S.J. Parrisová - Zradca

S. J. Parrisová je pseudonym spisovateľky a novinárky Stephanie Merritovej. Už počas štúdia v Cambridgei ju fasinovalo tudorovské Anglicko a renesančná Európa.

Svoje zanietenie pretavila do série historických trilerov v hlavnej úlohe so skutočne pôsobivým hrdinom. Nie je ním nikto iný ako taliansky filozof Giordano Bruno, ktorý v jednotlivých knihách rieši vždy iný zločin. Na dvore Alžbety I. je viac než dosť mocenských i náboženských nepriateľov a Bruno ako osoba vyobcovaná pre svoje otvorené názory z cirkvi je ako stvorený na ich odhaľovanie. V práci pre majstra špionáže sira Walsinghama si aj on sám narobí niekoľko problémov, no s ich riešením mu neraz pomôže jeho dobrý priateľ Philip Sidney, príslušník vysokej šľachty a kráľovnin obľúbenec. Snaha prísť veciam na koreň ich privedie nielen do zákutí panovníckeho dvora, ale aj do Oxfordu ako centra vzdelanosti či do plymouthskeho prístavu, ktorý je dejiskom aktuálnej novinky Zradca

"Počas pobytu v Anglicku som si narobil niekoľkých nepriateľov, no nikto z nich nemôže vedieť, že som tu. Keď som utiekol z kláštora a niekoľko rokov sa skrýval kde-kade v Taliansku, naučil som sa neprestajne sa obzerať za seba, rozoznávať v dave nepriateľské tváre, hľadať muža s rukou pod plášťom. Domnieval som sa, že v Anglicku taký život nechám za sebou, no prácou pre Walsinghama som sa postaral o to, že už aj tu by sa našlo zopár ľudí, čo ma nenávidia dosť na to, aby sa ma pokúsili zabiť."

Giordano Bruno sprevádza Philipa Sidneyho do Plymouthu, kde sa má vylodiť portugalský princ. Ich úlohou je zabezpečiť jeho bezpečný presun do Londýna. Pomerne jednoduchá úloha má však pozadie, o ktorom sa Bruno dozvie až dodatočne. V prístave totiž čaká na vyplávanie flotila sira Francisa Drakea, vyhláseného moreplavca a obávaného korzára. A Philip má v úmysle zúčastniť sa jeho výpravy do Nového sveta a dokázať tak sebe i svetu, že je viac než kráľovnin maznáčik. Nehovoriac o možnom bohatstve, ktoré by mohol získať. Lenže Drake zatiaľ musí odložiť vyplávanie, pretože na jeho vlajkovej lodi došlo k nečakanému úmrtiu. Člen posádky Robert Dunn bol nájdený obesený v jeho kajute, no hoci to má vyzerať ako samovražda, jestvuje viacero indícií vedúcich k domnienke o násilnej smrti. A je to práve Giordano Bruno, kto je poverený nielen vyšetrením zločinu, ale i rozlúštením starovekej knihy, ktorú mal Dunn v úschove. Text by mohol byť utajeným Judášovým evanjeliom a očividne má oň záujem nielen Vatikán, ale i skupina nebezpečných protivníkov, s ktorými mal kedysi Bruno do činenia v Oxforde (prvý diel série - Kacír). Bruno a Philip sa musia potýkať aj s nedôverou Drakeových najbližších spolupracovníkov a zároveň čeliť záujmu opačného pohlavia, a to priamo z radov kapitánových blízkych! Obaja sa budú mať veru čo obracať, kým sa vymotajú z klbka tajomstiev. Bol azda Robert zradcom, a preto sa vôkol neho objavujú súvislosti s Judášom? Alebo je všetko omnoho prozaickejšie a niekdajší člen Drakeovej družiny sa mstí posádke za to, že mu kapitán kedysi popravil brata?

"V protiľahlej stene zbadám okenice, nie sú zahasprované. Roztvorím ich a vyskočím cez okno, práve keď sa Doughty zjaví na prahu. Len čo ma studený nočný vzduch udrie do tváre, sotva stihnem zaregistrovať, že nie som na prízemí, ako som sa domnieval, ale na prvom poschodí, že padám a že v napoly omámenom stave to vôbec nie je zlý pocit."

Zradca je pôsobivý román. Už len žánrovým zaradením vzbudzuje zvedavosť, keďže skĺbiť históriu, krimi a triler nie je práve ľahká úloha. S. J. Parrisovej sa to však podarilo dokonale, navyše do všetkého zamiešala aj štipku humoru v podaní večného doberania sa medzi Brunom a Philipom. Reálne postavy dejín ožívajú a stávajú sa plnohodnotnými účastníkmi pútavého príbehu. Sú vykreslené zaujímavo, vôbec nemáte pocit, že ide o slávnych dejateľov, autorka im vdýchla dušu a poľudštila ich natoľko, že im uveríte každé slovo. Nielenže sa pohrúžite do skvelého príbehu, ale zároveň sa čo-to aj poučíte a prenesiete do atmosféry veľkého anglického prístavu 16. storočia.