Silo

Svet, ako ho poznáme dnes, sa stal neobývateľným. Posledným útočiskom ľudí, ktorým sa podarilo prežiť, je obrovské, vyše stoposchodové podzemné silo. Ľudia sa tu rodia, žijú a pracujú, aby sa po smrti stali výživou pre rastliny na farmách.

Pohyb po sile je možný iba po točitom schodisku, mnohí obyvatelia sa preto od svojho rodiska za celý život nevzdialia viac než niekoľko poschodí. Platia tu prísne pravidlá, pôrodnosť podlieha kontrole, iná ako oficiálne schválená láska je neprístupná. Naoko spravodlivá spoločnosť je v skutočnosti rozdelená podľa úloh vykonávaných pre silo aj podľa spoločenského postavenia, ktoré s hĺbkou klesá. Výhľad na zem sprostredkúvajú kamery a veľké obrazovky, no rozprávať či dokonca snívať o povrchu je zakázané. Trestom je, paradoxne, vyhnanstvo na vytúžený povrch zeme, z ktorého niet návratu. Súčasťou trestu je čistenie kamier. Ale prečo z doterajších odsúdencov ani jeden neodmietol vykonať túto povinnosť?

Juliette bola veľmi zaujímavá postava. Autor ju spravil neskutočne odvážnou, inteligentnou, vynaliezavou a silnou. Okamžite som si ju obľúbila. Veľmi sa mi páčila jej pevná vôľa a tiež, že keď si vytýčila nejaký cieľ, tak ho splnila aj za cenu svojho života. Pripadala mi, akoby nemala žiadne slabiny a strach bol pre ňu neznáme slovo. Teda ten strach len občas. Pre ľudí, na ktorých jej záležalo by spravila čokoľvek.
Jahnsová bola tiež fajn a páčilo sa mi, že sa tiež pokúšala za každú cenu presadiť svoje.  Marnes mi prišiel tiež fajn, ale spravil blbosť.
Bernard mi zas išiel strašne na nervy. Pri ňom som si išla úplne vytrhať vlasy, pretože to, čo robil bolo hrozne bezcitné a kruté. Podľa mňa to nemal v hlave v poriadku.
Walker, Shirly, Courtnee a všetci z hlbín boli naozaj skvelí a pri nich Jules vedela, že niekde má skutočných priateľov a sú ľudia, ktorým na nej záleží.
Lukas mi prišiel ako také zlatíčko. Taký chlapček, ktorý sníva o veľkom svete. Vedel si však tiež presadiť svoje. Peter ma veľmi prekvapil, to sa od neho skutočne nedalo čakať a normálne som ho začala mať rada. Trochu. Sam bol tiež fajn i keď som si myslela, že to bude nejaký vrah alebo niečo podobné. On mal však také dobré srdce na konci, že som ho mala radšej ako doteraz. :D

Bláznivo sa rozosmiala, vstala a vykročila ku schodisku. Priťahovala ju zelenkavá žiara. Zhlboka dýchala, bola však priveľmi vyčerpaná, aby si uvedomila, že dokázala niečo, čo sa doteraz nikomu nepodarilo.

Fascinujúci príbeh, ktorého autor musí mať neskutočnú predstavivosť a fantáziu, pretože proste to bolo tak geniálne. Dokonale premyslené a ešte lepšie napísané. Autorov štýl písania sa čítal jednoducho a čitateľ sa dokáže do tej knihy úplne vžiť. Celý čas som mala pocit, že tam žijem, že prežívam to, čo prežívala Juliette a všetci ostatní v sile. Príbeh vás proste chytí a nepustí, kým nebude prečítaný. Autor sa nás zo začiatku snažil zasvätiť do jeho sveta, chcel aby sme poznali pravidlá života postáv a aby sme si vedeli život predstaviť, ako to tam vlastne vyzerá a prebieha. Až neskôr pridal nejaké prvé náznaky nadchádzajúcej akcie, ktorá sa tam čochvíľa vyskytne. Nakoniec sa aj tej čitateľ dočká a bude pozerať, čo sa tam vlastne všetko zrazu deje a ako to všetko dokázal zmeniť v priebehu pár stránok.

Knižka sa striedala z viacerých pohľadov a to ju robilo živším, pretože sme nemuseli stále prežívať niečo len s jednou osobou, ale mohli sme vedieť, čo sa v rovnakom čase deje na rozličných miestach. Toto bola ďalšia vec, ktorá sa mi na knižke páčila. Možno keby celú knihu píše o Juliette, tak je nudná. V knihe sa nenachádzali ani zdĺhavé opisy, pri ktorých som zaspávala, aj keď občas sa tam objavila časť, kde som sa trošku nudila. To však nič nemení na kvalite knižky.

A pod nadpisom uvidel strašné slová s ešte desivejším významom. Lukas si pokyny prečítal niekoľkokrát, chcel mať istotu, že sa nezmýlil.

Tento autorov vymyslený svet sa mi vôbec nepáčil, teda vlastne tie pravidlá v ňom. Prišlo mi kruté, ako majú ľudia v sile zakázané hovoriť o povrchu a že tam proste majú taký trest ako je čistenie. Veď sa tam v podstate tí ľudia navzájom zabíjali. Absolútne sa mi nepáčili ich pravidlá a to, ako sa musia riadiť tým a tým, pretože ten a ten to vytvoril, kvôli tomu aby prežili a pod. Prečo si proste nemôžu vytvoriť vlastné pravidlá a žiť v mieri inak, ako to majú predpísané? Strašne ma to iritovalo.

Obálka nášho vydania sa mi páči, i keď na obrázku sa mi absolútne nepáčila a veľmi som rozmýšľala, či si túto knižku zobrať alebo nie hlavne kvôli tej obálke. Keď som však prečítala anotáciu a že je to dystópia, tak som to hneď brala nehľadieť na obálku. V skutočnosti však vyzerá krajšie.

Silo je kniha so skvelým príbehom, ktorý v sebe ukrýva mnoho tajomstiev a neodhalených skutočností. Krutosť ľudí proste nemá hraníc. Páčilo sa mi však, ako autor knižku ukončil.  Kniha nemusí sadnúť všetkým, pretože niekomu by mohla prísť dosť nudná. Táto 500 stranová knižka v sebe ukrýva veľmi zaujímavý príbeh, ktorý uchváti mnoho čitateľov, naopak niektorých sklame. Toto nie je knižka plná akcie a vzdorovania proti krutému systému. Je skôr o tom priblížiť sa k tomu svetu a lepšie ho spoznať a dokonca spoznať ďalšiu krutosť ľudstva. Ja sa však veľmi teším na ďalšie časti, ktoré dúfam, že výjdu aj u nás. Autor knižku ukončil tak, že čitateľom zaručil, že napíše aj pokračovanie.

Hodnotenie: *****

Recenzoval: Naty Little