Sova - Samuel Bjork

Jednou z najočakávanejších kníh tejto zimy bolo druhé pokračovanie detektívok s Holgerom Munchom a Miou s názvom Sova. Na prvú časť Cestujem sama som písala recenziu približne pred rokom. Bola to nadpriemerne dobrá vec so zaujímavými postavami a námetom.

Aj v Sove sa stretávame s charizmatickým vyšetrovateľom Munchom. Chvíľku to vyzerá tak, že si užije trochu rodinnej atmošky na narodeninovej oslave svojej vnučky, kolegovia ale (žiaľbohu, no možno aj chvalabohu?) hlásia nález zavraždeného tela. Okolnosti zasiahnu aj ostrieľaných kolegov, ktorí už videli všeličo. No nájsť nahú puberťáčku medzi sviečkami v tvare pentagramu na lôžku z vtáčích pier znamená len jedno – majú dočinenia s brutálnym hajzlom.

A vyšetrovanie sa môže začať.

Zbierajú sa dôkazy, vypočúvajú sa podozriví, stopy vedú rôznymi smermi. Keďže išlo o dievča zo zvláštneho ústavu pre mladistvých skombinovaného so záhradníctvom, podozrenie padne najmä na jeho zamestnancov. Prsty v tom môže mať riaditeľka ústavu alebo jej brat, ktorí si sami v detstve prešli peklom a obraz sovy ich dodnes budí zo snov, či podivný chlapík, ktorý si nikdy nedáva dole z hlavy motocyklovú prilbu.

Napriek množstvu stôp sa vyšetrovanie ocitne na mŕtvom bode. Pomôcť zrazu nevie ani Mia, ktorej svojský pohľad na veci dokázal vždy priniesť svieži vietor nápadov. No našťastie sa objaví mladý hacker, Gabrielov dávny priateľ a prinesie nové dôkazy.

Na Sove sú super opäť tie isté veci ako na predchádzajúcej knihe Cestujem sama – prvky hororu, charizmatický vyšetrovateľ, netradičný tím zložený z netypických policajných postáv. Dvojka je na tom dokonca omnoho lepšie čo sa týka prekladu a jeho redakcie.

Je to ale do istej miery jej slabá stránka. Oveľa viac si ju vychutnáte, ak ste jednotku nečítali – je to totiž skoro to isté. Rovnaký princíp, rovnaký štýl vyšetrovania, postavy riešia stále to isté. To, čo bolo v jednotke originálne, je v dvojke známe – a preto menej zaujímavé. Dokonca aj Mia, ktorá prípady rieši v akomsi psychickom delíriu, do ktorého sa dostáva (občas s prispením alkoholu), sa tu utápa opäť len vo svojich problémoch, ktoré už poznáme a veľmi nás nezaujímajú.

Ak ste si ale hlavné postavy obľúbili, štýl vám vyhovuje a chcete čítať niečo v podobnom duchu, pokojne siahnite aj po dvojke. Som zvedavá, o čom bude tretí diel, ktorým by sa (vraj) mala séria netradične skoro uzavrieť.

Recenzovala: Monika Zbínová