavočervenej kaluži. Mŕtva žena v Sanninom kimone. Na krvavú kaluž okolo nej sadal prach. Erik videl, ako sa Bjornova tvár napla, ako mu zbledli pery a špička nosa. Až si uvedomí, že mŕtva žena je jeho manželka, Erik ukončí hypnózu.”

Hypnotizér, Zmluva podľa Paganiniho, Svedkyňa ohňa a Uspávač sa dočkali ďalšieho súrodenca. V piatej časti série, ktorú spája postava komisára Joona Linnu, sa zbytočných úvodných opisov čitatelia nedočkajú. Už v prvej kapitole je úplne zreteľné, že nás čaká napínavá a dramatická kriminálka, pri ktorej na zívanie nebude priestor. Poznáte ten pocit, kedy vám hodinky na nočnom stolíku neúprosne hlásia, že ste už dávno prepásli obvyklý čas ukladania sa na spánok? Teraz ho zažijete znovu.

Správna kriminálka by mala čitateľa okamžite vniesť do deja, vystrašiť ho, poobracať mu mozgové závity, nedopriať mu pocit, že našiel vinníka, a v neposlednom rade ho i emočne zasiahnuť. Manželská dvojica severských autorov píšucich pod pseudonymom Lars Kepler to veľmi dobre vie, a preto ani v tomto príbehu pri svojej práci nepoľavila. Zločinec zahrávajúci sa s vyšetrovateľmi, množstvo postáv, ktoré rozširujú portfólio potenciálnych vinníkov, prekvapivé momenty, životné osudy knižných charakterov, ktoré možno sledovať v priebehu celej série, vytvárajú z knihy viac ako len príbeh spestrujúci pár večerov. Knihu možno označiť za verného priateľa, ktorého nepustíte z ruky skôr, ako prečítate poslednú stranu a uvedomíte si ten zvláštny paradox – po celý čas ste dychtivo obracali stránku za stránkou nedočkavo vítajúc koniec, no keď sa tak stane, zostane zrazu v duši ťaživé prázdno.

Ako sa hovorí, kto hľadá, ten nájde. Môžete sa pustiť do čítania s hocijakými očakávaniami, je vysoká šanca, že budú naplnené. Ak hľadáte drastické opisy a premyslenú zápletku, nájdete ich. Ak túžite po nepredvídateľnom príbehu, prekvapí vás odhalenie vraha. V prípade, že ste zvedaví, ako sa vyvíjajú životné cesty postáv, ktoré ste mohli stretnúť v predchádzajúcich častiach série, dostanete pár uspokojivých odpovedí na vaše otázky.

„Začal sa ho zmocňovať strach, keď utekal popri ňom s vysokou žihľavou. V lese sa odrazu objavilo veľa malých hrobov, ktoré vyzdobili deti. Videl náhrobky, cez ktorých okraje viseli obojky, hroby s hračkami, kresbami, fotografiami a kvetinami, podomácky vyrobené kríže alebo maľované kamene, vyhoreté sviečky a začmudené kahance.”

Stalker je dôkazom toho, že život je plynulý proces, ktorý neznáša stagnáciu. Naše skutky nás neustále posúvajú, prípadne prinútia urobiť otočku na mieste a obzrieť sa na časy dávno minulé. Nič sa totiž nedeje len tak bez príčiny a všade, kam sa pohneme, zanechávame za sebou nezmazateľnú stopu.

Recenzovala: Martina Melišková